B2B SEO trends van 2022 header image

B2B SEO trends van 2022

vrijdag 29 april 2022 ·Leestijd: 9 minuten
contacteer auteur:

B2B SEO is altijd lastig geweest en marketeers moeten alert blijven om de laatste trends bij te houden. Een gebrek aan waakzaamheid kan resulteren in het verlies van ranking’s en in de B2B-sfeer, waar slimme leads moeilijker te lokken zijn, kan de impact op uw leadgeneratie groot zijn. In deze blog zetten wij hierom de B2B SEO trends van 2022 op een rijtje, zodat u up-to-date blijft met de nieuwste B2B SEO inzichten.

1.User intent

‘User intent’ ook wel ‘search intent’ genoemd, verwijst naar het doel van een online zoekopdracht, de intentie vanuit degene die de zoekopdracht invult. Simpel gezegd is het datgene waarnaar iemand op zoek is wanneer deze een zoekopdracht intypt in de zoekbalk van Google. Dit kan een vraag zijn die wordt gesteld voor benodigde informatie, of de woorden die ze gebruiken om een specifiek product of dienst te vinden.

De algoritmen van Google hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld om de intentie van gebruikers beter te begrijpen en relevantere zoekresultaten te bieden. Een zoekresultaat kan bijvoorbeeld een informatief, een navigatie-, een transactie- of een commercieel zoek doel hebben. Dus om te rangschikken voor relevante termen en online zichtbaarheid te vergroten, is het belangrijk dat u uw website-inhoud schrijft en optimaliseert voor gebruikersintentie. Denk hierbij na over of elk type content direct bedoeld om de potentiele klant te converteren, of het inzetten van informatieve content nodig is om deze potentiele klanten naar uw website te 'lokken'. 

Bekend zijn met de buyers journey van uw potentiële klanten is erg belangrijk om zo relevante zoektermen te hangen aan de verschillende zoekdoelen van potentiële klanten. Het begrijpen van de buyer’s journey van uw potentiële klant per fase en hier relevante zoektermen aan hangen, kunnen dus een groot voordeel opleveren bij de vindbaarheid van uw product of dienst.

2.Content kwaliteit met afbeeldingen en visuele content

Het hebben van hoge kwaliteit content is erg belangrijk voor uw positie binnen zoekmachines. Google zegt al jaren dat afbeeldingen belangrijk zijn en heeft ontwikkelaarspagina's gepubliceerd over het optimaliseren van afbeeldingen en hoe deze goed te gebruiken zijn voor SEO.

Kwaliteitsinhoud houdt veel meer in dan alleen de tekst. Het omvat de afbeeldingen, lay-out, hoe alles wordt gepresenteerd, paginasnelheid en andere factoren, waarvan sommige betrekking hebben op de gebruikerservaring en hoe informatie wordt geleverd aan een sitebezoeker. Dit is belangrijk, omdat het de definitie uitbreidt van wat het betekent om inhoud van hoge kwaliteit te hebben. Google ‘beloond’ websites wanneer deze goed scoren op de eerder genoemde factoren. Zorg dus naast dat de tekst van hoge kwaliteit is, er ook voor dat relevante afbeelding en de andere visuele content van hoge kwaliteit is.

3.Diversiteit van SERP’s

De term SERP staat voor ‘Search Engine Results Page’. Hiermee wordt de pagina bedoeld die een zoekmachine toont wanneer er een zoekopdracht wordt ingevoerd. Informatie zoeken en vinden op de eerste pagina van Google is handig. Maar voor sommige gebruikers is deze ervaring niet gemakkelijk genoeg, en Google luistert.

In de loop der tijd is Google bezig geweest met het verfijnen van platform om nuttige informatie rechtstreeks vanaf de pagina met zoekresultaten (SERP) weer te geven. Een voorbeeld van deze uitgelichte resultaten, worden snippets genoemd.  Dit zijn de resultaten afkomstig van de pagina die direct als zoekresultaat worden laten zien binnen de pagina van Google. Voorbeelden van uitgelichte snippets zijn kennispanelen, grafieken, FAQ's en carrousels. Door te focussen op deze SERP features kan het klikratio van potentiële klanten op uw links binnen Google worden verbeterd.

4.Automatisering van SEO processen

Ook verdere automatisering binnen B2B SEO is een trend voor 2022. Zo kan door middel van automatische SEO audits de productiviteit op het gebied van SEO blijven toenemen. Een SEO audit is een proces voor het evalueren hoe uw website scoort op zoekmachine vriendelijkheid. Het belangrijkste doel van een SEO audit is om u te helpen een website te optimaliseren, zodat deze hoger in de zoekmachine resultaten komt te staan.

Automatische SEO audits kunnen op basis van vooraf ingestelde regels, uw website evalueren. Zo kunnen punten als niet werkende links, dubbele content, missende titel elementen etc. worden gedetecteerd en gericht worden opgelost. Om zo uw website op het gebied van SEO te optimaliseren.

5.Responsive design en user experience

Tegenwoordig zoeken B2B klanten niet alleen meer online via de traditionele desktop met allemaal hetzelfde besturingssysteem. Het is belangrijk om uw website op zowel desktop, tablets en mobiele telefoons op alle verschillende besturingssystemen juist wordt getoond. Dit kan worden gedaan met en responsive design. Een responsive design zorgt ervoor dat het automatisch de inhoud en elementen schaalt, om overeen te komen met de schermgrootte waarop het wordt bekeken.

Dit responsive design heeft ook positieve invloed op de user experience ofwel gebruikservaring van potentiële klanten op uw website. Het is belangrijk om het een potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk te maken wanneer deze uw website bezoekt. Denk hierbij naast een responsive design ook aan de eenvoudige navigatie over de website, websitesnelheid, relevante formulieren en landingspagina’s die voldoen aan de wensen en behoeften van de potentiële klant. Bij optimalisatie van de gebruikservaring van potentiele klanten op uw website, verlaten deze bezoekers de website minder snel en gaan eerder over tot conversie.

6.Natural language processing

Waar het eerst altijd om keywords draaide, worden de entiteiten, intenties en het hebben van een goede salience-score nu al belangrijker. Dit algortime die Google gebruikt om teksten te beoordelen, wordt Natural Language Processing genoemd (NLP), ook bekend als computerlinguïstiek. Dit is voor Google een belangrijke middel naar een betere dienstverlening waarbij de eerder besproken zoekintentie van de gebruiker en de resultaten die Google weergeeft beter op elkaar aansluiten. Natural Language Processing zorgt er eigenlijk voor dat het verschil tussen teksten die goed geschreven zijn en teksten die goed scoren, kleiner wordt. Maar hoe kunt u het beste op deze trend inspelen? Dit is waar het belang van de ‘salience score’ in het spel komt. Aan de hand van deze score bepaalt Google allereerst waar de tekst over gaat (dit zijn de onderwerpen, ofwel entiteiten) en hoe deze scoort met betrekking tot kwaliteit content. Onderstaand hebben wij een lijstje met een aantal punten opgesteld die helpen om uw salience-score te verbeteren.

  • Plaats vraag en antwoord dicht bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat de onderwerpen dicht bij elkaar staan en het algoritme van Google deze goed interpreteert.
  • Probeer één idee per zin te formuleren. Spring niet van onderwerp op onderwerp, of ga niet in op irrelevante details.
  • Vermijd schrijffouten. Google interpreteert ziet dit als een aspect van geen kwaliteit content.
  • Zorg voor een duidelijke opbouw in de tekst. Titel met een intro, tussenkoppen en conclusies, laat Google beter begrijpen waar de tekst over gaat.
  • Investeer in expert content. Kennis over een onderwerp, doet de salience-score vaak goed. Experts betrekken namelijk automatisch relevante onderwerpen binnen de tekst.

Naast dat deze tips goed zijn voor het de salience-score en de vindbaarheid van uw content. Zullen de lezers zelf de kwaliteit van de content ook waarderen.

7.Duurzaamheid

Duurzaamheid is een al belangrijker onderwerp binnen de samenleving. Hier gaat Google dan ook in mee. Zo heeft Google bijvoorbeeld al resultaatverbeteringen toegevoegd om duurzame keuzes te stimuleren in Shopping, Maps en Nest. Ook is Google in het buitenland begonnen met het weergeven van de koolstofuitstoot van vluchten en het labelen van eco-vriendelijke hotels. Waarbij experts ook zeggen dat het niet raar is om te geloven dat Google gaat beginnen met het weergeven van de eco-impact van webpagina’s.

Het verminderen van de CO2-voetafdruk van websites en digitale infrastructuren is niet alleen een goede stap in de richting van een duurzamere wereld, maar het zou ook een bepalende factor kunnen worden in het gedrag van zoekgebruikers. Vooral als Google met plannen begint, zoals het weergeven van de eco-impact van pagina’s. Dit zou een ‘groenere’ houding online kunnen aanmoedigen.

Het creëren van duurzamere websites hebben in feite dezelfde tactieken als het verbeteren van de prestaties. Bijvoorbeeld het optimaliseren van afbeeldingen om bestandgrootte te verkleinen, verwijderen van u niet nodig heeft, web caching opzetten, en navigatie verbeteren voor het makkelijk vinden van informatie. Deze punten helpen nu dus al mee aan prestaties van uw website maar kunnen in het verminderen van de koolstofuitstoot binnenkort een belangrijke metriek kunnen worden.

8.IndexNOW

IndexNow is een open-source protocol dat website eigenaren in staat stelt om direct te indexeren bij deelnemende zoekmachines, waarbij de resultaten worden bijgewerkt op basis van de laatste inhoud veranderingen. Simpel gezegd; het is een simpele manier die zoekmachines informeert dat een URL en de inhoud ervan is toegevoegd, bijgewerkt of verwijderd.

Door het elimineren van de noodzaak voor verkennende crawls, ofwel het proces waarbij wordt gezocht naar nieuwe of geüpdatete pagina’s zodat deze kunnen toegevoegd in Google. Probeert IndexNow de algehele internet efficiëntie te verbeteren, door dit te versnellen.

Dit tackelt het probleem wanneer er wijzigingen worden aangebracht in een database die enorme hoeveelheden URL's bijwerkt en dat er moet worden gewacht tot de zoekmachine de URL's heeft gecrawld en heeft uitgezocht dat er een update is, en waar er wijzigingen zijn. Om daarna pas de verandering of nieuwe pagina’s in Google te weergeven.

Het maakt een einde aan de frustratie van IT-teams over de manier waarop zoekbotten websites raken. Niet langer zullen crawlers hun systemen zwaar belasten. Waarbij dit ook erg positief impactvol is voor bedrijven die snel willen groeien op het gebied van online. Omdat bedrijven die nieuwe pagina's hebben gelanceerd niet meer hoeven te wachten tot zoekbots de websites hebben gevonden, gecrawld en gerangschikt. In feite kan er gezegd worden dat IndexNow positieve invloed heeft op de relatie tussen SEO-proffesionals en zoekmachines.

9.E-A-T

De laatste trend gaat in op E-A-T, wat staat voor Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Wat in het Nederlands vertaald naar expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. Dit gaat in op bruikbare en betrouwbare content voor bezoekers. De genoemde componenten bepalen de E-A-T van een pagina.  Dit is één van de manieren waarop Google ervoor probeert te zorgen dat het accurate, waarheidsgetrouwe en bruikbare informatie aan (be)zoekers voorlegt.

Iedereen kan een website maken en erop publiceren wat hij wil. Hier ziet Google enigszins een probleem in. Mensen nemen belangrijke beslissingen op basis van wat ze te weten komen uit zoekresultaten. Google wil er dus voor zorgen dat die beslissingen gebaseerd zijn op zo betrouwbaar mogelijke informatie. Ook hetgeen wat gewenst is vanuit de zoekers. Om in te spelen op E-A-T zijn er een aantal punten die belangrijk om mee te nemen in de SEO strategie. Onderstaand sommen wij deze punten op.

  • Bouw de juiste backlinks met off-page SEO.
  • Krijg meer vermeldingen van betrouwbare bronnen
  • Houd de inhoud accuraat en up-to-date
  • Focus op het krijgen van meer en reageer op deze recensies
  • Gebruik of huur experts in over het desbetreffende onderwerp
  • Laat de gegevens van de auteurs. (opleiding, certificering, etc.)
  • Laat contactgegevens zien van auteurs. (E-mail, LinkedIn)
  • Doe een merkaudits (onderzoek om erachter te komen waar een merk in de markt staat)
  • Doe een content audit

Door rekening met deze punten te houden en te implementeren, laat u aan Google zien dat uw content betrouwbaar en relevant is voor potentiële bezoekers van uw website. 

Optimalisatie van uw B2B SEO bij Sigma Solutions

Wilt u meer informatie over het optimaliseren van uw B2B SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Andere blogartikelen

Stappenplan voor een succesvolle B2B marketing
Geschreven door
op dinsdag 21 juni 2022
De waarde van B2B marketing strategieën ligt hem juist in de volgordelijkheid. Het helpt u bij het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Alleen zo groeit u stap voor stap naar een professionele B2B marketing strategie.
6 redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Geschreven door
op dinsdag 14 juni 2022
Een van de grondbeginselen van zakendoen in 2022 is dat uw website uw prospects ontmoet, voordat u dat doet. Het investeren in een nieuwe B2B website kan enorme positieve invloed hebben op het succes van uw B2B bedrijf. Onderstaand benoemen wij de redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?
Geschreven door
op vrijdag 3 juni 2022
Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›