
B2B SEO: Alles wat je altijd al wilde weten!
Investeren in SEO is belangrijker dan ooit tevoren. Meer dan 80% van de Nederlanders maakt dagelijks gebruik van een zoekmachine. Anno 2021 gebruiken wereldwijd zelfs meer dan een miljard mensen dagelijks Google en haar producten. Het is dan ook logisch om voor jouw bedrijf een duidelijke SEO strategie te bedenken, die jou helpt om beter vindbaar te worden in zoekmachines. In deze blog kom je alles te weten over B2B SEO, wat de voordelen en overwegingen zijn, waar je rekening mee moet houden en nog veel meer! Maar eerst: wat is B2B SEO?
Wat is B2B SEO?
SEO staat voor 'search engine optimization'. In het Nederlands ook wel 'zoekmachineoptimalisatie' genoemd. In essentie is SEO het proces om jouw website te verbeteren om zichtbaarheid te vergroten voor relevante zoektermen. Simpel gezegd: hoe beter de kwaliteit van jouw website, hoe hoger je in zoekmachines terecht komt en hoe meer bezoekers je zult aantrekken.
Zoekmachines hebben er baat bij om de bezoeker de meest relevante pagina aan te bieden wanneer zij iets zoeken. In dat geval ziet de bezoeker deze zoekmachine namelijk als een betrouwbare, goed werkende tool. Hiervoor maken zoekmachines als Google en Bing gebruik van bots om webpagina's te 'crawlen' en informatie te verzamelen. Deze informatie wordt gebruikt om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. De meest relevante of waardevolle content wordt vervolgens hoog in de resultatenpagina getoond. SEO kent verschillende vormen en best practices, die in deze blog allemaal worden uitgelegd.
De voordelen
- Een investering in SEO is duurzame groei
- In tegenstelling tot SEA betaal je niet per klik
- Iedereen kan zelf aan de slag met SEO
- De resultaten zijn goed te meten
Overwegingen
- Voor belangrijke zoektermen zal de concurrentie groot zijn
- Zoekgedrag verandert: je moet blijven optimaliseren
- Heeft jouw organisatie de juiste kennis voor SEO?
- Bezoekers aantrekken met SEO moet geen doel op zich zijn
- Begeleid je jouw bezoekers naar een oplossing als zij op de site komen?
Veelgestelde vragen B2B SEO
- Wat is B2B SEO?
SEO (Search Engine Optimization) of in het Nederlands 'zoekmachineoptimalisatie is de verzamelnaam voor alle stappen die nodig zijn om hoog te scoren in zoekmachines, zoals Google en Bing.
- Krijg ik meer bezoekers naar mijn website met SEO?
SEO is geen exacte wetenschap. Ook kan het lang duren voordat je de daadwerkelijke effecten gaat zien van jouw SEO inspanningen. Het is dus geen gegeven dat meer bezoekers direct een gevolg zijn van jouw SEO inspanningen, maar een optimalisatie van jouw SEO vergroot de kans wel dat er meer bezoekers naar jouw website kunnen komen. Met een sterke SEO strategie scoor je immers hoger in de zoekmachines.
- Welke KPI's moet ik hanteren met B2B SEO?
Er zijn meerdere KPI's die je voor SEO bij kan/moet houden. Voorbeelden hiervan zijn het aantal bezoekers op jouw website, de online zichtbaarheid die je realiseert met jouw SEO inspanningen, het organische websitebezoek dat jouw SEO inspanningen opleveren en de zoekmachine ranking die jij met jouw SEO strategie bereikt. Dit is echter niet alles, er zijn nog een heleboel meer KPI's of kritische prestatie indicatoren waarmee je bij SEO rekening kan houden. Neem contact met ons op voor meer informatie!
- Hoe verbetert SEO mijn organische zoekresultaten?
Door relevante metadata te plaatsen voor de pagina's op jouw website kunnen zoekmachines dit sneller oppakken en indexeren. Als de zoekmachine jouw pagina vervolgens relevant vind voor zoektermen waar bezoekers naar zoeken, wordt jouw pagina als het ware omhoog geduwd in de zoekresultatenpagina's van Google (SERP). Hoe hoger jij komt te staan in de zoekresultatenpagina's, hoe groter de kans is dat een bezoeker daarop klikt. Want zeg nou eerlijk, hoe vaak ben jij op de tweede pagina van Google geweest?
Kernelementen van B2B SEO
SEO-inspanningen moeten aansluiten op jouw content
Als jouw SEO-inspanningen niet aansluiten op wat er op de pagina staat, verlaag je de relevantie en daarmee jouw zoekpositie.
Houd de doelgroep in gedachte
Op basis van onderzoek richt je jouw SEO op zoektermen die de doelgroep gebruikt.
Keywords zijn de sleutel tot succes
Doe onderzoek naar de juiste keywords die jou helpen om relevant verkeer binnen te halen.
Houd de resultaten van jouw SEO strategie bij
SEO is gemakkelijk meetbaar te maken. Stuur bij waar nodig en optimaliseer wat werkt!
Zelf aan de slag met B2B SEO
SEO is een uitgebreid begrip, en omvat zowel technische-, content- en off-page-aspecten. Hierdoor lijkt SEO uitdagend, maar er zijn gemakkelijke taken die snel kunnen bijdragen aan jouw SEO. Je kunt je voorstellen dat jij als B2B speler op de markt het liefst hebt dat jouw producten en diensten goed en hoog scoren in zoekmachines. Om hiervoor te zorgen kun je meteen zelf al aan de slag, zonder extensieve kennis van het begrip SEO en alles daaromheen. We geven je graag een paar tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.
Tips voor succesvolle B2B SEO
- Voer een onderzoek uit naar jouw concurrenten
- Voer een onderzoek uit naar de zoektermen die de doelgroep gebruikt
- Optimaliseer de pagina's op jouw website met deze onderzoeken
- Maak een plan voor zowel on-page SEO als off-page SEO
- Zoekgedrag verandert: blijf dus optimaliseren
Belangrijke KPI's voor B2B SEO
Aantal bezoekers
Het aantal bezoekers is een direct gevolg van jouw online marketing inspanningen, op gebied van zowel SEO en SEA.
Online zichtbaarheid
Met SEO wordt je beter en breder zichtbaar op zoektermen die er toe doen.
Organisch websitebezoek
Het aantal bezoekers dat via een zoekmachine op jouw site komt, maar niet via advertenties.
Zoekmachine ranking
Een hoge ranking in zoekmachines geeft aan dat jouw SEO-strategie werkt.
Begrippenlijst B2B SEO
- ALT-tags
Een omschrijving die je aan een afbeelding kan geven, zodat zoekmachines makkelijker de afbeelding kan indexeren.
- Backlink
Een backlink is een link van een andere pagina die naar jouw pagina doorverwijst. Zoekmachines zien backlinks als een soort stem of review voor jouw pagina. Pagina's met veel backlinks scoren vaak hoog.
- Cost per click
De cost per click is de prijs die een adverteerder betaalt elke keer dat een potentiele klant op een advertentie klikt.
- Crawlen
Crawlen is de term die gebruikt wordt voor het bekijken van jouw website dat gebeurt door de software van zoekmachines. Na het crawlen wordt jouw website geindexeerd.
- H1
De H1 tag is de belangrijkste heading tag van jouw website, en wordt vaak gebruikt voor de titel van de pagina. De H1 is belangrijk voor organische vindbaarheid.
- Indexeren
Indexeren is het proces van het opnemen van de pagina's die door bots gevonden zijn in de zoekresultaten.
Afkortingen B2B SEO
- B2B
Business-to-business is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan andere bedrijven. Vaak worden deze producten of diensten weer doorverkocht.
- B2C
Business-to-consumer is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan particulieren, ook wel de detailhandel genoemd.
- CMS
CMS . Met het CMS wordt het content management systeem bedoeld; een softwaretoepassing die het mogelijk maakt om documenten en gegevens op het internet te publiceren
- CX
Customer Experience , ofwel klantervaring. CX beschrijft de klantreis van begin tot eind.
- SaaS
Software as a Service kan worden omschreven als de software die je wilt gebruiken, die wordt geleverd en beheerd door een provider. Hierdoor heb jij toegang tot die software via een browser of mobiel apparaat.
- SEM
Search Engine Marketing is een manier voor bedrijven om te kunnen betalen voor waardevolle advertentieruimte. De meest populaire vorm hiervan is Google AdWords.
- SEO
Search Engine Optimization . Met SEO worden alle activiteiten benoemd waarmee jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines. Alle activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten pagina.
- SEA
Search Engine Advertising . Hiermee worden alle betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina's in zoekmachines worden weergegeven. In tegenstelling tot SEO, organische online vindbaarheid, zijn hier kosten aan verbonden.
Meer weten over succesvolle B2B SEO voor jouw bedrijf?
Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:
- Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
- Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
- Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Website bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
- Welke Online Marketing Middelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?