Het belang van goede productinformatie binnen Product Information Management (PIM) systemen header image

Het belang van goede productinformatie binnen Product Information Management (PIM) systemen

maandag 28 juni 2021 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Dat een Product Information Management (PIM) systeem cruciaal is voor de producerende en handelende B2B… dat vertelden we reeds in een eerder geschreven blog. Een PIM systeem is een centraal systeem waar medewerkers toegang hebben tot alle productinformatie binnen de organisatie. Dit systeem kan onderdeel zijn van een B2B portal voor intern gebruik, of onderdeel zijn van het huidig ERP-systeem. De manier waarop productinformatie wordt gestructureerd leidt niet alleen tot een hogere gebruiksvriendelijkheid, maar ook verbeterde vindbaarheid en hogere conversie op de website en/of webshop. Maar wat is goede productinformatie?

Relevante informatie voor de gebruiker

Het is belangrijk om productinformatie voldoet aan de wensen van uw doelgroep. Maar het is ook van belang voor intern gebruik, zodat interne processen geoptimaliseerd kunt worden. Houdt rekening met de volgende punten wanneer u productinformatie gaat beheren:

Waar wil de doelgroep op kunnen filteren op de website en/of webshop?

Aan de hand van filters kan de websitebezoeker het aantal producten op een collectiepagina verkleinen door een of meerdere productkenmerken te selecteren. Zo kan de bezoeker sneller het product vinden waar hij/zij naar op zoek is.

Welke specificaties wil de doelgroep zien op de productdetailpagina?

Wanneer de bezoeker op een productdetailpagina bevindt, is hij/zij op zoek naar specifieke informatie over het product. Hierbij is niet alleen de productomschrijving belangrijk. Ook fotografie, prijs, voorraad, en technische specificaties spelen een belangrijke rol.

Welke specificaties heeft u intern nodig?

Wanneer u een groot assortiment heeft, wilt u diverse interne kenmerken gebruiken om overzicht te bewaren en interne processen te optimaliseren. Denk hierbij aan specificaties zoals inkoopprijzen, leveranciers, gemiddelde levertijd etc.

Verbeterde vindbaarheid van producten

Producten worden makkelijker gevonden wanneer er meer productinformatie beschikbaar is. Hierbij speelt niet alleen de hoeveelheid informatie een rol, maar ook de kwaliteit van de productinformatie. Wanneer productinformatie van goede kwaliteit is, wordt de organische vindbaarheid van producten verbeterd. Ook de vindbaarheid binnen de eigen website of webshop kan verbeterd worden met functionaliteiten zoals een zoekfunctie, filters, productvergelijker of product configurator.

Minder foutieve bestellingen

Wanneer uw informatie van producten volledig en up-to-date is, is het gemakkelijker voor uw klanten om het juiste product te vinden. Op basis van de productkenmerken weet uw (potentiële) klanten precies welk productvariant nodig is voor het project. Met goede productinformatie zal het aantal foutieve bestellingen sterk afnemen, wat weer leidt tot besparing in tijd en kosten.

Door uitgebreide productinformatie aan te bieden, heeft u niet alleen invloed op de kwaliteit en volledigheid van informatie bij afnemers, maar bent u ook beter in staat om B2B kopers in de markt te beïnvloeden.

Wilt u aan de slag of meer weten over Product Information Management? Lees de Online Succes case van AOC of neem gerust contact met ons op!


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º