B2B marketing strategieën die resultaat behalen header image

B2B marketing strategieën die resultaat behalen

dinsdag 3 mei 2022 ·Leestijd: 8 minuten
contacteer auteur:

Hieronder hebben wij een overzicht gemaakt van B2B marketing strategieën die u in contact brengen met uw doelgroep. Dit is waar u uw eigen B2B marketing portfolio kunt diversifiëren en de bedrijven kunt bereiken die u nodig hebt.

B2B marketing strategie 1: B2B E-mailmarketing

E-mail marketing is een beproefde en ware B2B marketing methode om zowel individuele consumenten als zakelijke klanten te bereiken. Wist u dat 93% van de B2B marketeers gebruik maakt van e-mail? E-mails leiden tot betrokkenheid, waardoor abonnees leads worden en vervolgens klanten.

In tegenstelling tot B2C-klanten, die het best reageren op emoties en entertainment, zijn B2B-klanten op zoek naar logica en een positieve ROI. In wezen vragen ze zich af: Hoe kan uw bedrijf mijn bedrijf helpen groeien? Daarom moet uw B2B E-mailmarketing consequent resoneren met uw zakelijke klanten en zich richten op zaken die voor hen van belang zijn - zoals tijd, geld en middelen.

E-mailmarketing is ook een krachtig middel binnen B2B marketing om de inhoud van uw merk te delen. 83% van de B2B bedrijven maakt gebruik van e-mailnieuwsbrieven als onderdeel van hun contentmarketingprogramma, en 40% van de B2B marketeers zegt dat deze nieuwsbrieven het meest essentieel zijn voor het succes van hun B2B marketing.

Met het constante stroom van e-mails die onze inboxen tegenwoordig overspoelen, is het belangrijker dan ooit om effectieve B2B marketing e-mails op te stellen en te versturen.

B2B e-mailmarketing best practices

  1. Schrijf verleidelijke onderwerpregels.
    Zie de onderwerpregels van uw e-mail als een Netflix-trailer - als u uw publiek niet kunt boeien met een clip van twee minuten (of, in dit geval, een paar dozijn tekens), verwacht dan niet dat ze de hele film openen en bekijken (of lezen). We raden je aan om bijna net zoveel tijd te besteden aan de onderwerpregel van je e-mail als aan de e-mail zelf.
     
  2. Houdt het bij een paar call-to-action (CTA) per e-mail.
    Als u denkt dat het aantal e-mails dat u ontvangt veel is, kijk dan eens naar de CTA's in die e-mails ... sommige staan vol met soms wel 10 verschillende CTA's. Maak deze fout niet. Uw ontvangers kunnen zich afvragen: "Waar moet ik eerst op klikken?" en uiteindelijk op niets klikken. Met een paar CTA’s per e-mail stelt u uw publiek in staat zich te concentreren op de inhoud van uw e-mail en uiteindelijk een paar acties te ondernemen ... een welkome opluchting van de huidige frequente besluitvorming en analyseverlamming.
     
  3. Segmenteer uw e-mail om het meest relevante publiek te bereiken.
    Niet elke e-mail die u verstuurt, is geschikt voor iedereen op uw lijst. Uw abonnees bevinden zich mogelijk in verschillende fasen van het kooptraject of zijn op zoek naar verschillende oplossingen. Dat is waar segmentatie van de e-maillijst om de hoek komt kijken. Niet alleen helpt dit u om beter met uw publiek om te gaan, maar het geeft uw e-mails ook dat persoonlijke gevoel dat zegt: "Hé, ik luister en ik weet wat u graag zou willen zien." Uw publiek zal altijd kwaliteit boven kwantiteit verkiezen.
     
  4. Zorg ervoor dat uw e-mailontwerpen responsive zijn.
    Meer dan 80% van de e-mailgebruikers openen hun inbox op hun telefoon, en e-mails die niet goed worden weergegeven op mobiele apparaten worden vaak binnen drie seconden verwijderd. Laat uw e-mail niet een van die e-mails zijn!

B2B marketing strategie 2: B2B digital marketing

Elk bedrijf, of het nu B2B of B2C is, zou een digitale aanwezigheid moeten hebben - die bestaat uit betaalde advertenties, zoekmachine optimalisatie, een website, en elke andere plaats waar uw B2B bedrijf online actief is. Laten we eens een handvol tactieken doornemen die uw digitale B2B marketing strategie kunnen versterken.

1. Definieer uw doelgroep

Een sterke digitale B2B marketing strategie begint met het definiëren van uw doelgroep, of buyer persona. Deze demografische en psychografische informatie zal de basis vormen voor bijna elke andere marketingactiviteit die daarna volgt, zodat uw content en digitaal materiaal door de juiste ogen en oren wordt opgepikt (en er aan uw kant geen middelen verloren gaan).

2. Ontwikkel een B2B website

Ten tweede kan digitale marketing niet goed functioneren zonder een informatieve, boeiende B2B website. Meer dan 80% van de kopers bezoekt een website alvorens tot aankoop over te gaan. Bovendien, aangezien bij de typische B2B verkoopcyclus vaak veel belangrijke spelers betrokken zijn (zoals gatekeepers, besluitvormers en andere mensen die een aankoop moeten kopen), zijn websites gemakkelijke, eenvoudige manieren voor beïnvloeders om informatie over uw product of dienst te delen.

3. Optimaliseer uw digitale aanwezigheid

Uw website moet echter meer zijn dan informatief en boeiend ... hij moet vindbaar zijn. U kunt dit doen met on-page SEO en technische SEO tactieken. Deze omvatten alles, van de alt-tekst van afbeeldingen en metabeschrijvingen (wat uw bezoekers kunnen zien) tot gestructureerde gegevens en sitesnelheid (wat uw bezoekers niet kunnen zien). Off-page SEO speelt hier ook een rol, wat verwijst naar externe linkingstrategieën en social sharing - SEO-tactieken die buiten uw website plaatsvinden.

4. Voer PPC-campagnes uit

Tot slot, rond uw digitale aanwezigheid af met pay-per-click (PPC) reclame, waarmee u uw inhoud en merk onder de aandacht van een nieuw publiek kunt brengen via zoekmachines en andere reclameplatforms. Ik raad aan uw PPC-investering te maximaliseren door meer te adverteren dan uw specifieke producten of diensten - zoals uw merkpersoonlijkheid, blog of social media-inhoud, of de slogan van uw bedrijf.

De beste manier om een ROI te zien van uw betaalde advertenties is door 1) het opnemen van uw buyer persona gegevens en 2) het stimuleren van inhoud die ze kunnen betrekking hebben op. Bijvoorbeeld, het is zeer onwaarschijnlijk dat een nieuwe consument die nog nooit van je gehoord is op zoek naar uw exacte product. Ze zoeken misschien naar een locatiegebaseerde oplossing of productfunctie. Om het grootste aantal potentiële klanten te bereiken, betaalt u om relevante categorieën binnen uw merk te targeten in plaats van uw product of diensten te promoten.

B2B marketing strategie 3: B2B contentmarketing

We hebben het gehad over hoe B2B klanten gericht zijn op expertise, gedreven worden door logica, en willen worden opgeleid. Wat is een betere marketingtool om aan deze prioriteiten te voldoen dan B2B contentmarketing?

Terwijl een traditionele PR-marketingstrategie de dagelijkse bezigheden van een consument onderbreekt met promotiemateriaal, voegt een contentmarketingstrategie waardevolle informatie toe en informeert de consument - en dat is precies waar B2B klanten naar op zoek zijn. Om nog maar te zwijgen van het feit dat contentmarketing SEO-inspanningen ondersteunt, wat inhoudt dat u anticipeert op wat uw publiek zoekt, hen helpt uw website en content te ontdekken ... en hen mogelijk converteert naar klanten.

Het is belangrijk op te merken dat B2B contentmarketing het meest effectief is wanneer u uw content afstemt op de verschillende fasen van de reis van de koper.

Het is zelfs zo dat 80% van de zakelijke beslissers liever informatie uit een artikel haalt dan uit een advertentie. Dit wetende, zou ik zeggen dat u dezelfde (zo niet meer) middelen in u content marketing moet stoppen als in uw traditionele reclame strategie.

Omdat het B2B kooptraject iets anders is dan het B2C kooptraject (waarbij kortere verkoopcycli en minder beslissers betrokken zijn), kan de content die u maakt voor uw content B2B marketing strategie meer verschillen dan de content die u zelf als consument hebt gezien.

Maar voordat u begint met het creëren van inhoud, raad ik u aan een zakelijke blog te maken. Uw blog zal alle inhoud bevatten die u creëert en dienen als een thuisbasis voor lezers om te bezoeken en zich op te baseren tijdens hun aankoopproces.

B2B marketing strategie 4: B2B Sociale Media Marketing

Wist u dat 75% van de B2B kopers sociale media gebruiken bij het doen van een aankoop? Dat klopt - social media marketing is niet alleen voor merken die zich richten op individuele consumenten.

Veel B2B bedrijven worstelen echter met social media-marketing. Het kan moeilijker zijn om sociale media te gebruiken om in contact te komen met zakelijke klanten, vooral omdat er (zoals we hierboven al zeiden) meestal sprake is van een langere verkoopcyclus en een langere hiërarchie.

Eerlijk gezegd is B2B marketing via sociale media misschien niet de plaats waar u het grootste aantal leads converteert, en dat is oké. Het speelt waarschijnlijk een rol aan het begin van de buyer's journeys van uw klanten.

Sociale media zijn een krachtig middel om naamsbekendheid op te bouwen, uw bedrijf een online persoonlijkheid te geven en uw bedrijf menselijker te maken - allemaal zeer krachtige factoren als het gaat om marketing en het contact met potentiële klanten. Net als e-mailmarketing is social media ook een zeer effectief kanaal voor het delen van uw content en het vergroten van uw merkexpertise, en van dat laatste weten we dat B2B klanten het op prijs stellen.

Hoewel uw sociale media-accounts misschien niet zo vaak converteren als uw content of e-mailmarketing, zijn ze net zo belangrijk. In dit geval zijn volgers net zo waardevol - u weet nooit wanneer ze kunnen converteren naar leads of klanten.

Inhoud die door werknemers wordt gedeeld, krijgt meer dan acht keer meer engagement dan inhoud die door merken wordt gedeeld. Betrek uw werknemers dus bij uw B2B social media marketing strategie. Moedig hen aan om hun eigen social media kanalen te creëren en te delen over het leven binnen uw bedrijf. Denk erover om op uw sociale media account te laten zien wat er op het werk gebeurt, niet alleen wat u verkoopt. U weet maar nooit - dit kan ook sterke talenten aantrekken.

B2B marketing bij Sigma Solutions

Bovenstaande B2B marketing strategieën zullen u helpen bij het invullen van uw B2B marketing en zullen ervoor zorgen dat u met uw B2B marketing resultaten kunt gaan behalen. Sigma Solutions is specialist in B2B marketing en kan met u sparren over de mogelijkheden om B2B marketing voor uw bedrijf in te zetten. Dit alles met als doel om met B2B marketing bestendige groei voor uw bedrijf te realiseren. Wilt u meer weten over B2B marketing en hoe wij u hierbij kunnen helpen? Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›