Lees onze tips en ga zelf aan de slag met B2B Online Marketing

Geschreven door: op dinsdag 22 september 2020

Leestijd: 3 minuten

 

De vraag: "Wanneer moet ik beginnen met B2B online marketing?" kan vrij gemakkelijk worden beantwoord: vandaag! Uiteraard leg je de basis met een gedegen strategie. Bepaal wat je de komende jaren wilt bereiken. Nadat de strategie is bepaald is een zoektermenonderzoek een goede vervolgstap. Waar zoekt jouw doelgroep op wanneer zij jouw diensten of producten zoeken? Het zoektermenonderzoek biedt hier inzicht in. Vervolgens kun je, bijvoorbeeld met betaalde advertenties gericht op deze termen, op een snelle en effectieve manier meer verkeer naar je website genereren. Voor de lange termijn is zoekmachineoptimalisatie een sterk aan te raden activiteit. Hiermee wordt het inrichten van pagina's bedoeld op een manier waarop deze optimaal gevonden worden in zoekmachines. Omdat zoekgedrag continu aan verandering onderhevig is, is ook zoekmachineoptimalisatie een continu proces.

Onderstaand vind je meer informatie over middelen die je kunt inzetten om je online marketing vorm te geven.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met SEO maak je jouw webpagina's beter vindbaar voor de zoekmachines. Deze optimalisaties zorgen er voor dat jouw pagina’s hoger in de zoekmachine vertoond worden. Dit leidt uiteindelijk tot meer bezoekers voor je website.

Zoekmachine adverteren (SEA)

In tegenstelling tot SEO is SEA een betaalde vorm van adverteren. Hierbij betaal je om op bepaalde zoektermen getoond te worden in Google. Deze advertenties staan aan de bovenkant van de zoekresultatenpagina's. Adverteren kan via Google Ads, voorheen bekend als Google AdWords.

E-mail marketing

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij je berichten stuurt via e-mail. E-mail marketing wordt vaak ingezet om nieuwsbrieven of promoties onder de aandacht te brengen. Een veel gebruikte tool voor e-mail marketing is Mailchimp.

Social media marketing

Social media platformen kunnen worden ingezet om verschillende doelgroepen te bereiken of verschillende doelstelligen te behalen. Voorbeelden hiervan zijn het bouwen aan een merk, het verhogen van het aantal verkopen en het verhogen van het websitebezoek. 

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij eigenaren van een website bepaalde producten of diensten promoten door middel van advertenties op hun website. De website eigenaar is in dit geval de 'affiliate'. De affiliate wordt betaald als een bezoeker overgaat tot een transactie naar aanleiding van de advertentie op de website.

Tips voor succesvolle B2B online marketing

Start met een duidelijke doelstelling

Door doelen te stellen weet je wat het resultaat van je inspanningen moet zijn. Het helpt je om gedurende je marketingactiviteiten te monitoren of je succesvol bezig bent, zodat je waar nodig je activiteiten kunt bijstellen.

Selecteer de juiste doelgroep

Als organisatie is het ontzettend belangrijk om de juiste doelgroep te kiezen en om de doelgroep goed te begrijpen. Op basis van de informatiebehoeften van je doelgroep baseer je een online marketing strategie. De content die geproduceerd wordt moet aansluiten op de interesses en behoeften van de doelgroep én gecommuniceerd worden via kanalen waar de doelgroep gebruik van maakt.

Blijf je website optimaliseren

Zoekmachines houden bij het weergeven van zoekresultaten rekening met verschillende factoren. Pagina's die door zoekmachines als het meest relevant en informatief worden beschouwd, worden bovenaan geplaatst. Hierbij kijken zoekmachines zowel naar technische als inhoudelijke (content) zaken.Je kunt zelf meten hoe jouw website scoort in tools zoals GTMetrix om het best mogelijke resultaat te behalen in de zoekmachines.

Produceer relevante content

Niet alle content is relevant. Kennis van je doelgroep is essentieel in het produceren van relevante content. Het is belangrijk om de doelgroep iets te leren, toegevoegde waarde te leveren of van meer informatie te voorzien. 

Maak gebruik van online marketingtools

Marketing is natuurlijk geen exacte wetenschap. Maar er zijn wel een heleboel tools beschikbaar die het je een stuk makkelijker maken. Veel van deze tools zijn online beschikbaar en bieden daarnaast de mogelijkheid om resultaten te meten. Het doel hiervan is om je marketing inspanningen continu te optimaliseren.

Monitor de resultaten

Meten = weten! Blijf focussen op je resultaten en stel je inspanningen waar nodig bij. 

Meer inzicht in B2B Online Marketing?

Download onderstaand e-book voor meer B2B online marketing inzichten.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›