• B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!

B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!

Geschreven door: op vrijdag 6 november 2020

Leestijd: 1 minuut

Elk bedrijf kent het fenomeen leadgeneratie. Zeker organisaties die zich vooral op de B2B richten, krijgen veel te maken met het leadgeneratieproces. Vaak is het zo dat in B2B organisaties niet 'slechts' een product of dienst wordt verkocht, maar dat je op zoek bent naar een wat langer durende relatie met een klant, waar vervolgens een samenwerking ontstaat. Leads zijn dus ongelofelijk belangrijk voor jou als organisatie, niet alleen om te kunnen bestaan, maar ook om te kunnen groeien. Maar wat is leadgeneratie nou eigenlijk, waar moet je rekening mee houden en moet je dat online of offline doen?

Wat is B2B Leadgeneratie?

Het proces om potentiële klanten te identificeren om hun interesse te wekken voor de producten of diensten die jij aanbied. Vrijwel iedereen weet tegenwoordig wat leadgeneratie is. Over het algemeen spreken we van leadgeneratie als er in de organisatie een groeidoelstelling gewenst is, want het is vaak zo dat meer leads simpelweg leid tot meer omzet. Dat is een vrij makkelijk rekensommetje: meer klanten, waardoor je meer kan verkopen, waardoor je omzet groeit. Echter hoeven meer leads niet altijd voor meer omzet te zorgen. Er zijn namelijk verschillende aspecten die in leadgeneratie belangrijk zijn, waar jij rekening mee moet houden als je op zoek bent naar meer leads. In deze blog laat ik je zien waar je rekening mee moet houden, en waarmee je goed kan scoren in een succesvol B2B leadgeneratieproces.


De voor- en nadelen van B2B Leadgeneratie

De voordelen

  • Kies zelf jouw doelgroep
  • Voordelen voor zowel koper en verkoper
  • Goedkoper dan andere vormen van adverteren, terwijl het veel oplevert
  • Vergroot het aantal verkopen en winstmarge
  • Verzamel waardevolle informatie van prospects

De nadelen

  • Leadgeneratie vergt veel aandacht en expertise
  • Leadgeneratie belooft niet altijd goede resultaten
  • Zonder leadgeneratie benut je niet alle kansen voor jouw bedrijf
  • Niet alle prospects worden uiteindelijk klant
  • Leadgeneratie is tijdsintensief

Veelgestelde vragen B2B Leadgeneratie

Wat is B2B Leadgeneratie?

B2B Leadgeneratie is een vorm van online marketing waarbij jij als bedrijf of organisatie jouw producten en diensten aan kan bieden door gebruik te maken van een inbound marketing strategie. Leadgeneratie omvat eigenlijk alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten, ook wel prospects genoemd.

Wat zijn de beste ideeën voor leadgeneratie?

Er zijn verschillende elementen die jou kunnen helpen met het genereren van meer leads voor jouw bedrijf of oranisatie. Zoek allereerst uit wie jouw doelgroep is, waar je hun kan vinden en hoe je ze het beste kan bereiken. Met een succesvolle leadgeneratie strategie wil je gericht te werk gaan, en dus alleen de juiste mensen bereiken. Door daarbij ook een kort marktonderzoek uit te voeren, kom je snel te weten hoe jij je strategie het beste in elkaar kan zetten. Bied bijvoorbeeld iets waardevols aan, zoals een relevante whitepaper of een e-book die jouw klanten helpt met een probleem dat bij hun speelt.

Hoe kan ik leads genereren voor mijn bedrijf?

Leads genereren kan op verschillende manieren. Je kan gebruik maken van betaalde advertenties (SEA), je kan jouw website optimaliseren zodat je beter vindbaar wordt in zoekmachines (SEO), je kan verschillende social media campagnes voeren (SEM) en nog veel meer. Wat voor iemand anders heel goed werkt, hoeft voor jou niet net zo goed te werken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw doelgroep heel anders is dan een concurrent van jou. Lees in onze blog 'B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!' meer over B2B leadgeneratie.

Hoe kan ik leads uit Google Analytics halen?

Het analyseren van de data van jouw website kan je een heleboel voordelen opleveren. Zo staat er in Google Analytics data over hoe vaak jouw pagina's bezocht worden, hoe lang deze pagina sessies zijn en welke pagina's het beste worden bezocht. Zet op jouw best bezochte pagina's bijvoorbeeld formulieren neer, die een bezoeker aansporen om gegevens achter te laten, in ruil voor iets waardevols zoals een whitepaper of een e-book. Zo genereer jij eigenlijk leads op basis van informatie die jij al hebt, zonder daar veel voor hoeven te doen.

Veelgebruikte tools voor B2B Leadgeneratie

  • google ads logo.png

    Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarbij het mogelijk is om via verschillende type campagnes te adverteren.

  • Google Analytics geeft inzicht in statistieken van een website, waaronder bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

  • LeadInfo is een tool waarbij het mogelijk is om realtime te zien welke zakelijke websitebezoekers jouw website bezoeken.

Kernelementen van B2B Leadgeneratie

  • presentation_tie.png

    Betaald adverteren

    Betaald adverteren is een goede manier voor jouw bedrijf om jouw doelgroep gericht aan te spreken.

  • presentation_tie.png

    Content

    Door waardevolle content te schrijven, win je vertrouwen, wat kopers inspireert om formulieren in te vullen.

  • presentation_tie.png

    Formulieren

    Om leads te genereren moet je een manier hebben om gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld formulieren.

  • presentation_tie.png

    Landingspagina's

    Een strakke landingspagina in stijl met jouw formulieren, en met verschillende CTA's, zorgt voor meer leads.

Zelf aan de slag met B2B Leadgeneratie

Leadgeneratie is geen proces dat je overnacht direct resultaten zal opleveren. Toch betekent dat niet dat je er niets mee hoeft te doen, want het genereren van nieuwe, kwalitatieve leads is ontzettend belangrijk voor bedrijven in de B2B. En tuurlijk, je kan niet alles zelf doen. Leadgeneratie is hier een goed voorbeeld van. Toch zijn er een aantal stappen die jij kunt nemen om het leadgeneratie proces voor jouw bedrijf of organisatie in gang te zetten. En daar kan je vandaag nog mee beginnen!

Tips voor succesvolle B2B Leadgeneratie

  • Identificeer jouw doelgroep
  • Kies het juiste medium om jouw doelgroep te bereiken
  • Schrijf en gebruik de juiste content en creëer vertrouwen
  • Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit
  • Meten = weten!

Belangrijke KPI's voor B2B Leadgeneratie

  • noun_mobile devices_31727.png

    Aantal conversies

    Het verhogen van conversies is een belangrijk en continu proces. Hogere conversieratio's zorgen immers voor meer verkopen en verlaging in kosten per lead.

  • icon_g_traffic-2.png

    Bounce ratio

    De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken of acties op de pagina te nemen de website weer verlaten.

  • presentation_tie.png

    Kosten per lead

    Maak inzichtelijk hoeveel jij hebt moeten uitgeven om één lead binnen te halen.

  • presentation_tie.png

    Lead waarde

    Het verschil tussen een waardevolle lead en een niet-waardevolle lead kan veel impact hebben op jouw bedrijf.

Begrippenlijst B2B Leadgeneratie

Business-to-business (B2B)

Business-to-business (of B2B) is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten verkopen en/of aanbieden aan andere bedrijven. Vaak worden deze producten of diensten weer doorverkocht.

Business-to-consumer (B2C)

Business-to-consumer (of B2C) is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan particulieren, ook wel de detailhandel genoemd.

On page optimalisatie

On page optimalisatie beschrijft alle optimalisatie in de zichtbare content van een webpagina. In essentie: alles wat de gebruiker ziet en ervaart.

Off page optimalisatie

In tegenstelling tot on page optimalisatie, wordt offpage optimalisatie beschreven als alle optimalisatie buiten de eigen website om. Denk hierbij aan linkbuilding en gebruik van social media.

Content marketing

Content marketing omvat alle vormen van marketing waarbij waardevolle content wordt gemaakt en gedeeld voor de consument. Content marketing heeft als doel om een specifieke doelgroep aan te trekken, en om deze doelgroep om te zetten naar klanten.

Return on investment (ROI)

Simpel gezegd: opbrengst naar investering. Gemakkelijk te berekenen door de kosten van de opbengsten af te trekken.

Afkortingen B2B Leadgeneratie

B2B

Business-to-business is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan andere bedrijven. Vaak worden deze producten of diensten weer doorverkocht.

B2C

Business-to-consumer is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan particulieren, ook wel de detailhandel genoemd.

CMS

CMS . Met het CMS wordt het content management systeem bedoeld; een softwaretoepassing die het mogelijk maakt om documenten en gegevens op het internet te publiceren

CX

Customer Experience , ofwel klantervaring. CX beschrijft de klantreis van begin tot eind.

BANT

BANT is de afkorting voor Budget, Authority, Need & Timeframe, ontwikkeld door IBM om kansen bij potentiële klanten te identificeren.

SEM

Search Engine Marketing is een manier voor bedrijven om te kunnen betalen voor waardevolle advertentieruimte. De meest populaire vorm hiervan is Google AdWords.

SEO

Search Engine Optimization . Met SEO worden alle activiteiten benoemd waarmee jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines. Alle activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten pagina.

SEA

Search Engine Advertising . Hiermee worden alle betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina's in zoekmachines worden weergegeven. In tegenstelling tot SEO, organische online vindbaarheid, zijn hier kosten aan verbonden.

Meer weten over succesvolle B2B Leadgeneratie

Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
  2. Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
  3. Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Website bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
  4. Welke Online Marketing Middelen moeten wij inzetten om van onze B2B Leadgeneratie een succes te maken?
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›