B2B Online Marketing

Verkoop uw product met behulp van en via online

Wist u dat 95-98% van de B2B-inkopers zich eerst online oriĂ«nteert voordat zij overgaan tot actie? De huidige kritische klant kan met Ă©Ă©n druk op de knop alle informatie vinden waar zij behoefte aan heeft. Online kanalen zijn bij uitstek geschikt om uw prospects te bereiken en dus uw bedrijfsdoelstellingen te behalen. Gemakkelijk, snel en vaak automatisch! 

Wat is B2B Online Marketing?

B2B Online Marketing is de verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die via het web worden uitgevoerd door B2B bedrijven binnen de B2B Leadgeneratie fase van onze Roadmap Digitalisering. Deze marketingacties worden dus voor en door bedrijven uitgevoerd die producten of diensten leveren aan de zakelijke markt.  De website van zo’n B2B bedrijf staat hierbij vaak centraal. Alle Online Marketinginspanningen hebben meestal als doel om te “landen” op een specifieke landingspagina van de eigen B2B Website. Als dit een B2B webshop betreft dan dient het effect van online marketing te zijn om het product te verkopen en bij een business to business website zo snel mogelijk teconverteren naar een lead. Zo kunt u uw marketingdoelstelling behalen en verbreden.

Lees in onze blog alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van B2B Online Marketing.

Onderdelen van B2B Online Marketing 

De inzet van online marketing voor business to business bedrijven bestaat uit twee hoofddoelstellingen. Ten eerste wilt u meer verkeer naar uw website halen. Belangrijke tools om dit te behalen zijn onder andere: 

Waar veel bedrijven verwachten dat hiermee de marketing afgedekt is, wordt een belangrijke stap overgeslagen. U wilt uw bezoeker namelijk nog converteren tot lead. Als de bezoeker zijn interesse toont, en zijn gegevens achterlaat, kan dit het begin zijn van de relatie. Hiervoor gebruikt u strategische call-to-actions (CTA’s). De oriĂ«nterende bezoeker zal niet meteen een offerte aanvragen, maar is misschien wel geĂŻnteresseerd in een nieuwsbrief of whitepaper. Bezoekers die over uw producten lezen, zijn misschien al verder in hun koopproces, en willen een productdatasheet downloaden of offerteaanvraag doen. Het is de missie van marketing om deze mensen op de juiste momenten de juiste hulp aan te bieden. Dat maakt B2B Online Marketing de sleutel tot onlinesucces.

Voor onze klant AOC hebben wij meer kwalitatieve leads gegenereerd door hen online beter vindbaar te laten zijn middels B2B Online Marketing.

Online Marketing Bureau voor Business-to-Business bedrijven 

Het doel van online marketing voor B2B bedrijven - zoals DistributeursGroothandels of Maakbedrijven -  is het verkopen van uw producten of diensten. Digital marketing helpt om uw klant te bereiken, en hem te overtuigen van uw propositie. Een wezenlijk verschil tussen marketing voor B2B bedrijven en B2C bedrijven is het belang van de relatie. Koopprocessen zijn voor bedrijven nu eenmaal ingewikkelder dan voor consumenten. De verwachting dat een product op uw B2B Website dan ook direct gekocht wordt, is niet altijdrealistisch. Bedrijven doen uitgebreid onderzoek, en hechten belang aan de lange termijn. Online marketing bedrijven moeten hier slim op inspelen, door bijvoorbeeld een laagdrempelige manier te creĂ«ren voor het genereren van leads. Hoe u dat doet? Met een combinatie van verschillende marketingmiddelen behaalt u het hoogste rendement! 

B2B Online Marketing verschilt dus wezenlijk van B2C marketing. In Business-to-Consumer heb je vaak slechts met Ă©Ă©n beslisser te maken: de consument zelf. In de zakelijke omgeving wordt daarentegen met meerdere personen geschakeld die de aankoopbeslissing maken: de Decision Making Unit, of DMU. Hierin zitten personen met verschillende rollen, zoals stakeholders en decision makers. Daarom is het in B2B Online Marketing erg belangrijk om buyer persona’s te maken voor elk van deze rollen.

Lees in onze case hoe wij voor onze klant Elastomer Research Testing een substantiele toename in het aantal online aanvragen hebben gerealiseerd.

De voordelen van B2B Online Marketing

De afgelopen jaren is met het opkomen van big data een vorm van marketing ontstaan waar de focus lag op het produceren van zo veel mogelijk content. Data werd gebruikt puur omdat het er was. In 2020 merken wij een trend in de omgekeerde richting: marketing die werkt en focust op wat slim is. Marketing gaat weer bijdragen aan de bedrijfsstrategie, en is niet meer een losstaande discipline.  Daar komt bij dat er elk jaar nieuwe mogelijkheden worden ontwikkeld om slimmer en effectiever via het internet producten te etaleren en te verkopen. Denk hierbij aan Topic Clustering, IP verificatie, Marketing AutomationFeatured Snippets en Product InformationManagement Systemen. Een groot voordeel van B2B Online Marketing is dat het mogelijk is om de effecten en resultaten te meten en te analyseren (data driven marketing). De uitkomsten van deze analyses kunnen gebruikt worden om aanpassingen aan bijvoorbeeld een lopende campagne direct uit te voeren. Daarnaast is het ook gemakkelijker om het gedrag van de doelgroep te volgen. Het is eenvoudig om bij te houden hoeveel mensen via een nieuwsbrief op de website terecht zijn gekomen en hoeveel er daadwerkelijk een aankoop doen naar aanleiding van de nieuwsbrief.

Lees alles in onze blog over hoe u zelf een Content Marketing Plan kunt opstellen.

Sigma Solutions is uw Online Marketing Partner

Bij Sigma Solutions zien we steeds meer Ondernemende Ondernemers en Marketing Eindverantwoordelijken die geloven in een doelgroepgerichte aanpak, waarbij de wensen van de doelgroep centraal staan. Dat zien we terug in de populariteit van Inbound Marketing en Content Marketing. Men wil tenslotte zoveel resultaat als mogelijk behalen, maar niet ten koste van een negatief imago of een gefrustreerde prospect of klant. Steeds meer bedrijven laten ook zien Thought Leader te zijn binnen hun vakgebied en zijn daarmee een serieuze gesprekspartner voor hun doelgroepen; dĂĄt is B2B Online Marketing.

Wilt u meer weten over B2B Online Marketing of bent u benieuwd naar wat wij voor uw bedrijf op dit gebied kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Wat maakt Sigma Solutions uniek?

Snelle groei

U kunt gemakkelijk nieuwe aanbieders toevoegen aan uw platform. Zo remt de technologie uw groei niet!

Business Partner

Sigma Solutions is betrokken business partner. Vanuit die rol denken we mee in de strategische overwegingen van een digitaal platform.

Alles in Ă©Ă©n

Sigma Solutions is specialist in Strategie, UX, Online Marketing, Exploitatie en DevOps. EĂ©n betrokken partner voor alle online activiteiten.

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€ș