• B2B Online Marketing

B2B Online Marketing

Wat is B2B Online Marketing?

B2B Online Marketing is de verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die via het web worden uitgevoerd door B2B bedrijven binnen de B2B Leadgeneratie fase van onze Roadmap Digitalisering. Deze marketingacties worden dus voor en door bedrijven uitgevoerd die producten of diensten leveren aan de zakelijke markt.  De website van zo’n B2B bedrijf staat hierbij vaak centraal. Alle Online Marketinginspanningen hebben meestal als doel om te “landen” op een specifieke landingspagina van de eigen B2B Website. Als dit een B2B webshop betreft dan dient het effect van online marketing te zijn om het product te verkopen en bij een business to business website zo snel mogelijk te converteren naar een lead.

Lees in onze blog alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van B2B Online Marketing.

Onderdelen van B2B Online Marketing 

De inzet van online marketing voor business to business bedrijven bestaat uit twee hoofddoelstellingen. Ten eerste wilt u meer verkeer naar uw website halen. Belangrijke tools om dit te behalen zijn onder andere: 

Waar veel bedrijven verwachten dat hiermee de marketing afgedekt is, wordt een belangrijke stap overgeslagen. U wilt uw bezoeker namelijk nog converteren tot lead. Als de bezoeker zijn interesse toont, en zijn gegevens achterlaat, kan dit het begin zijn van de relatie. Hiervoor gebruikt u strategische call-to-actions (CTA’s). De oriĂ«nterende bezoeker zal niet meteen een offerte aanvragen, maar is misschien wel geĂŻnteresseerd in een nieuwsbrief of whitepaper. Bezoekers die over uw producten lezen, zijn misschien al verder in hun koopproces, en willen een productdatasheet downloaden of offerteaanvraag doen. Het is de missie van marketing om deze mensen op de juiste momenten de juiste hulp aan te bieden. Dat maakt B2B Online Marketing de sleutel tot online succes.

Voor onze klant AOC hebben wij meer kwalitatieve leads gegenereerd door hen online beter vindbaar te laten zijn middels B2B Online Marketing.

Online Marketing Bureau voor Business-to-Business bedrijven 

Het doel van online marketing voor B2B bedrijven - zoals DistributeursGroothandels of Maakbedrijven -  is het verkopen van uw producten of diensten. Digital marketing helpt om uw klant te bereiken, en hem te overtuigen van uw propositie. Een wezenlijk verschil tussen marketing voor B2B bedrijven en B2C bedrijven is het belang van de relatie. Koopprocessen zijn voor bedrijven nu eenmaal ingewikkelder dan voor consumenten. De verwachting dat een product op uw B2B Website dan ook direct gekocht wordt, is niet altijdrealistisch. Bedrijven doen uitgebreid onderzoek, en hechten belang aan de lange termijn. Online marketing bedrijven moeten hier slim op inspelen, door bijvoorbeeld een laagdrempelige manier te creĂ«ren voor het genereren van leads. Hoe u dat doet? Met een combinatie van verschillende marketingmiddelen behaalt u het hoogste rendement! 

B2B Online Marketing verschilt dus wezenlijk van B2C marketing. In Business-to-Consumer heb je vaak slechts met Ă©Ă©n beslisser te maken: de consument zelf. In de zakelijke omgeving wordt daarentegen met meerdere personen geschakeld die de aankoopbeslissing maken: de Decision Making Unit, of DMU. Hierin zitten personen met verschillende rollen, zoals stakeholders en decision makers. Daarom is het in B2B Online Marketing erg belangrijk om buyer persona’s te maken voor elk van deze rollen.

Lees in onze case hoe wij voor onze klant Elastomer Research Testing een substantiele toename in het aantal online aanvragen hebben gerealiseerd.

De voordelen van B2B Online Marketing

De afgelopen jaren is met het opkomen van big data een vorm van marketing ontstaan waar de focus lag op het produceren van zo veel mogelijk content. Data werd gebruikt puur omdat het er was. In 2020 merken wij een trend in de omgekeerde richting: marketing die werkt en focust op wat slim is. Marketing gaat weer bijdragen aan de bedrijfsstrategie, en is niet meer een losstaande discipline.  Daar komt bij dat er elk jaar nieuwe mogelijkheden worden ontwikkeld om slimmer en effectiever via het internet producten te etaleren en te verkopen. Denk hierbij aan Topic Clustering, IP verificatie, Marketing Automation, Featured Snippets en Product Information Management Systemen. Een groot voordeel van B2B Online Marketing is dat het mogelijk is om de effecten en resultaten te meten en te analyseren (data driven marketing). De uitkomsten van deze analyses kunnen gebruikt worden om aanpassingen aan bijvoorbeeld een lopende campagne direct uit te voeren. Daarnaast is het ook gemakkelijker om het gedrag van de doelgroep te volgen. Het is eenvoudig om bij te houden hoeveel mensen via een nieuwsbrief op de website terecht zijn gekomen en hoeveel er daadwerkelijk een aankoop doen naar aanleiding van de nieuwsbrief.

Lees alles in onze blog over hoe u zelf een Content Marketing Plan kunt opstellen.

Sigma Solutions is uw Online Marketing Partner

Bij Sigma Solutions zien we steeds meer Ondernemende Ondernemers en Marketing Eindverantwoordelijken die geloven in een doelgroepgerichte aanpak, waarbij de wensen van de doelgroep centraal staan. Dat zien we terug in de populariteit van Inbound Marketing en Content Marketing. Men wil tenslotte zoveel resultaat als mogelijk behalen, maar niet ten koste van een negatief imago of een gefrustreerde prospect of klant. Steeds meer bedrijven laten ook zien Thought Leader te zijn binnen hun vakgebied en zijn daarmee een serieuze gesprekspartner voor hun doelgroepen; dĂĄt is B2B Online Marketing.

Wilt u meer weten over B2B Online Marketing of bent u benieuwd naar wat wij voor uw bedrijf op dit gebied kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Feiten over B2B Online Marketing

73%

Van directeuren stelt dat marketing onvoldoende bijdraagt aan het realiseren van groeidoelstellingen

50%+

Reductie in leadkosten voor online marketing vs offline marketing

60%+

Van de bedrijven die gebruik maken van online marketing groeit

80%

Van B2B aankoopbeslissingen is gebaseerd op directe- of indirecte klantervaring en niet op prijs of aanbod.

De op groei gerichte B2B Online Marketing Aanpak

sales-nounproject.png

Conversie, Conversie, Conversie

Om zoveel mogelijk conversie te realiseren zetten we een scala aan bewezen middelen in, zoals Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), het produceren van cases, blogs en nieuws (Content Marketing) voor het trekken van bezoekers. Bezoekers worden vervolgens geconverteerd middels meerdere aantrekkelijke Call-to-Actions (CTA), zoals afspraak maken, contact opnemen of via een website chat.

 

wallet.png

Duurzame inzet van middelen

Wij geloven in een duurzame aanpak, het realiseren van resultaten die bijdragen aan het behalen van de langetermijndoelstellingen. Met behulp van kwalitatief hoogwaardige content, die is gebaseerd op zoektermen waar door uw doelgroep op wordt gezocht, versterken we als digital marketing bureau de positie van uw website.

inzichtelijk.png

De waarde van marketing inzichtelijk maken en verhogen

Pas als u weet wat marketing onder de streep toevoegt aan uw bedrijf, is het mogelijk hier gericht in te investeren. Daarom vinden wij rapportage en analyse belangrijk. Met behulp van analysesoftware optimaliseren wij uw marketing, en nemen wij u mee in de groei die marketing kan betekenen voor uw bedrijf.

Download het gratis Plan van Aanpak B2B Online Marketing

Kenmerkend voor onze B2B Online Marketing aanpak
  • B2B Online MarketingRecruitment

    Niet alleen jouw klant is op zoek naar je. Ook potentiĂ«le werknemers kunnen waardevolle leads zijn. Een sollicitant die via online marketing op jouw site komt, scheelt een fikse investering in een recruiter. 

  • B2B Online MarketingLead Nurturing

    Zoals gezegd is het B2B aankoopproces een langer traject dan in de B2C geldt. Het is daarom belangrijk jouw lead te blijven prikkelen met de juiste informatie. Wanneer bied je welke informatie aan? 

  • B2B Online MarketingVindbaar worden voor uw doelgroep

    81% van de aankoopprocessen start met een online zoekopdracht. Vindbaar zijn is dus een essentieel onderdeel van een succesvol Online Marketing traject, zodat men in aanraking kan komen met uw product of service. 

  • B2B Online MarketingLead Magnets

    (PotentiĂ«le) Klanten zijn altijd bereid om hun contactgegevens te “ruilen” voor relevante kennis. Productie en publicatie van whitepapers, e-books, datasheets en handleidingen zijn daarom een essentieel onderdeel van een succesvolle InBound Marketing strategie. 

  • B2B Online MarketingMarketing Synergy

    Marketingkanalen werken niet in isolatie. Juist binnen B2B, waar koopprocessen langer duren en meer touchpoints hebben, is het de combinatie van verschillende kanalen die uw marketingcampagne succesvol maakt.  

  • B2B Online MarketingMeten = Weten

    Door gebruik te maken van Online Measurement Tools zoals Google Analytics en Google Search Console, zijn de resultaten altijd inzichtelijk. Van het aantal bezoekers tot gebruikte browsers, en van landingspagina's tot conversies.

Meer weten over het opstarten van een succesvol B2B Online Marketing traject?
Open Vrijblijvend Adviesgesprek?

Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke kansen biedt online mijn bedrijf?

  2. Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?

  3. Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Online Marketing bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?

  4. Welke Online Marketing MIddelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?

Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€ș