10 Tips om zelf aan de slag te gaan met jouw B2B Website

Het opzetten en onderhouden van een B2B website is niet altijd even eenvoudig. In vergelijking met B2C gerichte websites zijn B2B websites vaak complexer opgebouwd en is de content dan ook gericht op een heel andere doelgroep. Toch betekent dit niet dat je niets kunt doen aan jouw eigen B2B website. Werken aan een B2B website vraagt een investering in tijd, maar is tegelijk ook heel belonend. Bepaal van tevoren wat jouw website voor jou en met name je doelgroep dient te doen. Dit maakt het proces van het opzetten en/of onderhouden van jouw B2B website een stuk makkelijker. Of je nu al een website hebt of er een wilt (laten) maken: in deze blog laten wij jou weten hoe je zelf aan de slag kan met jouw B2B website, hoe je deze kunt optimaliseren en hoe je van je website je beste verkoper maakt.

Zelf aan de slag met jouw B2B website

Een B2B website kan uiteraard op verschillende manieren worden ingericht: dit hangt volledig af van jouw diensten- en productportfolio, wie jouw klanten zijn en waar je je in onderscheidt. Je kunt je voorstellen dat niet elke website hetzelfde is, omdat niet iedere doelgroep hetzelfde is en omdat er verschillen zitten in het diensten- en productportfolio van verschillende B2B partijen. HIeronder tref je 10 tips aan voor het realiseren van een B2B Website, van designfase tot de inwerkstelling van jouw B2B website.

1. Bepaal wat jouw website voor je moet doen

Bepaal van tevoren wat het hoofddoel is van de website. Dit kan van alles zijn: van meer bezoekers tot meer leads, of bied jij producten aan die klanten direct van de website kunnen kopen? Ook dit is weer afhankelijk van je dienst- en productportfolio. Richt je website op de juiste manier in, zodat je optimaal kunt voorzien in de behoefte van je (potentiele) klanten.

2. Bouw voorbeeldcases van klanten

Voorbeeldcases van diensten of producten die jij bij een klant hebt geleverd zijn cruciaal voor het versterken van het vertrouwen in en het imago van jouw bedrijf. Zo kan een klant op jouw website lezen wat er is geleverd, wat de oplossing inhield en hoe de klant het proces met jou heeft ervaren als B2B verkoper van een dienst of product. Dit draagt bij aan een positief imago en geeft een boost in het vertrouwen in jouw bedrijf. Goede reviews zijn immers altijd een positieve bijdrage aan het imago van jouw bedrijf. 

3. Zorg ervoor dat jouw B2B website klantvriendelijk is

B2B kopers hebben vaak niet de hele dag om alleen op jouw website rond te speuren naar de juiste informatie, maar willen snel en effectief worden voorzien in hun informatiebehoefte wanneer het hun uitkomt. Naast het feit dat je in zoekmachines goed vindbaar moet zijn, dien je je website zo klantvriendelijk mogelijk in te richten en te zorgen voor passende conversiemechanismen.

4. Ga op zoek naar hoge kwaliteit afbeeldingen

Wazige foto's en afbeeldingen op jouw website geven niet alleen een slordige indruk, maar hebben ook een negatieve impact op Online Vindbaarheid. Zorg daarvoor altijd voor hoge kwaliteit foto's en afbeeldingen, die op elk schermformaat goed komen te staan.

5. Plaats alleen relevante informatie op jouw B2B website

B2B kopers zijn vaak snel op zoek naar informatie, en hoeven niet lappen met tekst te lezen over jouw dienst of product. Daarvoor wil je dat ze contact opnemen of een formulier invullen. Zet daarom alleen het noodzakelijke op jouw website; niet te weinig, maar genoeg voor de klant om interesse op te wekken.

6. Laat jouw B2B website controleren of aanvullen door een tweede paar ogen

Het kan een grote tijdsinvestering vragen om een B2B website op de juiste manier te vullen. Hoewel sommige zaken altijd later gedaan kunnen worden, een website is immers geen gedrukte brochure, zorgt dit er ook voor dat je bepaalde details over het hoofd zult zien. Probeer daarom niet alleen aan je website te werken en laat, als je niet anders kunt, het resultaat controleren door een tweede, vers, paar ogen.

7. Focus op resultaat

Organisaties hebben vaak verschillende doelen voor het gebruik van een B2B website. Dit neemt echter niet weg dat een website resultaten moet opleveren. Houd de resultaten bij die voor jou belangrijk zijn, en verbeter jouw website waar nodig met als uitgangspunt dat de website positief rendement op dient te leveren.

8. Maak jouw website responsief

Jouw website wordt tegenwoordig niet alleen meer bezocht via een standaardformaat desktop, ook via laptops, telefoons en tablets wordt jouw website bekeken door jouw doelgroep. Als de website niet responsief is, dan zal deze aanzienlijk slechter scoren in zoekmachines, en zul je minder goed gevonden worden. Zorg dus voor een goede, responsieve website!

9. Produceer en plaats alleen relevante content

Het heeft vaak geen zin om jouw website vol te gooien met nieuwsartikelen en blogs die niet relevant zijn aan het zoekgedrag van jouw doelgroep. Doe verschillende (zoekwoord)onderzoeken om erachter te komen waar jouw doelgroep naar zoekt en sluit jouw content hier op aan. Het heeft immers geen zin om ergens veel tijd en moeite in te stoppen, als het uiteindelijk niets oplevert.

10. Maak gebruik van verschillende CTA's

'Contacteer ons voor meer informatie' is een veel geziene Call-to-Action, maar absoluut niet de enige mogelijkheid voor een goede CTA. Wees creatief, plaats verschillende CTA's en zorg ervoor dat jouw klant op zoveel mogelijk passende plekken in zijn klantreis een mogelijkheid tot conversie heeft.

Van jouw B2B website je beste verkoper maken?

Download hieronder ons e-book voor een handig stappenplan!


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten ›
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›