6 voorwaarden om te starten met Inbound Marketing

Geschreven door: op dinsdag 12 oktober 2021

Leestijd: 5 minuten

Wilt u Inbound Marketing inzetten om meer bezoekers, meer leads en meer klanten te genereren? Voordat u van start kunt gaan met de inzet van Inbound Marketing, moet er eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De belangrijkste voorwaarden hebben we voor u op een rijtje gezet in deze blog.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij u ervoor zorgt dat potentiële klanten u online vinden op het moment dat zij uw product of dienst nodig hebben of op het moment dat zij een antwoord zoeken op een vraag of uitdaging die bij hen leeft.

Inbound Marketing is dus kortgezegd het creëeren van gericht verkeer op uw website of andere online kanalen. Het aantrekken van prospects moet uiteraard leiden tot andere vormen van contact, die het gevolg zijn van die eerste kennismaking. Dit kan in de vorm zijn van een chatgesprek, het volgen van de social mediakanalen, het abonneren op uw nieuwsbrief, het verzenden van een e-mail, het telefonisch contact opnemen met uw bedrijf of een tweede websitebezoek. Inbound Marketing is een vorm van marketing die er vanuit gaat dat prospects uw bedrijf zelf kunnen vinden, zonder dat door uw bedrijf gebruik wordt gemaakt van betaalde advertenties, reclamecampagnes of direct mail.

Voorbeelden van effectieve Inbound Marketing middelen zijn blogs, cases, whitepapers, brochures en featured snippets. Bedrijven die op een effectieve manier Inbound Marketing implementeren, zorgen ervoor dat deze content eenvoudig en snel gevonden kan worden door de (potentiële) klant. Dit kan bijvoorbeeld via een zoekmachine als Google (SEO) of via social media.

Het is geen wonder dat Inbound Marketing in de afgelopen jaren enorm snel terrein wint. Online adverteren wordt steeds duurder, potentiële klanten worden tegenwoordig overspoeld met commerciële boodschappen en steeds meer mensen maken gebruik van adblockers. Inbound marketing is dus een goede manier om de interesse van potentiële klanten te wekken op een manier die ze als prettig ervaren, om hen door de Customer Journey te leiden en om ze in te zetten bij effectieve mond-tot-mond reclame.

Randvoorwaarden Inbound Marketing

Voordat u van start kunt gaan met Inbound Marketing, moet aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. Wij hebben er 6 voor u op een rijtje gezet.

1. Maak van uw bedrijf een sterk merk

Uw (potentiële) klanten moeten weten waar uw bedrijf voor staat. Uw positionering en uw externe communicatie moeten perfect aansluiten bij wat uw (potentiële) klanten verwachten en daarnaast moeten deze inspelen op de vragen en uitdagingen die bij hen leven. Dit betekent dus niet dat u een heel groot of (inter)nationaal bekend merk moet hebben, maar het is wel belangrijk dat u een merk bezit dat voorziet in een duidelijke behoefte van de doelgroep.

2. Breng in kaart wat uw (potentiële) klanten willen

Voorzien in die klantbehoefte betekent ook dat u de behoeften van uw (potentiële) klanten door en door kent. U moet exact weten wie uw klanten zijn, welke uitdagingen u bij hen op kunt lossen en waarom zij uw diensten of producten prefereren boven de producten of diensten van uw concurrenten. Pas op het moment dat u dat duidelijk in kaart heeft gebracht, kunt u u richting uw klanten opstellen als een thought leader. Het ontwikkelen van een visie op de rol die uw merk in uw leven moet vervullen is overigens geen exercitie die u alleen met uw marketing- of salesafdeling doet, maar uw hele bedrijf moet hierin worden meegenomen.

3. Stel zelf duidelijke traffic-, lead- en salesdoelen

Ieder B2B bedrijf wil de Return On Investment van uitgaven aan marketing verhogen en de kosten per lead en per klant verlagen. Onder dat hogere doel liggen veel concretere en tastbaardere doelstellingen voor marketingcampagnes, die u de handvatten geven voor de richting die u moet inslaan om gevonden te worden door uw potentiële klanten. Een campagnedoel kan bijvoorbeeld zijn om het aantal abonnees op uw digitale nieuwsbrief te verhogen, om een bepaald percentage potentiële klanten te laten converteren naar warme leads of om een bepaald aantal likes te genereren op uw social mediaberichten. Iedere specifieke doelstelling vraagt om zijn eigen aanpak.

4. Definieer Buyer Persona's en Buyer Journeys

Buyer Persona's zijn semi-fictionele voorstellingen van de verschillende type klanten waar u of uw bedrijf mee in contact komen tijdens een verkoopsproces. Meestal zijn ze opgebouwd rond een specifiek behoeftenpatroon of een bepaald demografisch profiel, afhankelijk van uw product, dienst of doel. Door deze doelgroepen en hun vragen, uitdagingen, behoeften en mogelijke tegenwerpingen in kaart te brengen, kunt u veel gemakkelijker content op maat voorzien voor deze doelgroepen.

De Buyer Journey is het proces waar een mogelijke klant door loopt voor hij of zij overgaat tot aankoop van een product of dienst. Deze Buyer Journeys verschillen per persona en kunnen in 3 fases onderverdeeld worden:

  • Awareness fase: bezoeker heeft een probleem en zoekt naar een oplossing
  • Consideration fase: bezoeker verzamelt informatie over allerhande mogelijke oplossingen
  • Decision fase: bezoeker kiest een oplossing uit de beschikbare mogelijkheden

Het is bijgevolg essentieel om voor elke fase in de buyer journey van elke persona relevante content te voorzien.

5. Bepaal het conversiepad van uw potentiële klanten

Een conversiepad is de weg die een Buyer Persona aflegt voordat hij of zij uw product koopt.  Het is het pad dat u ontwikkelt om prospects te helpen bij het afleggen van hun Customer Journey. U wilt die Customer Journey zo vlekkeloos mogelijk laten verlopen en waar mogelijk versnellen. Ga er nooit vanuit dat bezoekers vanzelf hun gegevens zullen achterlaten of zullen overgaan tot aankoop. Zorg daarom altijd voor een kwalitatief en strategisch uitgekiend conversiepad.

  • Met welke landingspagina's spreekt u bezoekers aan?
  • Welke Call To Actions (CTA's) voorziet u op die pagina?
  • Wat gebeurt er wanneer iemand zijn of haar gegevens achterlaat?

Heeft u meer Buyer Persona's gedefinieerd? Dan zult u ook meerdere conversiepaden moeten ontwikkelen.

6. Meet, analyseer en stuur bij

Helaas is niet iedere campagne direct een groot succes en zelfs goed werkende campagnes kunnen steeds bijgestuurd worden. Daarom is het meten en analyseren van resultaten en het op basis daarvan bijsturen van bestaande en nieuwe campagnes een essentieel onderdeel van Inbound Marketing. Want over hoe meer gegevens u beschikt, hoe beter u uw campagnes kan optimaliseren.

Wilt u meer weten over Inbound Marketing en alle mogelijkheden?  Neem dan contact met ons op. Sigma Solutions is specialist op het gebied van Inbound Marketing voor (internationaal opererende) handelende en producerende B2B bedrijven.


Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›