• B2B SEO

B2B SEO

Starten met B2B SEO

Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, is van groot belang voor de online vindbaarheid van (B2B) bedrijven. Het belang van SEO is in de afgelopen jaren bij veel bedrijven in meer of mindere mate doorgedrongen. Veel B2B bedrijven worstelen echter nog wel met een goede B2B SEO strategie. Vereist dit een eenmalige investering of moet hier blijvend aan worden gewerkt? En hoe kunnen wij hier zelf mee aan de slag? 
Om u een helpende hand te bieden leest u op deze pagina meer informatie over B2B SEO. Daarnaast schreven we eerder de blog 5 tips om zelf aan de slag te gaan met B2B SEO. Deze biedt handvaten om zelf de eerste stappen te kunnen zetten.

Stapsgewijs en blijvend optimaliseren

Heeft u een website met een modern design en krachtige features? Top! Maar daarmee bent u er nog niet. Uw website moet ook gevonden worden (door de juiste mensen) en leads (of omzet) genereren. Zonder bezoekers is een website als een mooie brochure die niemand leest. Het genereren van een continue stroom aan kwalitatieve bezoekers vereist een website die geoptimaliseerd is voor (een goede vindbaarheid in) zoekmachines. Het optimaliseren van een website zodat deze goed vindbaar wordt is geen éénmalig project en is niet zo maar geregeld. Dit vereist een stapsgewijze en structurele aanpak. Hierbij moet de aandacht uitgaan naar zowel de content als naar technische optimalisaties. Beiden spelen namelijk een belangrijke rol in het verbeteren van je SEO. 

Inhoud en techniek

Zoekmachines als Google beoordelen websites op de kwaliteit van de inhoud (content) en de techniek. De content moet actueel en relevant zijn voor de websitebezoekers (doelgroep). In de basis scoren de websites met content die het best aansluit op de zoekopdrachten het best in Google. Dit houdt in dat deze websites het 'hoogst' in de zoekresultaten worden getoond. Een belangrijk onderdeel van B2B SEO is dan ook contentcreatie. Het gaat dan om informatie waar suspects, prospects en klanten naar op zoek zijn en / of behoefte aan hebben.

Door goede en relevante content kan SEO dus worden geoptimaliseerd. Het is zoals gezegd echter niet het enige. Om goed te scoren in Google moet de website ook op technisch vlak worden geoptimaliseerd. Dit wordt 'technische SEO' genoemd. Ook hiervoor geldt dat hier, vanwege de constant veranderende eisen van Google, op structurele basis aandacht aan moet worden besteed. Over het verbeteren van technische SEO schreven we eerder een blog. 

B2B SEO strategie

Voor wie het na bovenstaande alinea's nog niet duidelijk was: B2B SEO is een proces waar op duurzame wijze aan moet worden gewerkt. Dit kan door een B2B SEO plan of B2B SEO strategie op te stellen. Hierbij wordt, op basis van uw bedrijfsdoelstellingen, bepaald welke aanpak het beste bij uw bedrijf past. Als B2B SEO specialist kan Sigma Solutions u hier uiteraard bij ondersteunen. Eerder hebben wij dit bijvoorbeeld gedaan voor industrieel dienstverlener Eriks en de industriële slangen fabrikant Goodall Hoses. Met Eriks hebben wij samengewerkt aan optimale vindbaarheid voor het assoritment. Voor Goodall Hoses hebben we, door het uitwerken en uitvoeren van een B2B SEO strategie, een 100% stijging van het aantalwebsitebezoekers via zoekmachines gerealiseerd. 

In een goede B2B marketing SEO strategie moet rekening gehouden worden met een aantal elementen. Eerder besproken thema's als relevante content en oog voor de doelgroep zijn hier voorbeelden van. Ook zoektermenonderzoek en het vaststellen van KPI's zijn echter ook elementen waar zeker aandacht aan mnoet worden besteed. De belangrijkste elementen van B2B SEO staan beschreven in een eerdere blog.

KPI's B2B SEO

Om het resultaat van de inspanningen rondom SEO te bepalen en meetbaar te maken is het aan te raden om kritieke prestatie-indicatoren (KPI's) te formuleren. Op basis van de resultaten kan worden bepaald of de inspanningen succesvol zijn en kunnen vervolgstappen worden bepaald. Moet bijvoorbeeld de content worden verbeterd of moet de websitestructuur en de techniek (zoals de snelheid, weergave op mobiele apparaten en de gebruiksvriendelijkheid) worden geoptimaliseerd.
Belangrijke KPI's waar je aan kunt denken zijn het aantal websitebezoekers, online zichtbaarheid en organisch websitebezoek. Deze en meer KPI's hebben we beschreven in onze blog over KPI's voor B2B SEO. Voor offshore specialist Allrig hebben wij gewerkt aan het verbeteren van de online vindbaarheid en genereren van meer kwalitatieve leads. Als onderdeel hiervan hebben we tevens een KPI-framework opgezet

Onze dienstverlening stopt niet na een eerste advies of oplevering van nieuwe content en websiteverbeteringen. Op basis van de doelstellingen en KPI's blijven we de resultaten actief monitoren en waar nodig optimaliseren. U leest hier alles over onze diensten op het gebied van B2B Online Marketing en hoe dat ervoor kan zorgen dat uw website beter vindbaar en zichtbaar wordt voor uw (potentiële) klanten.

Kansen B2B SEO

Eenmaal aan de slag met een lange termijn B2B SEO strategie zijn er verschillende kansen om je vindbaarheid nog verder te verbeteren. Eén van de kansen is het implementeren van een SEO-Booster. Met de SEO-Booster wordt in korte tijd een groot aantal pagina's aangemaakt waarmee een groot bereik aan zoektermen wordt afgedekt. Hiermee hebben we voor Hapjes aan Huis de vindbaarheid voor cateraars op 'long tail zoektermen' aanzienlijk verbeterd. 

Onderdeel van het verbeteren van online vindbaarheid kan ook een geheel website optimalisatietraject inhouden. Dit kan als een door één van onze klanten gebruikt Content Management Systeem (CMS) niet geschikt is voor B2B zoekmachineoptimalisatie. Een dergelijk project hebben wij uitgevoerd voor DM Wheel Systems, de website ontwikkelde zich hierdoor toe een goed vindbare, leadgenererende website. 

Tot slot kan een SEO concurrentie-analyse inzicht bieden in enerzijds de concurrentiepositie en anderzijds kansen ten opzichte van de concurrentie. Op welke zoektermen loop je achter, op welke zoektermen loop je juist voor en welke zoektermen bevinden zich nog op relatief onontgonnen terrein? Met een SEO concurrentie-analyse ontdek je kansen om de vindbaarheid te vergroten. 

Sigma Solutions is uw B2B SEO specialist

Als uw Online Business Partner denken wij graag strategisch mee over bedrijfsdoelstellingen, inhoud en conversie! Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? ​Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.

ONLINE SUCCES IS…
…UW DOELSTELLINGEN BEHALEN

Wat maakt Sigma Solutions uniek?

Snelle groei

U kunt gemakkelijk nieuwe aanbieders toevoegen aan uw platform. Zo remt de technologie uw groei niet!

Business Partner

Sigma Solutions is betrokken business partner. Vanuit die rol denken we mee in de strategische overwegingen van een digitaal platform.

Alles in één

Sigma Solutions is specialist in Strategie, UX, Online Marketing, Exploitatie en DevOps. Eén betrokken partner voor alle online activiteiten.

Veelgestelde vragen B2B SEO

Wat is B2B SEO?

SEO (Search Engine Optimization) of in het Nederlands 'zoekmachineoptimalisatie is de verzamelnaam voor alle stappen die nodig zijn om hoog te scoren in zoekmachines, zoals Google en Bing.

Krijg ik meer bezoekers naar mijn website met SEO?

SEO is geen exacte wetenschap. Ook kan het lang duren voordat je de daadwerkelijke effecten gaat zien van jouw SEO inspanningen. Het is dus geen gegeven dat meer bezoekers direct een gevolg zijn van jouw SEO inspanningen, maar een optimalisatie van jouw SEO vergroot de kans wel dat er meer bezoekers naar jouw website kunnen komen. Met een sterke SEO strategie scoor je immers hoger in de zoekmachines.

Welke KPI's moet ik hanteren met B2B SEO?

Er zijn meerdere KPI's die je voor SEO bij kan/moet houden. Voorbeelden hiervan zijn het aantal bezoekers op jouw website, de online zichtbaarheid die je realiseert met jouw SEO inspanningen, het organische websitebezoek dat jouw SEO inspanningen opleveren en de zoekmachine ranking die jij met jouw SEO strategie bereikt. Dit is echter niet alles, er zijn nog een heleboel meer KPI's of kritische prestatie indicatoren waarmee je bij SEO rekening kan houden. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Hoe verbetert SEO mijn organische zoekresultaten?

Door relevante metadata te plaatsen voor de pagina's op jouw website kunnen zoekmachines dit sneller oppakken en indexeren. Als de zoekmachine jouw pagina vervolgens relevant vind voor zoektermen waar bezoekers naar zoeken, wordt jouw pagina als het ware omhoog geduwd in de zoekresultatenpagina's van Google (SERP). Hoe hoger jij komt te staan in de zoekresultatenpagina's, hoe groter de kans is dat een bezoeker daarop klikt. Want zeg nou eerlijk, hoe vaak ben jij op de tweede pagina van Google geweest?

Bekijk alle veelgestelde vragen ›
Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º