• B2B Online Marketing: Alles wat je altijd wilde weten!

B2B Online Marketing: Alles wat je altijd wilde weten!

Geschreven door: op woensdag 24 maart 2021

Leestijd: 1 minuut

Het effectief inrichten van je marketing kan uitdagend zijn. Marketeers hebben veel om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. Factoren zoals creativiteit, budgettaire limieten en kanaalkeuzes spelen hierin belangrijke rollen. De belangrijkste factor die bepaalt of jouw marketingstrategie effectief is, is het selecteren van je doelgroep. Het selecteren en benaderen van de verkeerde doelgroep gaat ten koste van de effectiviteit van de marketing inspanningen. In zijn algemeenheid zijn er in marketing twee verschillende doelgroepen: consumenten en bedrijven. Marketing gericht op bedrijven is heel anders dan marketing gericht op consumenten. Dat is waarom er twee verschillende marketingdimensies bestaan: B2C marketing en B2B marketing. In deze blog richten we ons op B2B marketing. 

Wat is B2B Online Marketing?

De naam suggereert het al: B2B marketing (Business-to-Business marketing) is gericht op de marketing van bedrijven die producten of diensten aan andere bedrijven leveren. Deze vorm van marketing verschilt op een aantal vlakken van B2C marketing, een marketingvorm die gericht is op consumenten. In brede zin is content voor B2B marketing informatiever en directer dan B2C marketing content. Dit komt voort uit het feit dat men in B2B bij het doen van aankopen meer gefocust is op de impact op de omzet. Hierin is return on investment (ROI) een belangrijke term. Return on investment (ROI) speelt voor consumenten een veel minder belangrijke rol in de overweging om tot aankoop over te gaan. Voor beleidsbepalers binnen bedrijven heeft het vaak de primaire focus.


De voordelen en overwegingen van B2B Online Marketing

 

De voordelen

  • Direct meetbare resultaten
  • Bepaal wie jouw advertenties zien
  • Lagere kosten
  • Globaal marketingbereik
  • Eindeloos kansen creëren in het online landschap

 

De overwegingen

  • Veiligheid en privacy
  • Constant aandacht besteden aan online marketingactiviteiten
  • Hoge transparantie met concurrentie
  • Wereldwijde concurrentie
  • Online wereld verandert snel

Veelgebruikte tools in B2B online marketing

  • keywordtool logo.png

    KeywordTool.io is een gratis online tool die gebruikt kan worden om (zoekvolumes van) relevante zoektermen te vinden.

  • 04chemkqxtmp83eng0nwlh6-20..1590080842.png

    Mailchimp is een marketingautomation platform en e-mail marketing service. Met mailchimp kunt u eenvoudig nieuwsbrieven maken en versturen als onderdeel van de online marketing van uw bedrijf.

  • semrush-logo.png

    SEMRush is een tool die informatie geeft over zaken als SEO, linkbuilding en SEA. Ook kunnen de best practices van de concurrentie eenvoudig inzichtelijk worden gemaakt.

Kernelementen van B2B Online Marketing

  • presentation_tie.png

    B2B kopers hebben meerdere besluitvormers

    Over het algemeen hebben B2B kopers meer besluitvormers bij de aankoop van een product of dienst dan een B2C koper.

  • presentation_tie.png

    B2B klanten kopen voor langetermijn oplossingen

    Het kopen van een product of dienst in de B2B wereld is vaak de start van een langdurige relatie.

  • presentation_tie.png

    Focus op leadgeneratie vs. instant verkoop

    De aankoopreis in de B2B wereld verloopt anders. De reis start namelijk eerst met leadgeneratie.

  • noun_presentation_2849404.png

    ROI, efficiëntie en expertise communiceren

    Het is belangrijk om de ROI, expertise, efficiëntie en te communiceren met de doelgroep. Hiermee kun je de prospect overtuigen om voor jou te kiezen!

B2B Online Marketing: Alles wat je altijd wilde weten!

Zelf aan de slag met B2B Online Marketing

Online marketing kan op vele verschillende manieren worden ingericht. Niet alles zal direct aansluiten op de wensen en behoeften van jouw doelgroep; niet elk product of elke dienst is immers hetzelfde. Laat je hier niet door tegen houden! Er is veel winst te behalen op online marketing-gebied,en je kan er vandaag al mee beginnen. 

Tips voor succesvolle B2B Online Marketing

  • Start met een duidelijke doelstelling
  • Selecteer de juiste doelgroep
  • Blijf je website optimaliseren
  • Produceer relevante content
  • Maak gebruik van online marketingtools
  • Monitor de resultaten

Belangrijke KPI's voor B2B Online Marketing

  • icon_g_opinion.png

    Aantal bezoekers

    Het aantal bezoekers is een direct gevolg van jouw online marketing inspanningen, op gebied van zowel SEO en SEA.

  • noun_mobile devices_31727.png

    Aantal conversies

    Het verhogen van conversies is een belangrijk en continu proces. Hogere conversieratio's zorgen immers voor meer verkopen en verlaging in kosten per lead.

  • noun_presentation_2849404.png

    Aantal leads

    Een conversie hoeft niet per definitie een goede lead te zijn. In B2B marketing draait alles om het genereren van kwalitatieve leads: kwaliteit boven kwantiteit!

  • presentation_tie.png

    Bounce ratio

    De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken de website weer verlaten.

Meer weten over succesvolle B2B Online Marketing voor jouw bedrijf?

Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
  2. Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
  3. Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Website bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
  4. Welke Online Marketing Middelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›