
Lokale vindbaarheid voor cateraars op long tail zoektermen
Klanten zoeken een cateraar in de buurt. De SEO booster speelt hier slim op in, door voor elke woonplaats in Nederland een gerichte landingspagina te maken.
Dennis OostindieDigital Consultant bij Sigma Solutions
De uitdaging
Hapjes aan Huis is een samenwerkingsverband van cateraars opererend in heel Nederland. Samen met Sigma Solutions wordt al lange tijd gewerkt aan online succes. Zo merkten Hapjes aan Huis en Sigma Solutions uit een zoektermenonderzoek dat bezoekers van Google veel zoeken op een combinatie van catering en een woonplaats. Logisch, want mensen zoeken een cateraar in de buurt. Met het landelijke assortiment is Hapjes aan Huis in staat aan al deze verzoeken te voldoen, maar een uitdaging was het gericht bereiken van mensen die zoeken op een cateraar in hun woonplaats. De SEO booster van Sigma Solutions bood hier uitkomst.
Catering in elke woonplaats
De SEO booster maakt het mogelijk om in korte tijd pagina's aan te maken voor een groot bereik aan zoektermen. Zo werden samen met Hapjes aan Huis verschillende standaardteksten geschreven die gebruikt konden worden als landingspagina's voor bezoekers die op zoek waren naar een cateraar. Sigma Solutions vulde deze teksten met de 1875 grootste plaatsen in Nederland, waardoor er voor elk van deze woonplaatsen een speciale pagina op de website van Hapjes aan Huis kwam. Nu kunnen mensen die op zoek zijn naar een cateraar in de buurt makkelijk een oplossing vinden op de website van Hapjes aan Huis!
Om de klant nog beter te bedienen, werd dit gedaan voor de verschillende types catering waar op gezocht wordt, op basis van keuken of gelegenheid. Het resultaat is dat voor een enkele woonplaats speciale pagina's bestaan voor "Bruiloft cateraar in Alkmaar", "Kerst catering in Alkmaar", "Thaise cateraar in Alkmaar" en meer!
Bezoekers aantrekken en vasthouden
Het was duidelijk dat deze pagina's Hapjes aan Huis zouden helpen met het aantrekken van nieuwe bezoekers. Dit is echter nog niet genoeg, want de bezoeker moet als hij eenmaal op de website beland is natuurlijk wel actie ondernemen. De indeling van de landingspagina is daarvoor belangrijk. De UX-specialisten van Sigma Solutions houden hier rekening mee, en hebben de pagina's geoptimaliseerd om de hoogst mogelijke conversie te kunnen bereiken. Het doel van de landingspagina is om bezoekers naar de site te halen, en zo snel mogelijk door te verbinden naar de content die voor hen van belang is.
Om dit te bereiken wordt onder de titel van de pagina een lijst weergegeven met assortimentopties voor catering in de woonplaats. Om de relevantie voor de bezoeker te verhogen wordt hier naast het landelijk assortiment ook een regiocateraar getoond, die specifiek in die regio actief is. Het doel is om de bezoeker door te laten klikken naar het assortiment, en deze uiteindelijk een bestelling te laten plaatsen.
Onder de tegels naar het assortiment staat de B2B SEO [https://admin.sigmasolutions.nl/expertises/online-marketing/b2b-zoekmachineoptimalisatie-seo/]-tekst: deze vertegenwoordigt de relevantie van de pagina voor de bezoeker. De bezoeker leest dat deze pagina speciaal is ingericht voor catering in zijn woonplaats! Verder op de pagina staan recensies van andere gebruikers, om het vertrouwen van de bezoeker te vergroten. Door middel van verschillende Call-to-Actions (CTA's) op de pagina wordt de bezoeker verder gestimuleerd contact op te nemen met Hapjes aan Huis. Alles tezamen trekken deze pagina's dus bezoekers aan, en zijn ze optimaal ingericht om meteen te converteren!


Het resultaat
De volgende resultaten zijn behaald met dit project
164.000
Clicks naar de site via SEO booster pagina's in 6 maanden
40%
van het organische verkeer komt binnen op de SEO Booster
79%
van de bezoekers komt via zoekmachines op de site
2,8mln
keer werden SEO booster pagina's getoond in Google in 6 maanden tijd
Over de opdrachtgever

Hapjes aan Huis is een platform van cateraars door heel Nederland. Cateraars kunnen zich aansluiten en verzorgen samen een landelijke verspreiding van het assortiment. De bestelling die de gasten doen via de webshop van Hapjes aan Huis gaat automatisch naar de dichtstbijzijnde cateraar. Deze bevestigt de order en staat garant voor de bereiding en levering van de bestelling.