De voordelen en overwegingen van B2B online marketing

Geschreven door: op dinsdag 15 september 2020

Leestijd: 2 minuten

Door digitalisering is de rol van Sales flink veranderd. Voorheen kon Sales (met een mooie catalogus onder de arm) in de auto stappen en naar prospects rijden om de producten en diensten te presenteren. Tegenwoordig kunnen klanten gemakkelijk de verkopers en hun aanbod vergelijken zonder enige vorm van persoonlijk contact. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat B2B kopers bij een aankoopoverweging slechts 17% van de totale tijd besteden om potentiële leveranciers te spreken (bron: Gartner). B2B kopers beginnen hun koopreis vaak met zelf informatie verzamelen. Dit betekent dat online marketing een belangrijkere rol gaat spelen bij leadgeneratie! In deze blog leg ik uit wat de voordelen en overwegingen zijn van B2B online marketing.

De vijf voordelen van B2B Online Marketing

1. Direct meetbare resultaten

In tegenstelling tot traditionele marketing, zijn resultaten van online marketing direct zichtbaar. Door gebruik te maken van verschillende tools kun je de resultaten van verschillende marketingactiviteiten meten. Hierdoor heb je niet alleen meer inzicht op de behaalde resultaten, maar kun je met de nieuwe inzichten optimalisaties doorvoeren.

2. Bepaal wie jouw advertenties zien

Door jouw doelgroep zo veel mogelijk te specificeren, kun je ervoor zorgen dat alleen zij jouw advertenties te zien krijgen. Denk hierbij aan locatie, taal, interesses en functie.

3. Lagere kosten

Doelgerichte online marketing campagnes zijn goedkoper dan traditionele marketingmethoden.

4. Globaal marketingbereik

Met B2B online marketing kun je gemakkelijk jouw doelgroep over de hele wereld bereiken.

5. Eindeloos kansen creëren in het online landschap

B2B kopers doen steeds vaker zelf onderzoek voordat zij contact opnemen met hun potentiële leverancier. Hierdoor ontstaan oneindig veel kansen. Er zijn namelijk veel middelen die ingezet kunnen worden om deze prospects te benaderen.

 

De vijf overwegingen van B2B Online Marketing

1. Veiligheid en privacyproblemen

Dataverzameling zorgt voor veel inzicht, maar het is belangrijk dat je voldoet aan de AVG-wetgeving. Zorg bijvoorbeeld dat de website goed beveiligd is en je alleen persoonsgegevens verzameld die je daadwerkelijk nodig hebt om jouw doel te bereiken.

2. Constant aandacht besteden aan online marketingactiviteiten

Online marketingactiviteiten zijn 24/7 zichtbaar voor de doelgroep. Daarom is het belangrijk om constant aandacht te besteden door de resultaten te monitoren en waar nodig optimalisaties door te voeren.

3. Hoge transparantie met concurrentie

B2B kopers kunnen jouw producten en/of diensten op elk moment vergelijken met soortgelijke producten en diensten van concurrenten.

4. Wereldwijde concurrentie

Wanneer jouw producten en/of diensten gecommuniceerd worden op de website, concureer je niet alleen meer op lokaal niveau. Daarom is het belangrijk dat je goed vindbaar bent en blijft, en dat de meerwaarde duidelijk deelt met jouw doelgroep.

5. Beschikking over de juiste skills

De online wereld verandert snel. Het is van groot belang dat je up-to-date blijft met de ontwikkelingen in het online landschap. Dit zorgt ervoor dat je jouw organisatie kunt onderscheiden van de concurrentie.

 

Aan de slag met B2B Online Marketing?

Wil je starten met B2B online marketing? Download dan ons plan van aanpak!


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›