Wat is Sales Automation? header image

Wat is Sales Automation?

donderdag 11 november 2021 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Het salesproces is binnen de B2B vaak gericht op de lange termijn. Klanten zijn eerst op zoek naar de juiste informatie om een afweging te kunnen maken van hun verschillende opties. Maar ook na de aankoopbeslissing houdt het salestraject niet op: vooral binnen de B2B zijn aanpassingen aan de gekochte producten niet ongewoon. Tijdens het gebruik is onderhoud en reparatie nodig, en ook voor de herhaalaankoop wilt u in aanmerking komen.

Al deze processen vragen veel tijd van uw salesafdeling. Dat hoeft niet per definitie een uitdaging te zijn, want klantrelaties in de B2B zijn vaak van lange duur en hebben een hoge Customer Lifetime Value. De initiële tijd die uw collega’s in het salestraject stoppen verdient zich dan dus terug. Uitgebreide salestrajecten remmen echter wel de snelheid waarmee u kunt groeien. Door middel van automatisering kunt u er echter voor zorgen dat u met dezelfde mensen sneller kunt groeien.

B2B E-commerce

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat meer dan een derde van de B2B kopers de voorkeur geeft aan complete self-service, zonder tussenkomst van een salespersoon. Door gebruik te maken van B2B E-commerce bedient u deze mensen optimaal. In een open B2B webshop kunnen bezoekers volledig zelfstandig klant worden, van het moment van registreren tot de aankoop. Alle taken die eerst door uw salesafdeling werden uitgevoerd, doorloopt de bezoeker nu zelf. Daar zit direct het grote voordeel in: uw salesafdeling is minder druk met de herhalende en saaie taken, en u kunt meer bereiken met hetzelfde team.

Een eigen profiel

Vaak hebben B2B bedrijven specifieke afspraken met hun klanten. Dat kan gaan over de prijs van de producten, specifieke transport- en leveringsafspraken of verpakkingswensen. Wanneer uw klanten een eigen account hebben in uw webshop, kunt u uw sales dus verder automatiseren. U kunt namelijk deze afspraken vastleggen in hun account, waarmee er geen tussenkomst meer nodig is van uw salesafdeling en uw klanten gemakkelijk hun producten volgens de eigen voorwaarden kunnen bestellen op de webshop.

Ook uw sales automatiseren?

Bent u benieuwd hoe u de sales van uw bedrijf kunt automatiseren? Welke kansen er liggen voor een webshop, of koppeling met uw ERP-systeem? Wij hebben al vele klanten begeleid met deze stap, en denken op strategisch niveau met u mee. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op om meer te leren over hoe wij u kunnen helpen met het behalen van uw groeidoelstellingen!


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º