Alles wat u moet weten over B2B marketing header image

Alles wat u moet weten over B2B marketing

woensdag 4 mei 2022 ·Leestijd: 6 minuten
contacteer auteur:

Effectieve B2B marketing is moeilijk goed te doen. Tussen creatieve eisen, budgetbeperkingen en kanaalbeslissingen hebben marketeers heel wat te jongleren bij het ontwikkelen van hun marketingstrategie.

De belangrijkste bepalende factor voor effectieve B2B marketing is echter uw doelgroep.

Als u zich niet goed richt op uw buyer persona, zullen uw promoties en advertenties waarschijnlijk in dovemansoren vallen. U zou net zo goed helemaal geen B2B marketing kunnen voeren.

De doelgroepen verschillen echter het meest tussen individuele consumenten en bedrijven. Sommige bedrijven bedienen individuele shoppers, terwijl andere zich richten op bedrijven en organisaties.

Marketing voor bedrijven is heel anders dan marketing voor individuele consumenten. Daarom bestaat er een heel andere marketingmethode - B2B marketing - en daarom hebben wij deze blog geschreven.

Aan het eind van deze blog zult u een beter begrip hebben van B2B marketing, de meest effectieve B2B marketingstrategieën, en hoe u uw zakelijke doelgroep kunt aanboren en converteren.

Wat is B2B marketing?

B2B marketing (business-to-business) verwijst naar elke marketingstrategie of -inhoud die gericht is op een bedrijf of organisatie. Bedrijven die producten of diensten verkopen aan andere bedrijven of organisaties (in tegenstelling tot consumenten) maken meestal gebruik van B2B marketingstrategieën.

Het doel van B2B marketing is om andere bedrijven bekend te maken met uw merknaam, de waarde van uw product of dienst, en hen om te zetten in klanten.

Sigma Solutions is een voorbeeld van een bedrijf dat zich bezighoudt met B2B marketing. Sigma Solutions’ klanten zijn andere bedrijven, geen individuele consumenten. Daarom kunnen al onze marketing inspanningen worden geclassificeerd als B2B.

B2B Marketing vs B2C Marketing

B2B marketing en B2C marketing (business-to-consumer) zijn zeer verschillend. B2B marketing en B2C marketing verschillen in hun respectieve strategieën en toepassingen, maar ook in hun doelgroepen en de manier waarop zij met hen communiceren.

B2B marketing richt zich op de behoeften, interesses en uitdagingen van personen die aankopen doen namens of voor hun organisatie (in plaats van voor zichzelf), waardoor de organisatie de klant wordt.

B2C marketing richt zich op de behoeften, interesses en uitdagingen van individuele consumenten die namens of voor zichzelf aankopen doen, waardoor het individu de klant wordt.

 

Voor B2B marketing

Voor B2C marketing

Doel

Klanten zijn gericht op ROI, efficiëntie en expertise.

Klanten zijn op zoek naar aanbiedingen en entertainment (wat betekent dat marketing leuker moet worden).

Aankoopmotivatie

Klanten worden gedreven door logica en financiële stimulans.

Klanten worden gedreven door emotie.

Drijfveren

Klanten willen worden geïnformeerd (en dat is waar B2B-contentmarketing om de hoek komt kijken).

Klanten stellen educatie op prijs, maar hebben het niet altijd nodig om een aankoopbeslissing te nemen.

Aankoopproces

Klanten werken graag (zo niet liever) met accountmanagers en verkopers.

Klanten doen hun aankopen graag rechtstreeks.

Mensen betrokken bij de aankoop

Klanten moeten vaak overleggen met besluitvormers en andere leden van hun hiërarchie voordat ze een aankoopbeslissing nemen.

Klanten hoeven zelden met anderen te overleggen voordat ze een aankoopbeslissing nemen.

Doel van de aankoop

Klanten doen aankopen voor langetermijnoplossingen, wat resulteert in een langere verkoopcyclus, langere contracten en langere relaties met bedrijven.

Klanten zijn niet noodzakelijk op zoek naar langetermijnoplossingen of langetermijnrelaties.


Maar hoe verschillend ze ook zijn, B2B en B2C kruisen elkaar ook op vele manieren. Hoe verschillend de B2B marketingdoelgroepen en B2C marketingdoelgroepen ook kunnen zijn, B2B marketeers kunnen ook altijd leren van B2C campagnes.

B2B marketingstrategieën

Zoals ik hierboven al zei, hangt marketing af van het publiek. Terwijl B2B marketing en B2C marketing verschillen, is ook niet elk stuk B2B marketingmateriaal gelijk.

In dit gedeelte zullen we het hebben over verschillende B2B marketingstrategieën die u kunt toepassen om uw specifieke bedrijfspubliek te bereiken. Zorg er echter voor dat u de reis van de B2B koper begrijpt voordat we beginnen. Let op hoe elk van deze stadia uw B2B marketingstrategieën kan beïnvloeden en hoe u ze implementeert.

Wanneer u begint met het vormen van uw B2B marketingstrategieën, zijn er een paar stappen die u moet nemen voordat u meteen naar de uitvoering springt.

1. Bepaal uw merkpositionering

Om een effectieve strategie te creëren, moet u uw merkpositionering volledig begrijpen. Deze verklaring is het wie, wanneer, waarom en hoe van uw merkidentiteit - of de manier waarop uw merk wordt waargenomen door de ogen van de klant.

Bedenk een merkpositionering waar uw team en potentiële klanten in kunnen geloven, en u bent klaar voor de volgende stap.

2. Identificeer uw doelgroep

Zoek uw doelgroep - of wie er echt op zoek is naar de producten of diensten van uw merk. Met die informatie kunt u buyer persona's maken en begrijpen hoe zij aankoopbeslissingen nemen, een hulpmiddel dat uiterst nuttig is voor elke vorm van B2B marketing.

3. Voer een concurrentieanalyse uit

Verken de markt en bekijk welke andere bedrijven uw doelgroep op de markt brengen met een concurrentieanalyse. Dingen om op te letten bij het inspecteren van concurrenten zijn:

- Concurrerende productaanbiedingen
- Verkooptactieken en resultaten van de concurrent
- Marketinginhoud en aanwezigheid in sociale media van de concurrent
- Het krijgen van een algemeen overzicht van deze items kan u helpen de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van uw concurrenten te herkennen - ook wel bekend als SWOT-analyse.

4. Verken welke B2B marketingkanalen u kunt gebruiken

In uw concurrentieanalyse ziet u de verschillende soorten B2B marketingkanalen die uw concurrenten met succes gebruiken, en de kanalen waarvan zij geen gebruik hebben gemaakt.

Met de voorgaande stappen voltooid om te beginnen met het bouwen van uw B2B marketingstrategie, is dit waar u in staat zult zijn om uw eigen B2B marketingportfolio te diversifiëren en de bedrijven te bereiken die u nodig hebt.

Investeer in B2B marketing en bereik uw zakelijke klanten

Marketing is alleen effectief als u uw publiek in gedachten houdt, en geen ander publiek is zo wispelturig en kritisch als zakelijke klanten. Uw B2B marketing moet communiceren hoe uw bedrijf dat van hen kan helpen, en als dat niet het geval is, kunt u uw B2B marketingstrategieën heroriënteren om hen te bereiken. Sigma Solutions kan u hierbij helpen! Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

Stappenplan voor een succesvolle B2B marketing
Geschreven door
op dinsdag 21 juni 2022
De waarde van B2B marketing strategieën ligt hem juist in de volgordelijkheid. Het helpt u bij het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Alleen zo groeit u stap voor stap naar een professionele B2B marketing strategie.
6 redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Geschreven door
op dinsdag 14 juni 2022
Een van de grondbeginselen van zakendoen in 2022 is dat uw website uw prospects ontmoet, voordat u dat doet. Het investeren in een nieuwe B2B website kan enorme positieve invloed hebben op het succes van uw B2B bedrijf. Onderstaand benoemen wij de redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?
Geschreven door
op vrijdag 3 juni 2022
Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›