Een succesvolle B2B Website laten maken

    Geschreven door: op vrijdag 16 oktober 2020

    Leestijd: 1 minuut

    Uw B2B website als uw beste verkoper

    Tegenwoordig besteedt de gemiddelde B2B koper 27% van de koopproces aan eigen online onderzoek (Gartner, 2020). Door hier op de juiste manier op in te spelen, kunt u uw website transformeren van uw online visitekaartje naar uw beste verkoper.

     

    Van online visitekaartje naar leadgenerator

    Doordat uw website 24/7 bereikbaar is, kunt u op ieder moment van de dag uw (potentiële) klanten van informatie voorzien. Door de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden, helpt uw website uw prospects door hun koopreis heen en zijn zij meer genegen om met u in contact te komen. De oriënterende bezoeker wil graag weten wat uw bedrijf doet, of u de juiste expertise bezit en of u een betrouwbare partner bent, Door hier op de juiste manier over te communiceren, vergroot u de kans op conversies. Een oriënterende bezoeker maakt zich wellicht kenbaar door een product datasheet te downloaden of zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief, terwijl een prospect die zich in de aankoopfase bevindt graag direct een offerte of een adviesgesprek aanvraagt.

    Door de juiste conversiemechanismen te faciliteren en nauwkeurig te meten, heeft u maximaal inzicht in uw prospects en hun interessen. Uw salesafdeling kan deze informatie vervolgens gebruiken om de deal rond te krijgen. 


    De voordelen en overwegingen van een B2B website
     
     

    Voordelen

    • Meer warme leads
    • Meer rendement
    • 24/7 online bereikbaar
    • Vergroot de zichtbaarheid van uw bedrijf
    • Meer inzicht in de interessegebieden van de doelgroep
    • Inspelen op het zoekgedrag van de doelgroep
    • Mogelijkheid tot uitbreiding met portal
    • Mogelijkheid tot koppeling met CRM / ERP systemen
     
     
     
     

    Overwegingen

    • Een succesvolle website vereist aandacht en onderhoud
    • De sleutel tot online succes zit in continuïteit. Denk bijvoorbeeld aan online marketingactiviteiten, website analyses en het up-to-date houden van de informatie op uw website
    • Hoe doen uw concurrenten het online?

    Veelgestelde Vragen over B2B Websites

    Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn B2B website?

    Er zijn meerdere methodes om bezoekers naar uw B2B website te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van online adverteren (SEA), de website optimaliseren voor zoekmachines (SEO) of via social media posts. Maar het allerbelangrijkste is contentcreatie! Content in de vorm van producten, diensten, projecten, blogs, nieuws, etc. kunt u op verschillende kanalen delen of adverteren. Dit zorgt ervoor dat bezoekers naar uw website komen.

    Wat is een B2B website?

    Een B2B website is een website die is ontwikkeld met het doel om producten of diensten te verkopen aan bedrijven en organisaties, niet aan individuele consumenten. Vaak verschilt de vorm van content van de content die u tegenkomt op B2C websites, dit heeft er mee te maken dat B2B kopers producten en diensten kopen met andere doeleinden dan B2C kopers.

    Hoe creëer ik een goede B2B website?

    De term ‘een goede B2B website’ is vrij relatief. Uw B2B website zal andere doelen kunnen hebben dan andere B2B websites. Wat moet uw website voor u doen? Wat wil je meten op je website? Dit zijn vragen die u uzelf kunt stellen bij het realiseren van een B2B website. Mocht u vragen hebben over het realiseren van een B2B website, neem dan contact met ons op.

    Welke tools kan ik gebruiken om mijn B2B website te optimaliseren?

    Er zijn anno 2021 een heleboel online tools beschikbaar om u en uw website te helpen, met allerlei verschillende doeleinden. Wilt u bijvoorbeeld de snelheid van uw website analyseren en verbeteren? Gebruik dan tools zoals GTMetrix. Wilt u weten wat uw concurrentie online doet, en waar ze goed mee scoren? Gebruik dan tools zoals SEMRush.

    Veelgebruikte tools voor B2B Websites

    • Hubspot

      Een all-in-one software voor marketing, sales en services. Hubspot is een cloud-based software-platform dat commerciele teams helpt effectief te laten werken aan meer websitebezoekers, leads en klanten. 

    • 04chemkqxtmp83eng0nwlh6-20..1590080842.png

      Mailchimp is een marketingautomation platform en e-mail marketing service. Met mailchimp kunt u eenvoudig nieuwsbrieven maken en versturen als onderdeel van de online marketing van uw bedrijf.

    • semrush-logo.png

      SEMRush is een tool die informatie geeft over zaken als SEO, linkbuilding en SEA. Ook kunnen de best practices van de concurrentie eenvoudig inzichtelijk worden gemaakt.

    Kernelementen van B2B Websites

    • presentation_tie.png

      Bepaal een sterke, gerichte strategie

      Je bouwt ook geen huis zonder van te voren te bepalen hoeveel kamers je nodig hebt, of waar die kamers voor moeten dienen!

    • presentation_tie.png

      Creëer CTA's

      De waarde van een CTA wordt vaak onderschat. Maar ze dragen sterk bij aan de conversie van jouw website!

    • presentation_tie.png

      Plaats cases

      Laat op je website verschillende cases zien van oplossingen die jij hebt geleverd aan een klant, zodat ook de B2B koper bewijs heeft van het feit dat jij de juiste oplossing kan bieden.

    • presentation_tie.png

      Schrijf relevante content

      Voorzie jouw bezoekers van informatie dat er toe kan leiden dat een bedrijf voor jouw oplossingen kiest.

    Zelf aan de slag met een B2B Website

    Een B2B website kan uiteraard op verschillende manieren worden ingericht: dit hangt volledig af van uw dienst- en productportfolio, wie uw klanten zijn en wat de website moet doen.  U kunt u voorstellen dat niet elke website hetzelfde is, omdat niet iedere doelgroep hetzelfde is en omdat er verschillen zitten in het dienst- en productportfolio van verschillende B2B partijen. Toch kunnen wij een aantal dingen aanraden om alvast te doen, van designfase tot de inwerkstelling van uw B2B website.

    Tips voor een succesvolle B2B Website

    • Werk nooit alleen aan een website
    • Focus op resultaat
    • Maak uw website responsief
    • Produceer en plaats alleen relevante content
    • Maak gebruik van verschillende CTA's

    Belangrijke KPI's voor B2B Websites

    • noun_presentation_2849404.png

      Aantal leads

      Een conversie hoeft niet per definitie een goede lead te zijn. In B2B marketing draait alles om het genereren van kwalitatieve leads: kwaliteit boven kwantiteit!

    • noun_presentation_2849404.png

      Betrokkenheid op de website

      Om te bepalen of uw content goed aansluit op de contentwens van uw doelgroep, kunt u aan de hand van de tijd dat een bezoeker op een willekeurige pagina doorbrengt bepalen of dat zo is.

    • noun_presentation_2849404.png

      Leadkwaliteit

      Het is van groot belang om te weten of leads van kwaliteit zijn, en nog specifieker, of deze leads ‘Sales Qualified Leads’ zijn.

    • noun_presentation_2849404.png

      Website traffic

      Het monitoren van het websitebezoek kan veel inzicht bieden in het klantbezoek van uw website.

    Begrippenlijst B2B Website

    Big data

    Big data staat voor alle informatie die een bedrijf dagelijks gebruikt om alle mogelijke handelingen en processen uit te voeren.

    Buyer persona

    De buyer persona is een uitgebreide beschrijving van je belangrijkste klant of klantgroep. De buyer persona representeert ook een echt persoon.

    Customer Journey

    De customer journey (of klantreis) is in essentie de virtuele reis die een klant aflegt tot en met het afnemen van een product of dienst. Dit kan ook zijn het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper.

    Inbound marketing

    Inbound marketing is een marketingstrategie die erop is gericht om waardevolle informatie te verschaffen en op deze manier een klant naar een onderneming te laten toekomen.

    Outbound marketing

    Bij outbound marketing koop je in principe de aandacht van de consument door je boodschap te pushen via betaalde mediakanalen zoals TV, radio reclame en krantenadvertenties.

    Footer

    De footer is vaak het onderste gedeelte van een webpagina. Samen met de header bepaalt de footer de look en feel van een pagina.

    Afkortingen B2B Website

    A/B test

    A/B test is het testen van twee verschillende versies van iets (A en B) om te kijken wat beter werkt.

    BOFU

    Bottom of the funnel zijn de leads die bekend zijn met je bedrijf en erkennen dat je kwaliteit en kennis van zaken hebt.

    MOFU

    Middle of the funnel zijn bezoekers die al wat verder in hun Buyer's Journey zijn en een bigger picture hebben.

    TOFU

    Top of the funnel wordt beschreven als het fenomeen waar onbekende bezoekers rondsurfen op je website en zich oriënteren.

    MQL

    Marketing Qualified Lead is een lead die meer waarschijnlijk is om klant te worden dan andere leads, bijvoorbeeld omdat deze lead een document heeft gedownload van jouw website.

    SQL

    Sales Qualified Lead is een gekwalificeerde lead waarvan jij denkt dat deze lead klaar is om door sales te worden benaderd.

    NPS

    Netto Promotor Score is een methode om de loyaliteit van een klant te meten.

    TAM

    Total Available Market is de omzet die jouw bedrijf maximaal kan halen in de ideale omstandigheden, als een soort monopolist.

    Meer weten over een succesvolle B2B Website voor jouw bedrijf?

    Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

    1. Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
    2. Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
    3. Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Website bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
    4. Welke Online Marketing Middelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?
    Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

    E-book

    Zo wordt uw website een lead generator 
    In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

    Download het E-book ›