Waarom elk bedrijf een succesvolle website nodig heeft

Geschreven door: op dinsdag 19 mei 2020

Leestijd: 4 minuten

Of je nu net verantwoordelijk bent geworden voor het online kanaal van de groothandel, distributeur of fabrikant waarvoor je werkt of dat je er klaar mee bent dat je B2B website meer lijkt de kosten dan dat hij oplevert. Een lijst met tips van branchespecifieke specialisten in online succes is altijd een fijn extraatje.

In deze blog gaan we aan de hand van tips in op de vraag: ”Waarom starten met een B2B website?”

Waarom starten met een B2B website?

Voordat je begint met de implementatie van je B2B website is het slim om eerst na te denken over de vraag: Waarom wil ik starten met een B2B website?

Zowel elk bedrijf, als elke situatie, is uniek. In gesprekken met onze klanten komen in ieder geval de volgende argumenten om te starten met een B2B website naar voren;

1. Geef invulling aan de wensen van jouw klanten

Mede dankzij de opkomst van partijen als Coolblue, Bol.com en Amazon zijn mensen steeds meer gewend om zelf een oplossing voor hun probleem te selecteren, te kunnen bepalen wat de beschikbaarheid daarvan is en te bestellen op het moment dat het hen uitkomt. De beschikbaarheid van informatie en servicegraad die jouw klanten privé krijgen, verwachten ze ook steeds meer van hun zakelijke leveranciers. Het antwoord op deze klantwens is het neerzetten van een B2B website met Online Catalogus en Bestelfunctie. Een belangrijk stap op weg naar een volwaardige webshop.

2. Werf nieuwe klanten 

Succesverhalen over bedrijven die met behulp van hun website een flinke omzetgroei hebben gerealiseerd zingen op elke netwerkborrel rond. Belangrijke vragen bij deze succesverhalen zijn altijd:

  1. Wat heeft deze omzetgroei gekost en dus uiteindelijk opgeleverd? 
  2. Zijn de nieuwe klanten ook echt blijvertjes?
  3. In hoeverre is die omzetgroei gerealiseerd bij bestaande vs. nieuwe klanten?

Wat ons betreft is een B2B website namelijk op zichzelf nooit de veroorzaker van groei bij klanten. Het is altijd een combinatie van goed samenwerkende marketing- en salesafdelingen die de juiste processen en technologie gebruiken die leidt tot rendabele klanten.

3. Vereenvoudig het werk van jouw verkoopafdeling

Hoe goed ze ook zijn, het is onmogelijk dat je binnen- en buitendienst jouw (potentiĂ«le) klanten altijd kunnen bedienen op het moment dat jouw (potentiĂ«le) klanten vragen hebben. Voor verkoopteams die een uitdaging hebben bij het tijdig en met de juiste kwaliteit nakomen van de bestelling-gerelateerde vragen van klanten kan een B2B Website met een bestelfunctie (of een B2B Salesportal) een perfect hulpmiddel zijn. De keerzijde hiervan is dat het door het verkoopteam ook als bedreiging kan worden gezien dat klanten de mogelijkheid hebben om zelf in te zien of een product beschikbaar is, wat het kost en het daarna zelf te kunnen bestellen. Een goede manier om deze angsten weg te nemen is door het verkoopteam mee te nemen in het selectie en implementatietraject van de B2B website en op die manier ook de toegevoegde waarde te demonstreren.

4. Bespaar kosten op de orderverwerking

Groeiende bedrijven die niet de beschikking hebben over een online bestelmogelijkheid die aan hun backoffice gekoppeld is vragen veel van hun binnendienst. Klanten zijn tegenwoordig gewend om zelf hun bestelling in te voeren, iets wat vaak al zichtbaar is in het aantal mailtjes dat binnenkomt bij binnendiensten. Door aan een B2B website een bestelmogelijkheid toe te voegen die automatisch met de backoffice (vaak een ERP-systeem) synchroniseert, wordt een hoop tijd bespaard. Dit komt doordat bestellingen niet meer dubbel (door klant en door binnendienst) ingevoerd hoeven te worden. Een aanvullend voordeel is dat vaak een flinke reductie in “fouten” in bestellingen wordt gerealiseerd. De klant is immers zelf verantwoordelijk voor de producten die besteld worden.

5. Vereenvoudig het selecteren van de juiste producten

Hoewel zoekfuncties, sorteermogelijkheden en filters geen functionaliteiten zijn die exclusief beschikbaar zijn voor B2B websites en Online Catalogi, is het starten van een B2B website vaak wel het moment dat wordt gestart met het digitaliseren van het selectieproces. Wederom dankzij bedrijven als Coolblue en Amazon verwachten zowel medewerkers als klanten dat zij online gemakkelijk een product kunnen selecteren. Bij voorkeur op andere kenmerken dan prijs, beschikbaarheid en merk. Disciplines als content- en Product Information Management in je eigen bedrijf en bij je leveranciers zijn van essentieel belang om hieraan te voldoen.

Digitaliseer jouw businessmodel en wordt toekomstgericht

Wat wij naar ons idee veel te weinig als argument om met een B2B website horen is: Wij willen ons bedrijf en ons businessmodel digitaliseren en daarmee toekomstgericht maken. Het succesvol ontwikkelen en exploiteren van een B2B website draagt namelijk substantieel bij aan het bedrijfsbreed creëren van focus voor online en digitaliseren en het daarmee efficiënter en schaalbaarder maken van het businessmodel. Benieuwd hoe wij hier over denken? Lees ons e-book!


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten â€ș
Onze Middelen en Technologieën
Lees meer over onze expertise op ons blog â€ș
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book Â»

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€ș