Zo draagt Online Communicatie bij aan het succes van uw bedrijf

Geschreven door: op dinsdag 16 april 2019

Leestijd:

Online communicatie header1.jpg

Digitaliseren klantreis: deel 1

Zo draagt Online Communicatie bij aan het succes van uw bedrijf

In 2019 is de verwachting wederom dat mensen meer tijd dan ooit tevoren op het web zullen doorbrengen. Dit is niet alleen zo in de B2C, ook de stijging in het B2B internetverkeer is een trend die al jaren blijft toenemen. Dit betekent dat zowel de B2C als B2B klantreis meer en meer naar online verschuift. In deze serie van vijf delen bespreken we de vijf fasen van het digitaliseren van de klantreis. We starten met stap 1 van de digitale klantreis:

Van oriëntatie tot actie; de klantreis vindt tegenwoordig voor het grootste deel online plaats.”

 Nicky Tan – Digital Consultant

Online Communicatie

Een website zou voor een commercieel bedrijf geen doel op zich moeten zijn, maar een middel om bij te dragen aan het succes van het bedrijf. Het succes van een website begint bij Online Communicatie. Met optimale Online Communicatie:
 

  • bevestigt u het bestaan van uw bedrijf.
  • communiceert u uw propositie.
  • wekt u vertrouwen bij de doelgroep.

Bevestig het bestaan van uw bedrijf

Ieder jaar weer wordt er meer tijd online besteedt. In 2018 had 4 van de 7,6 miljard personen toegang tot internet, waren er 3,2 miljard social media gebruikers en meer dan 5 miljard smartphone gebruikers (bron: marketingfacts). De gemiddelde gebruiker brengt per dag 6 uur online door. Met dit grote aantal online activiteiten wordt het dus steeds vanzelfsprekender om uw doelgroep online te bereiken. 9 van de 10 B2B kopers zeggen  ‘Als ik behoefte heb aan uw product of dienst dan vind ik u zelf wel’ . Daarom is een website anno 2019 enorm belangrijk voor het bestaansrecht van uw bedrijf. Deze dient namelijk als dé basis voor uw online vindbaarheid!

Communiceer uw propositie

Nu u online bestaat is het natuurlijk belangrijk dat uw potentiële klanten kunnen vinden wie u bent en wat u voor hen kan doen. Laat uw bezoeker duidelijk zien wat uw bedrijf doet en voor wie, zodat de bezoeker die voor het eerst op uw website belandt direct een duidelijk beeld heeft van de producten of diensten die u levert. Door de informatie op uw website zo compleet mogelijk te maken, voorkomt u dat uw bezoekers de website verlaten omdat zij geen duidelijk beeld hebben van uw bedrijf.

Industriële markt opgelet! In onze Roadmap geven wij u de 5 stappen om nieuwe klanten te krijgen en te houden. Download de Roadmap »

Wek vertrouwen bij uw doelgroep

De producten of diensten die uw bedrijf levert zijn uiteraard enorm belangrijk. Maar vergeet ook de visie en waarden van uw bedrijf niet. Een belangrijk verschil tussen B2C en B2B is dat B2C-bedrijven zich doorgaans richten op kortstondig contact, terwijl uw potentiële B2B klant doorgaans op zoek is naar een partner om langdurig mee samen te werken. Daarom is het belangrijk om duidelijk te communiceren wat voor bedrijf u runt, wat uw unique selling points zijn en wat uw bedrijf onderscheidend maakt van uw concurrentie, zodat uw doelgroep ziet dat u de geschikte partner bent voor een langdurige zakelijke relatie.

Om optimaal te profiteren van uw Online Communicatie is het goed om u aan een aantal richtlijnen te houden. Bijvoorbeeld:

  • Realiseer content van hoge kwaliteit.
  • Maak gebruik van de juiste kanalen.

Realiseer content van hoge kwaliteit

Tekst is niet de enige factor die verantwoordelijk is voor de beeldvorming van uw bedrijf. Alle elementen dragen hieraan bij. Zorg er dus voor dat alle elementen het juiste communiceren, eenduidig zijn en dat uw content van hoge kwaliteit is. Content van hoge kwaliteit (afbeeldingen, tekst, video, infographics, brochures, whitepapers etc.) leidt tot herkenbaarheid en vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan een uniforme schrijfstijl en het gebruik van passende afbeeldingen en video. Maar denk ook na over het juiste contentmodel, zodat u de juiste informatie op de juiste manier kan communiceren. Verplaats u hiervoor in de doelgroep. Wat vinden uw klanten belangrijk en wat willen zij weten? Kortom, welke informatie is relevant voor uw doelgroep?

Maak gebruik van de juiste kanalen

Uw visie bepaalt hoe u uw bedrijf online positioneert. Het is belangrijk dat de kanalen die u gebruikt aansluiten bij zowel uw visie als het gedrag van de doelgroep die u wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld ook aan social media. Bereikt u uw doelgroep het best met enkel een website of kunt u ook veel waarde halen uit bijvoorbeeld Facebook, Instagram, YouTube of LinkedIn? Speel hierbij ook in op de zichtbare trends. Volgens recente schattingen zal in 2019 maar liefst 80% van al het internetverkeer afkomstig zijn uit video.

Een online business partner kan u helpen om het maximale te halen uit uw online strategie.

Wilt u de communicatie op uw website verbeteren of bent u benieuwd naar de vele andere kansen die u kan benutten om meer uit uw website te halen? Neem dan gerust contact met ons op

 


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten