Alles wat u moet weten over een B2B webshop header image

Alles wat u moet weten over een B2B webshop

woensdag 13 april 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Overweegt u om een B2B webshop te laten ontwikkelen? Of wilt u de resultaten van uw B2B webshop verbeteren? Een B2B webshop stelt u in staat om uw bedrijfsdoelstellingen te behalen en te verleggen. Lees in deze blog wat succesvolle B2B bedrijven doen om klanten online te bedienen.

Uw klanten succesvol online bedienen met uw B2B webshop

Onderstaande tips helpen u bij het succesvol online bedienen van uw klanten met uw B2B webshop. Zo kan de user experience verbeterd worden en kunt u meer leads genereren.

Tip 1: Bied een naadloze klantervaring in uw B2B webshop

Uw zakelijke klant bestelt regelmatig bij Bol.com of een ander platform als het gaat om persoonlijke aankopen. Deze aankopen worden 's avonds en in het weekend gedaan. Het gaat snel, soepel en ze weten precies wat ze kunnen verwachten. De lat voor uw zakelijke webshop ligt een stuk hoger dan vroeger. Zorg ervoor dat u voorziet in:

  • Een overzichtelijke lay-out: zorg ervoor dat klanten makkelijk door uw B2B webshop kunnen navigeren. Het helpt als u uw ervaring afstemt op wat klanten gewend zijn als ze online winkelen.
  • Snelle laadtijd: 3 hele seconden wachten op het laden van een productpagina? Dat is een eeuwigheid, klanten zullen zeker naar de B2B webshop van de concurrent gaan.
  • Volledige informatie: klanten zijn gewend om alles online te kunnen vinden. Zorg dus voor gedetailleerde productpagina's met foto's, productomschrijvingen, aantallen, varianten, afmetingen etc.
  • Responsive weergave: steeds meer online B2B aankopen worden gedaan vanaf een smartphone. Een optimale mobiele weergave is dus een must voor uw B2B webshop.

Tip 2: Zorg voor filters en zoekmogelijkheden in uw B2B webshop

De meeste B2B-bedrijven hebben een zeer uitgebreid productaanbod. Maak het uw klanten makkelijk om op een snelle manier een bestelling te plaatsen. Dit kun je doen door filters en zoekopties aan te bieden. Zo kan een klant bijvoorbeeld zoeken op artikelnummer, maar ook door met een paar muisklikken alle relevante verbruiksartikelen voor zijn of haar organisatie weer te geven.

Tip 3: Up-to-date voorraadinformatie is de cruciaal voor uw B2B webshop

Zeker als u via verschillende kanalen verkoopt, is het van cruciaal belang dat uw voorraadinformatie up-to-date is. U wilt uw klanten niet hoeven bellen of mailen als een bestelling niet (volledig) geleverd kan worden. Dit kost niet alleen veel tijd (en marge), maar tast ook het vertrouwen van uw klanten en de kans op nabestellingen aan. Dit kan worden opgelost door te werken met één voorraaddatabase of een koppeling met uw voorraadbeheersysteem. Zo kunt u uw klanten via elk kanaal inzicht geven in de beschikbaarheid en levertijd van producten.

Tip 4: Integreer alle service activiteiten online in uw B2B webshop

Maak uw klant en uw organisatie blij door uw B2B webshop uit te bouwen tot een compleet online klantenportaal. Een plek waar B2B-klanten bijvoorbeeld:

  • hun orderhistorie kunnen inzien
  • eenvoudig herhaalorders kunnen plaatsen
  • alle facturen kunnen downloaden
  • realtime inzicht hebben in de status van hun bestelling
  • eenvoudig retouren kunnen registreren
  • handleidingen, garantiebewijzen en meer kunnen vinden
  • gemakkelijk antwoorden vinden op veelgestelde vragen
     

B2B webshop functionaliteiten

Succesvolle B2B-bedrijven hebben één ding gemeen: ze begrijpen hun concurrentievoordeel en gebruiken digitale tools om dat te behouden. Als uw B2B webshop u niet kan onderscheiden van uw concurrent, is het gemakkelijk om uw klanten te verliezen.

Om de ideale klantervaring te bieden en het voor anderen gemakkelijk te maken om zaken met u te doen, hebt u een B2B webshop nodig met functies die speciaal zijn gebouwd voor de B2B-markt. Om succesvol in te spelen op de behoeften van hun online kopers en te slagen in hun concurrerende markten, moeten B2B verkopers hun B2B webshop uitrusten met een aantal belangrijke functies voor B2B webshops.

Nu de B2B webshop markt sterk groeit, raken bedrijven steeds meer gewend aan online kopen en worden ze veeleisender als het gaat om de B2B online ervaring.

Of u nu een B2B-bedrijf bent dat zijn bestaande B2B webshop upgradet of een nieuwe B2B webshop wilt starten, zorg ervoor dat u de volgende B2B-mogelijkheden kunt ondersteunen.

1. Introduceer de functie voor 'offerteaanvraag

Het is een goed idee om een faciliteit voor 'offerteaanvraag' te implementeren in uw B2B webshop. Als u een veel bestellingen op maat heeft of waarbij het gaat om grote hoeveelheden, dan is het slim om deze functie te introduceren. Het plaatsen van een snel invulbaar formulier kan u helpen bij het verbeteren van de user experience en zal u ook helpen bij het genereren van meer leads.

2. Minimumvereisten voor bestellingen in uw B2B webshop

Het is bij B2B-bedrijven een gangbare praktijk om voor bepaalde producten of productgroepen minimumbestellingen te hanteren. Dit is meestal het geval bij producten met een lage marge en een hoge omloopsnelheid, om winstgevend te blijven en een gestage en gezonde cashflow te behouden. Een minimum bestelhoeveelheid functie, zal de klant informeren zodra de bestelhoeveelheid niet voldoet aan de eisen om een deal te sluiten.

3. Gebruiksvriendelijke ordervoorbereiding

Het aantrekken van nieuwe klanten is van cruciaal belang, maar het behouden van bestaande klanten is net zo belangrijk. Eén manier om dit te doen, is door een gebruiksvriendelijke ordervoorbereidingfunctie te implementeren in geval van herhaalaankopen. Wanneer klanten regelmatig dezelfde producten of diensten bij u afnemen, hechten zij waarde aan een snelle bestelfunctie, vooral wanneer het gaat om producten met een hoge omloopsnelheid. Dus, waarom zou u de bestelgegevens voor hun volgende aankoop niet alvast instellen?

Snelheid is een sleutelcomponent voor een B2B webshop. Verspil de tijd van uw klanten niet door hen telkens opnieuw dezelfde artikelen van een vorige bestelling te laten invoeren. Bied liever een één-klik herbestelfunctie aan in uw B2B webshop die automatisch de bestelgegevens voor hun volgende aankoop invult, gebaseerd op hun vorige aankopen. Dit bespaart u veel tijd en moeite en tegelijkertijd groeit de loyaliteit van uw klanten ten opzichte van u. Win-win.

Wilt u een B2B webshop laten bouwen?

Sigma Solutions is expert in het bouwen van B2B webshops. Snelheid en kwaliteit kenmerken de B2B webshops die Sigma Solutions maakt. Doordat Sigma Solutions zijn eigen CMS heeft, is Sigma Solutions niet afhankelijk van derden en kunnen wij de B2B webshop aanpassen aan uw wensen en behoeften. Bent u benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

Stappenplan voor een succesvolle B2B marketing
Geschreven door
op dinsdag 21 juni 2022
De waarde van B2B marketing strategieën ligt hem juist in de volgordelijkheid. Het helpt u bij het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Alleen zo groeit u stap voor stap naar een professionele B2B marketing strategie.
6 redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Geschreven door
op dinsdag 14 juni 2022
Een van de grondbeginselen van zakendoen in 2022 is dat uw website uw prospects ontmoet, voordat u dat doet. Het investeren in een nieuwe B2B website kan enorme positieve invloed hebben op het succes van uw B2B bedrijf. Onderstaand benoemen wij de redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?
Geschreven door
op vrijdag 3 juni 2022
Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›