
De 3 verschillen tussen B2C- en B2B Online Marketing
Zowel het B2C- als het B2B-koopproces begint met het herkennen van de behoefte. Dit betekent dat u, ongeacht het bedrijf dat u runt, eerst moet vaststellen wat uw doelgroep nodig heeft. Maar om uw B2B-consumenten effectief te bereiken moet u begrijpen hoe B2C- en B2B Online Marketing van elkaar verschillen.
1. Aankoopcyclus tijd
B2B-consumenten handelen langzamer en zijn beter geïnformeerd over hun aankopen. Dit komt omdat hun aankopen een veel grotere hoeveelheid betreffen en hun eigen bedrijf sterk beïnvloed wordt door hun aankopen. B2C-consumenten kopen sneller en zijn vaak minder goed geïnformeerd over productverschillen.
2. Emotionele investering
B2C-consumenten nemen vaak emotioneel gedreven aankoopbeslissingen. Ze kunnen door de reclame worden bewogen om uw product met geluk te associëren, of ze kunnen een frustratie proberen te verlichten. Bij een B2B-aankoop zijn rationele en strategische overwegingen de drijvende factor. B2B-kopers gaan na hoe een product of dienst hun bedrijf kan helpen waarde te creëren, een strategisch voordeel te behalen of de omzet te verhogen. Ze willen feiten, statistieken en gegevens zien om er zeker van te zijn dat een product of dienst aan hun behoeften zal voldoen.
3. Betrokken partijen
B2C consumenten zijn individuen of een kleine groep. Zij kunnen gemakkelijk hun wensen en behoeften kenbaar maken en zijn veel gemakkelijker om als bedrijf een relatie mee op te bouwen. B2B-consumenten betrekken vaak meerdere mensen en teams bij hun aankoopbeslissingen. Rapport kan nog steeds worden opgebouwd, maar het zal langer duren en vereist meer investering van alle partijen.
Sigma Solutions heeft meer dan 20 jaar ervaring in haar vakgebied en wat wel en niet werkt om uw bedrijf online succes te maken. Wij zorgen voor de online vertaling van uw business strategie waarbij wij alle online marketing middelen inzetten om ervoor te zorgen dat wij samen met u uw doelstelling behalen en verbreden. Bent u benieuwd hoe wij uw bedrijf kunnen helpen bij het behalen van online succes? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en een goede bak koffie.