De voordelen van een B2B portal header image

De voordelen van een B2B portal

dinsdag 17 mei 2022 ·Leestijd: 7 minuten
contacteer auteur:

De verwachtingen van klanten worden steeds hoger. Bedrijven moeten snel handelen en het optimaliseren van het gebruikersgemak is van groot belang. Kopers oriënteren zich steeds vaker online alvorens er een aankoop wordt gedaan. Klanten willen vervolgens eenvoudig herhaal aankopen kunnen doen. Met een B2B Portal kan een bedrijf klanten voorzien van informatie rondom bestellingen, gegevens en documentatie.

B2B klanten hebben een steeds hogere verwachtingen van het digitaal zaken kunnen doen. Het opbouwen van persoonlijke contacten en relaties uit de traditionele 'klantenservice'-tijd is nog steeds belangrijk, maar tegenwoordig willen klanten eigen productonderzoek doen en B2B-aankopen digitaal en snel doen, zonder onnodige menselijke interactie. Eenvoudige zelfbediening op verschillende apparaten met snelle toegang tot alle benodigde informatie om in de informatiebehoefte te worden voorzien, wordt al belangrijker in het leveren van een optimale klantbeleving. Naast deze klantbeleving kost het individueel uitdragen van informatie door service medewerkers binnen uw bedrijf veel tijd. Om op deze ontwikkelingen in te spelen kunnen bedrijven gebruik maken van een B2B portal, dit is onderdeel van een B2B Customer Selfservice. Maar wat is een B2B portal precies? En wat zijn de voordelen van het implementeren van een B2B portal binnen uw B2B website? In deze blog leggen wij u deze punten haarfijn uit!

Wat is een B2B portal?

Een B2B portal is een systeem binnen de website van uw bedrijf waarmee u uw klanten 24/7 kunt voorzien in hun informatiebehoefte zonder dat hier medewerkers bij betrokken zijn. Een B2B portal maakt het gemakkelijk om al uw beschikbare producten en diensten op één plaats te vermelden, zodat uw klanten kunnen bladeren en kopen wanneer het hen uitkomt, gegevens kunnen wijzigen, en beschikbare documentatie kunnen aanvragen. Ook kunnen klanten betalingsinformatie opslaan en de portal zo instellen zodat snel kunnen nabestellen, door bijvoorbeeld bestel geschiedenis of favorietenlijsten te implementeren. Het is ook mogelijk de portal te integreren met bestaande voorraadbeheersysteem, om actuele cijfers altijd bij te kunnen houden.

De voordelen van een B2B portal op een rijtje

Het hebben van een B2B portal heeft verschillende voordelen. Onderstaand zetten wij deze voordelen voor u op een rijtje.

1.Handige en snelle digitale zelfbediening voor uw klanten

Klanten over de hele wereld worden steeds digitaler als het gaat om bestelvoorkeuren. Als de klant alles zelf kan afhandelen in hun eigen tijdschema, is de kans veel groter dat deze klant opnieuw bij u bestelt. Als ze echter telkens contact moeten opnemen met een vertegenwoordiger als ze een bestelling willen plaatsen of hun account willen beheren, is dat misschien te ingewikkeld of te tijdrovend dan gewenst.

Het aanbieden van een gebruiksvriendelijk B2B portal binnen uw website is een van de beste manieren om een klantenbestand te krijgen en te behouden. Uw klanten zijn zelf ook bedrijven en  hebben ook veel aan hun hoofd. Als klanten kunnen inloggen en op hun gemak bestellingen kunnen plaatsen en 24/7 in hun informatie behoefte worden voorzien in plaats van moeten wachten tot een medewerker van de klantenservice contact met hen opneemt, is dat voor een bedrijf een ‘obstakel’ minder en kunnen zij hun bedrijf kunnen runnen zoals zij dat willen.

2.Automatisering van interne processen en verminderen van administratieve fouten

Elk aspect van uw bedrijf handmatig runnen kan in het begin werken voor u, maar naarmate uw bedrijf groeit, worden deze handelingen al meer en meer. Ofwel werkt u de klok rond om de groei van uw bedrijf bij te benen, ofwel raken uw medewerkers overweldigd en overwerkt wanneer ze deze taken zelf proberen af te handelen. En daarbij komt ook nog het oplopend aantal betaalde werkuren die voor al deze handmatige handelingen en administratieve processen nodig zijn.

Door de overstap te maken naar een B2B portal kunnen werknemers  zich meer richten op de strategische en doorlopende relatie met klanten in plaats van op de dagelijkse administratie van het reageren op productaanvragen of inkoopverzoeken. Als u de kans krijgt om een aantal van deze saaie en vervelende handmatige taken uit handen te geven, kunt u uw tijd besteden aan andere aspecten van uw bedrijf  en het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen.

3.Real-time inzicht zorgt voor beter voorraadbeheer en planning

Met een B2B-portal kunt u uw content en volledige catalogus vanaf één platform beheren, waardoor het verwerken van orders via alle kanalen snel en eenvoudig wordt.

Als u uw verkopen handmatig moet bijhouden, is het een proces waarin niet alles direct up-to-date is. Het kan gemakkelijk zijn om achterop te raken bij het bijhouden van de verkoop en het bepalen welke producten u moet nabestellen, en er is altijd het risico van menselijke fouten. Maar als u dit belangrijke aspect van uw bedrijf uit het oog verliest, kan dat grote gevolgen hebben wanneer u moet voldoen aan de steeds hogere eisen van uw klanten, of niet aan aanvragen kan voldoen.

Een B2B portal regelt het voorraadbeheer direct en integreert met uw andere software. U kunt op elk moment in uw portal kijken om een goed beeld te krijgen van uw voorraad, zodat u in één oogopslag kunt zien welke producten in goed en minder goed verkopen.

4.Budgetvriendelijk eigenaarschap

Een grote reden om een B2B portal te implementeren zijn ook de kosten. Bij het budgetteren wilt u wellicht geen grote delen van het budget uitgeven aan het creëren van nieuwe platforms voor elk aspect van uw bedrijf, of mensen inhuren om alles te beheren; van verkoop tot voorraadbeheer tot klantenservice. Met een B2B portal kunnen deze processen wordt geautomatiseerd. De kosten van uw B2B portaal om het in eerste instantie op te zetten, zijn het uiteindelijk zeker waard. Zelfs als u alleen rekening houdt met het uurtarief dat u iemand zou betalen om al deze aspecten van uw bedrijf te beheren, komt een B2B-portal budgetbewuster uit de bus.

Vragen die u aan een B2B portal bouwer kunt stellen

Door een B2B portal te implementeren zijn bedrijven 24/7 bereikbaar voor klanten zonder extra werknemers in te zetten. Een klantportaal zorgt ervoor dat uw bedrijf efficiënter gaat werken, processen kan verbeteren en het reduceert het aantal fouten. Er zijn allerlei aanbieders van zulke portalen. Hierom hebben wij de belangrijkste vragen opgesteld die u aan een online B2B portal bouwer kan stellen om erachter te komen of deze geschikt is voor een samenwerking met uw organisatie. 

1. Kan de B2B Portal gekoppeld worden aan andere systemen?

Tijdens het selectieproces rondom het kiezen van een B2B portal bouwer is het belangrijke om te weten of de desbetreffende partner in staat is om het B2B portal te koppelen aan andere systemen die uw organisatie gebruikt. Door verschillende bronnen te centraliseren kun u gemakkelijk schakelen. Bedrijven kunnen een B2B portal integreren middels API-koppelingen. Zo worden datastromen overzichtelijk gemaakt.

2. Is de B2B Portal mobielvriendelijk?

Klanten willen informatie eenvoudig kunnen inzien en raadplegen steeds vaker een mobiel apparaat om informatie te verkrijgen. Websites worden inmiddels al beoordeeld op het design voor mobiele apparaten. Een klantportaal zou een mobile first design moeten hebben om zo de algehele klantervaring te optimaliseren. Bedrijven gebruiken steeds vaker applicaties om het klanten nog gemakkelijker te maken en hier liggen serieuze kansen om de verkopen te laten stijgen.

3. Hoe wordt de data beschermd?

Het implementeren van een klantportaal draagt bij aan de relatie en communicatie met klanten. Klanten kunnen gemakkelijk gegevens inzien, maar deze gegevens moeten wel op de juiste wijze beschermd worden. Door de beveiligde toegang te optimaliseren creëert een bedrijf vertrouwen en verbeterd het de samenwerking met een klant. Een partner zou een SSL-certificaat moeten hebben en kan beveiliging audits uitvoeren om de veiligheid van de gegevens te waarborgen. Het is belangrijk om een regeling te hebben mochten er onverhoopt toch gegevens worden verspreidt. Zo kunt uw bedrijf snel handelen.

4. Hoe worden update/upgrades beheerd?

Updates en upgrades zouden meteen geïmplementeerd moeten kunnen worden op basis van een software, zonder dat het ten kosten gaat van andere activiteiten binnen het bedrijf. Een portaal moet altijd up-to-date blijven en processen moeten constant geoptimaliseerd kunnen worden. De provider van het portaal moet snel verbeterpunten kunnen aanpakken binnen het portaal.

B2B portal voor realisatie van een B2B customer self-service

Het implementeren van een B2B portal en de eerste stappen zetten in het realiseren van een B2B customer self service, kan een positieve invloed hebben op uw online verkopen. Dit, zodat uw B2B website uw nummer 1 verkoper wordt. Bij Sigma Solutions denken wij graag met u mee en delen onze inzichten over het realiseren van online succes voor uw bedrijf. Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›