Een Succesvolle B2B website starten; het waarom

Geschreven door: op dinsdag 19 mei 2020

Leestijd:

Of je nu net verantwoordelijk bent geworden voor het online kanaal van de groothandel, distributeur of fabrikant waarvoor je werkt of dat je er klaar mee bent dat je B2B website meer lijkt de kosten dan dat hij oplevert. Een lijst met tips van specialisten in online succes voor het type bedrijf waarin jij werkzaam bent zal altijd helpen.

In deze blog gaan we aan de hand van tips in op de vraag: ”Waarom starten met een B2B website?”

Waarom starten met een B2B website?

Voordat je begint met de implementatie van je B2B website is het slim om eerst na te denken over de vraag: Waarom wil ik starten met een B2B website?

Elke situatie, binnen elk bedrijf, is uniek, in gesprekken met onze klanten komen in ieder geval de volgende argumenten om te starten met een B2B website naar voren.

1. Invulling geven aan de wensen van onze klanten. Mede dankzij de opkomst van partijen als Coolblue, Bol.com en Amazon zijn mensen steeds meer gewend aan de mogelijkheid om zelf een oplossing voor hun probleem te selecteren, te kunnen bepalen wat de beschikbaarheid daarvan is en dan te bestellen op het moment dat het hen uitkomt. De beschikbaarheid van informatie en servicegraad die jouw klanten in privé context krijgen verwachten ze ook steeds meer van de leveranciers die zij in zakelijk context tegen komen. Het antwoord op deze klantwens is het neerzetten van een B2B website met Online Catalogus en Bestelfunctie, een belangrijk stap op weg naar een volwaardige webshop.

2. Nieuwe klanten werven. Succesverhalen over bedrijven die met behulp van hun website een flinke omzetgroei hebben gerealiseerd zingen op elke netwerkborrel rond. Belangrijke vragen bij deze succesverhalen zijn altijd: (1) wat heeft deze omzetgroei gekost en dus opgeleverd, (2) zijn de nieuwe klanten ook echt blijvertjes en (3) in hoeverre is die groei gerealiseerd bij bestaande vs. nieuwe klanten? Wat ons betreft is een B2B website namelijk op zichzelf nooit de veroorzaker van groei in klanten. Het is altijd een combinatie van goed samenwerkende marketing- en salesafdelingen die de juiste processen en technologie gebruiken die leidt tot een groei in rendabele klanten.

3. Het werk van onze verkoopafdeling vereenvoudigen Hoe goed ze ook zijn, het is onmogelijk dat je binnen- en buitendienst jouw (potentiele) klanten altijd kunnen bedienen op het moment dat jouw (potentiele) klant een vraag heeft. Voor verkoopteams die een uitdaging hebben bij het tijdig en met de juiste kwaliteit nakomen van de bestelling-gerelateerde vragen van klanten kan een B2B Website met een bestelfunctie (of een B2B Salesportal) een perfect hulpmiddel zijn. Klanten de mogelijkheid bieden om zelf te bepalen of een product beschikbaar is, wat het kost en het daarna zelf te kunnen bestellen kan door het verkoopteam ook als bedreiging worden gezien. Door het verkoopteam mee te nemen in het selectie en implementatietraject van de B2B website en door hen de toegevoegde waarde te laten zien kan deze angst worden weggenomen.

4. Kosten besparen op orderverwerking Groeiende bedrijven die niet de beschikking hebben over een online en aan hun backoffice gekoppelde bestelmogelijkheid vragen veel van hun binnendienst. Klanten zijn tegenwoordig gewend om zelf hun bestelling in te voeren, iets wat vaak al zichtbaar is in het aantal mailtjes wat binnenkomt bij binnendiensten. Door aan een B2B website een bestelmogelijkheid die automatisch met de backoffice (vaak een ERP-systeem) synchroniseert toe te voegen wordt een hoop tijd bespaart in het dubbel invoeren van bestellingen (door klant en door binnendienst). Een aanvullend voordeel is dat vaak een flinke reductie in “fouten” in bestellingen wordt gerealiseerd. Want de klant is immers zelf verantwoordelijk voor de producten die besteld worden.

5. De selectie van het juiste product vereenvoudigen Hoewel zoekfuncties, sorteermogelijkheden en filters geen functionaliteiten zijn die exclusief beschikbaar zijn voor B2B websites en Online Catalogi is het starten van een B2B website vaak wel het moment dat wordt gestart met het digitaliseren van het selectieproces. Wederom dankzij bedrijven als Coolblue en Amazon verwachten zowel medewerkers als klanten dat zij ‘Online’ op eenvoudige wijze een product kunnen selecteren. En dan bij voorkeur op andere kenmerken dan prijs, beschikbaarheid en merk. Disciplines als content- en product information management in je eigen bedrijf en bij je leveranciers zijn van essentieel belang om hieraan te voldoen.

 

Wat wij naar ons idee veel te weinig als argument om met een B2B website horen is: Wij willen ons bedrijf en ons businessmodel digitaliseren en daarmee toekomstgericht maken. Het succesvol ontwikkelen en exploiteren van een B2B website draagt namelijk substantieel bij aan het bedrijfs-breed creëren van focus voor online en digitaliseren en het daarmee efficiënter en schaalbarer maken van het businessmodel.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten