B2B Marketing
Wat is B2B Marketing?
B2B Marketing of business to business marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven hun producten en diensten rechtstreeks aan andere bedrijven verkopen. Dergelijke bedrijven kunnen een leverancier zijn die reclame voor zichzelf maakt bij detailhandelaars. Bedrijven zetten zichzelf dus in de markt om hun producten en diensten aan andere bedrijven te verkopen. B2B Marketingtechnieken zijn gebaseerd op dezelfde principes als B2C marketing. In tegenstelling tot B2C-klanten zijn B2B-klanten echter meestal niet geneigd om spontaan op basis van een impuls of emotie een aankoop te doen. Bedrijven hebben zeer specifieke behoeften en doen hun aankopen vaak namens een groot aantal stakeholders. Enkele van de B2B Marketingmiddelen en -kanalen zijn blogs, e-mail, webinars, SEO, sociale media, whitepapers en e-books.
In algemene zin is de B2B marketinginhoud meestal informatiever en eenvoudiger dan B2C. Dit komt omdat zakelijke aankoopbeslissingen, in vergelijking met die van consumenten, meer gebaseerd zijn op bottom-line gevolgen voor de omzet. Rendement op investering (ROI) is zelden een overweging voor de gewone persoon - althans in monetaire zin - maar het is een primaire focus voor zakelijke besluitvormers.
Lees in onze blog alles wat u moet weten over B2B marketing.
De verschillen tussen B2C en B2B Marketing
B2C en B2B klanten lijken wellicht veel op elkaar, maar er zijn toch een aantal grote verschillen te benoemen, wij noemen er een paar:
B2C klant | B2B klant |
|
|
B2B-klanten kopen met het doel om hun bedrijfsprocessen te verbeteren: sneller, goedkoper en met minder fouten producten en diensten te maken. Dat wil niet zeggen dat B2B Marketing geheel emotieloos moet zijn. Ook bij bedrijven heb je te maken met mensen die angsten, verlangens en behoeften hebben. Je moet die gevoelens alleen terug kunnen koppelen aan die –voornamelijk– financiële voordelen. Als een merk minder bekend is, kan het die nieuwigheid compenseren met social proof.
B2C Marketing | B2B Marketing |
|
|
Onderdelen van B2B Marketing
Waar veel bedrijven verwachten dat hiermee de B2B marketing afgedekt is, wordt een belangrijke stap overgeslagen. U wilt uw bezoeker namelijk nog converteren tot lead. Als de bezoeker zijn interesse toont, en zijn gegevens achterlaat, kan dit het begin zijn van de relatie. Hiervoor gebruikt u strategische call-to-actions (CTA’s). De oriënterende bezoeker zal niet meteen een offerte aanvragen, maar is misschien wel geïnteresseerd in een nieuwsbrief of whitepaper. Bezoekers die over uw producten lezen, zijn misschien al verder in hun koopproces en willen een productdatasheet downloaden of offerteaanvraag doen. Het is de missie van marketing om deze mensen op de juiste momenten de juiste hulp aan te bieden. Dat maakt B2B Marketing de sleutel tot online succes.
Voor onze klant AOC Hebben wij meer kwalitatieve leads gegenereerd door hen online beter vindbaar te laten zijn middels B2B Marketing.
B2B Marketing voor handel en maakindustrie
Het doel van B2B Marketing voor B2B bedrijven - zoals Distributeurs, Groothandels of Maakbedrijven - is het verkopen van uw producten of diensten. B2B Marketing helpt om uw klant te bereiken, en hem te overtuigen van uw propositie. Een wezenlijk verschil tussen marketing voor B2B bedrijven en B2C bedrijven is het belang van de relatie. Koopprocessen zijn voor bedrijven nu eenmaal ingewikkelder dan voor consumenten. De verwachting dat een product op uw B2B Website dan ook direct gekocht wordt, is niet altijd realistisch. Bedrijven doen uitgebreid onderzoek, en hechten belang aan de lange termijn. B2B Marketing bedrijven moeten hier slim op inspelen, door bijvoorbeeld een laagdrempelige manier te creëren voor het genereren van leads. Hoe u dat doet? Met een combinatie van verschillende B2B marketingstrategieën behaalt u het hoogste rendement!
B2B Marketing verschilt dus wezenlijk van B2C marketing. In Business-to-Consumer heb je vaak slechts met één beslisser te maken: de consument zelf. In de zakelijke omgeving wordt daarentegen met meerdere personen geschakeld die de aankoopbeslissing maken: de Decision Making Unit, of DMU. Hierin zitten personen met verschillende rollen, zoals stakeholders en decision makers. Daarom is het in B2B Marketing erg belangrijk om buyer persona’s te maken voor elk van deze rollen.
Lees in onze case hoe wij voor onze klant Elastomer Research Testing een substantiele toename in het aantal online aanvragen hebben gerealiseerd.
De voordelen van B2B Marketing
Er zijn een aantal voordelen van B2B Marketing te benoemen. De afgelopen jaren is met het opkomen van big data een vorm van marketing ontstaan waar de focus lag op het produceren van zo veel mogelijk content. Data werd gebruikt puur omdat het er was. In 2020 merken wij een trend in de omgekeerde richting: marketing die werkt en focust op wat slim is. Marketing gaat weer bijdragen aan de bedrijfsstrategie en is niet meer een losstaande discipline. Daar komt bij dat er elk jaar nieuwe mogelijkheden worden ontwikkeld om slimmer en effectiever via het internet producten te etaleren en te verkopen. Denk hierbij aan Topic Clustering, IP verificatie, Marketing Automation, Featured Snippets en Product Information Management Systemen. Een groot voordeel van B2B Marketing is dat het mogelijk is om de effecten en resultaten te meten en te analyseren (data driven marketing). De uitkomsten van deze analyses kunnen gebruikt worden om aanpassingen aan bijvoorbeeld een lopende campagne direct uit te voeren. Daarnaast is het ook gemakkelijker om het gedrag van de doelgroep te volgen. Het is eenvoudig om bij te houden hoeveel mensen via een nieuwsbrief op de website terecht zijn gekomen en hoeveel er daadwerkelijk een aankoop doen naar aanleiding van de nieuwsbrief.
Lees alles in onze blog over hoe u zelf een Content Marketing Plan kunt opstellen.
Sigma Solutions is uw B2B Marketing Partner
Bij Sigma Solutions zien we steeds meer Ondernemende Ondernemers en Marketing Eindverantwoordelijken die geloven in een doelgroepgerichte aanpak, waarbij de wensen van de doelgroep centraal staan. Dat zien we terug in de populariteit van Inbound Marketing en Content Marketing. Men wil tenslotte zoveel resultaat als mogelijk behalen, maar niet ten koste van een negatief imago of een gefrustreerde prospect of klant. Steeds meer bedrijven laten ook zien Thought Leader te zijn binnen hun vakgebied en zijn daarmee een serieuze gesprekspartner voor hun doelgroepen; dát is B2B Marketing.
Wilt u meer weten over B2B Marketing of bent u benieuwd naar wat wij voor uw bedrijf op dit gebied kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.
De Monchy International
Van kennismaking naar online leadgeneratie
- Meertalige B2B website en B2B online marketing
- Meer leads en inzicht door B2B leadgeneratie
- Geïntegreerd met Microsoft Dynamics
- Een reis naar meer online interactie en automatisering

Behoeften van stakeholders vervullen
Uw doelgroep bestaat niet alleen uit de klant. Diverse stakeholders zijn op zoek naar informatie. B2B marketing zorgt ervoor dat u commercieel succes kunt behalen voor uw bedrijf en zo uw stakeholders tevreden kan houden.

Uw business optimaal vertegenwoordigen
Wij denken na over online stakeholdercommunicatie over de gehele breedte. U wilt uzelf presenteren als internationaal partner maar ook als kwalitatief merk, relevante werkgever, maatschappelijk verantwoorde organisatie en interessante investering. Wij maken van uw website het visitekaartje dat uw online business vertegenwoordigt.

Projectvoorbeeld: De kracht van cases voor BKRS Crane Systems
BKRS Crane Systems is een producent van kraansystemen. Deze maken zij in overleg met de klant compleet op maat, waarbij rekening wordt gehouden met alle factoren en wensen. Of het nu gaat om een kraan met een enorme overspanning, of juist een kleine werkruimte waar bijna geen kraansysteem in past, BKRS denkt mee met de klant en vindt een oplossing op maat. Een van de vragen van BKRS was dan ook hoe zij deze diversiteit het beste konden communiceren via online kanalen. BKRS kon natuurlijk zelf schrijven over de diversiteit aan projecten die zij hebben geleverd, maar veel overtuigender is het woord van tevreden klanten. Daarom heeft Sigma Solutions samen met BKRS een opzet uitgewerkt voor het schrijven van showcases. De cases worden geschreven op basis van interviews met BKRS en de klant. Nadat de teksten zijn goedgekeurd door beide partijen, worden de cases gepubliceerd op de website van BKRS inclusief foto's of video's.

Feiten over B2B Marketing
Van directeuren stelt dat marketing onvoldoende bijdraagt aan het realiseren van groeidoelstellingen
Reductie in leadkosten voor online marketing vs offline marketing
Van de bedrijven die gebruik maken van online marketing groeit
Van B2B aankoopbeslissingen is gebaseerd op directe- of indirecte klantervaring en niet op prijs of aanbod.
In 5 stappen naar een B2B Marketing strategie
Kwaliteit, betrokkenheid, groei en trots staan bij ons voorop en daarom draait alles om een structurele, efficiënte werkwijze. Wij volgen onderstaande stappen samen met u, zodat we online succes voor u kunnen realiseren door middel van een B2B Online Marketingstrategie.
- Stap 1| Kennismaking
In een vrijblijvend, oriënterend kennismakingsgesprek worden uw uitdagingen, wensen en doelstellingen in kaart gebracht. Als voorbereiding op de kennismaking hebben wij al een vrijblijvende quickscan gemaakt van al uw online activiteiten. Aan de hand van deze quickscan geven wij u standaard 10 inzichten en bruikbare tips om meer online succes te realiseren door de inzet van een effectieve B2B Marketingstrategie. Tenslotte brengen we ook uw belangrijkste online concurrenten in beeld door middel van een concurrentieanalyse.
meer info
- Stap 2| Voorstel Digitale Roadmap
Na de kennismaking gaan wij aan de slag met de ontwikkeling van uw Digitale Roadmap; een routekaart van een jaar waarin wij een logische planning maken met concrete stappen die wij voor uw bedrijf willen zetten om uw bedrijf bestendig te laten groeien. We nemen ook nog veel meer kansen, tips en inzichten mee in de breedte van uw business, zodat helder in kaart wordt gebracht wat volgens ons de juist te varen koers is naar meer online succes en bestendige groei. In deze fase wordt bepaald welke (Online) Marketingmiddelen wij willen inzetten om dit te bewerkstelligen. Ook dit gesprek is vrijblijvend en staat volledig in het tegen van het bieden van meer inspiratie en inzichten aan de hand van de door ons uitgevoerde analyses.
meer info
- Stap 3| Kick-off
Nadat de Digitale Roadmap en B2B Marketing strategie zijn vastgesteld, starten we officieel de samenwerking en trappen we deze samenwerking af met een kick-off. Tijdens deze kick-off zal in het teken staan van het bespreken van de planning, de te varen koers en om te bespreken voor welke aspecten wij als Online Business Partner verantwoordelijk zijn en voor welke aspecten u verantwoordelijk bent of blijft. Alles met als doel om de gehele strategie helder in kaart te krijgen voor u, zodat wij op een effectieve en efficiënte wijze uw bedrijfs, sales- én marketingdoelstellingen kunnen behalen.
meer info
- Stap 4| Opstellen B2B Marketingstrategie
Nu begint het echte werk! De uitgewerkte B2B Marketingsstrategie gaat geïmplementeerd worden in een (Online) Marketing Campagne. U kunt hierbij denken aan e-mailmarketing, SEA, SEO, LinkedIn Ads en contentproductie in de vorm van blogs en cases. Daarnaast gaan we uw website ook voorzien van de juiste conversiemechanismen als passende call-to-actions, waardoor de oriënterende bezoeker meer te weten komt over uw producten en diensten, daarmee voldoende informatie vergaart, voor u kiest als meest geschikte leverancier en overgaat tot een aanvraag of aankoop. Hierbij zullen wij de doelgroep op de juiste momenten de juiste hulp en informatie aanbieden.
meer info
- Stap 5| Meten = weten
De resultaten van onze B2B Marketing inspanningen blijven wij continu meten en op basis van deze resultaten en ons eigen expertise zullen wij deze verder blijven optimaliseren. Dit om zo uw doelgroep zo goed mogelijk te kunnen bereiken en deze om te zetten naar betalende klanten met als resultaat bestendige groei voor uw bedrijf.
meer info


Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:
Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Online Marketing bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
Welke Online Marketing MIddelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?
Recruitment
Niet alleen jouw klant is op zoek naar je. Ook potentiële werknemers kunnen waardevolle leads zijn. Een sollicitant die via online marketing op jouw site komt, scheelt een fikse investering in een recruiter.
Lead Nurturing
Zoals gezegd is het B2B aankoopproces een langer traject dan in de B2C geldt. Het is daarom belangrijk jouw lead te blijven prikkelen met de juiste informatie. Wanneer bied je welke informatie aan?
Vindbaar worden voor uw doelgroep
81% van de aankoopprocessen start met een online zoekopdracht. Vindbaar zijn is dus een essentieel onderdeel van een succesvol Online Marketing traject, zodat men in aanraking kan komen met uw product of service.
Lead Magnets
(Potentiële) Klanten zijn altijd bereid om hun contactgegevens te “ruilen” voor relevante kennis. Productie en publicatie van whitepapers, e-books, datasheets en handleidingen zijn daarom een essentieel onderdeel van een succesvolle InBound Marketing strategie.
Marketing Synergy
Marketingkanalen werken niet in isolatie. Juist binnen B2B, waar koopprocessen langer duren en meer touchpoints hebben, is het de combinatie van verschillende kanalen die uw marketingcampagne succesvol maakt.
Meten = Weten
Door gebruik te maken van Online Measurement Tools zoals Google Analytics en Google Search Console, zijn de resultaten altijd inzichtelijk. Van het aantal bezoekers tot gebruikte browsers, en van landingspagina's tot conversies.
Behaal online succes door middel van B2B marketing
Bent u enthousiast over Sigma Solutions?
Vraag dan via onderstaande button een Vrijblijvende kennismaking aan!