Belangrijke KPI's voor B2B online marketing

Geschreven door: op maandag 21 september 2020

Leestijd: 2 minuten

 

In B2B marketing draait alles om resultaat. Om het resultaat van je marketing inspanningen te kunnen meten is het essentieel om een aantal kritieke prestatie-indicatoren (KPI's) te definiëren. Aan de hand van KPI's kan het succes van alle marketing activiteiten worden bepaald. Voorbeelden van KPI's zijn: 

1. Aantal leads

Een lead is een bedrijf (of persoon) die interesse heeft in de aankoop van een product of dienst. Leads kunnen bijvoorbeeld binnen komen via een ingevuld formulier op de website van jouw bedrijf en kunnen worden beschouwd als potentiële klanten. Leadgeneratie is één van de belangrijkste KPI's in online B2B marketing. Het kan zijn dat jouw bedrijf op dit moment veel leads aantrekt, terwijl maar een klein percentage van deze leads daadwerkelijk klant wordt. In B2B marketing draait alles om het genereren van kwalitatieve leads: kwaliteit boven kwantiteit!

2. Aantal conversies

Het genereren van leads is de eerste stap. Zoals we hierboven echter gelezen hebben zegt het aantal leads nog niets over het aantal klanten. Een lead die klant wordt, noemen we een conversie. Het verhogen van het aantal conversies is een belangrijk en continu proces. Hogere conversieratio's zorgen immers voor meer verkopen en verlaging in kosten per lead.

3. Aantal bezoekers

Het aantal bezoekers van de website is een direct gevolg van jouw online marketing inspanningen, op gebied van zowel SEO als SEA. Het aantal bezoekers is dan ook een belangrijke KPI. Een groter aantal bezoekers, zorgt voor meer kansen op conversies. Om deze kans zo groot mogelijk te maken is het zaak om de bezoekers van je website een interactie mogelijkheid te bieden. Dit worden conversiemechanismen genoemd. 

4. Gemiddelde tijd op de website

De gemiddelde tijd op de website beantwoordt de vraag: "hoe relevant is de content voor de bezoekerst?". Met een hele lage gemiddelde tijd op de website, kan je ervan uitgaan dat de content niet heel relevant is geweest voor de bezoeker. Hier kun je op inspelen met je contentmarketing.

5. Bounce ratio

De bounce ratio is het percentage bezoekers dat op je site terechtkomt, en vervolgens weer vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Een hoge bounce ratio duidt op slechte, niet goed-aansluitende advertenties of niet relevante content op de landingspagina. Dit biedt mogelijkheden voor aanpassingen en optimalisatie.

Zelf aan de slag met B2B online marketing?

Download onderstaand e-book voor meer B2B online marketing inzichten.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›