Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf? header image

Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?

vrijdag 3 juni 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.

Wat is een B2B Portal?

Voordat we het kunnen hebben over waarom u een B2B portal zou moeten overwegen, moeten we eerst definiëren wat het in de eerste plaats is. Een B2B Portal is een systeem binnen de website of webshop van uw bedrijf waarmee u de behoeften van uw klanten, distributeurs en personeelsleden in één keer kunt beheren.

Uw B2B Portal maakt het gemakkelijk om al uw beschikbare producten en diensten op één plaats te vermelden, zodat uw klanten kunnen zoeken en kopen wanneer het hen uitkomt. U kunt de verkoop bevorderen, klanten hun betalingsgegevens laten opslaan en uw portal zo instellen dat ze snel kunnen nabestellen. Vaak kunt u uw platform ook integreren met uw bestaande voorraadbeheersysteem, zodat u uw cijfers altijd kunt bijhouden, evenals uw boekhoudprogramma om u te helpen die verkoop te zien groeien.

Budgetvriendelijk bezit, ideaal voor kleine bedrijven

Misschien wel de grootste reden om een B2B Portal te implementeren zijn de kosten. Vooral voor kleine bedrijven is budgettering alles. U wilt geen duizenden euro's uitgeven aan het creëren van nieuwe platforms voor elk aspect van uw bedrijf of mensen inhuren om alles te beheren, van verkoop tot voorraadbeheer tot klantenservice.

Met een B2B Portal kunt u het allemaal doen. De kosten van uw B2B Portal en de korte tijd die u nodig hebt om het in eerste instantie op te zetten, zijn het uiteindelijk zeker waard. Zelfs als u alleen rekening houdt met het uurtarief dat u iemand zou betalen om al deze aspecten van uw bedrijf te beheren, blijkt een B2B Portal veel voordeliger te zijn.

Snelle opstarttijd om u van de grond te krijgen

Het opzetten van een B2B Portal kan vaak intimiderend en tijdrovend lijken. Met een B2B portal zoals die van Sigma Solutions kunt u echter in een korte tijd weer aan de slag. Normaal gesproken zou u uw hele catalogus handmatig moeten inrichten, het platform één voor één moeten integreren met uw andere systemen en elke verkoop of promotie die u heeft individueel moeten promoten.

Uw B2B Portal kan al dat zware werk voor u doen. Met slechts een paar klikken is uw nieuwe systeem geïntegreerd met uw bestaande software en klaar voor gebruik door uw klanten. Als u ooit iets moet veranderen, zoals nieuwe producten of een nieuwe verkoop, kunt u uw B2B portal in slechts enkele minuten aanpassen, wat u veel tijd bespaart, zelfs na de initiële set-up.

Real-Time Analytics om u op de hoogte te houden

Als u uw verkopen handmatig moet bijhouden, is dat op zijn zachtst gezegd een vervelend proces. Het kan gemakkelijk zijn om achter te raken bij het bijhouden van de verkoop en het bepalen welke producten u moet nabestellen, en er is altijd het risico van menselijke fouten. Maar als u achterop raakt met dit belangrijke aspect van uw bedrijf, kan dat een ramp betekenen als het erom gaat aan de steeds hogere eisen van uw klanten te voldoen.

Aangezien uw B2B Portal alles in één keer regelt en integreert met uw andere software, zijn al deze zorgen van de baan. U kunt op elk moment in uw B2B Portal kijken om een goed beeld te krijgen van uw voorraad, zodat u in één oogopslag kunt zien welke producten in trek zijn en welke minder goed verkopen. U kunt eenvoudig nagaan of u iets moet nabestellen of in de uitverkoop moet zetten om het uit handen te geven.

Minder handmatige taken om u tijd en moeite te besparen

Deze laatste twee voordelen van een B2B Portal zijn misschien wel de belangrijkste en combineren alles wat we tot nu toe hebben besproken. In het begin werkt het misschien om elk aspect van uw bedrijf handmatig uit te voeren, maar naarmate uw bedrijf groeit, wordt deze praktijk steeds onrealistischer. Ofwel werkt u de klok rond om de groei van uw bedrijf bij te benen, ofwel raken uw medewerkers overweldigd en overwerkt wanneer ze deze taken zelf proberen af te handelen. Om nog maar te zwijgen van het extra geld dat u hen betaalt voor deze extra werkuren!

Als u de kans krijgt om een aantal van deze saaie en vervelende handmatige taken uit handen te geven, kunt u uw tijd besteden aan andere aspecten van uw bedrijf die u echt leuk vindt en die uw bedrijf vooruit zullen stuwen. U kunt meer tijd besteden aan het optimaliseren van de service voor uw klanten, aan het onderzoek doen naar nieuwe producten voor uw klantenbestand, of aan het optimaliseren van een aantal andere processen die uw bedrijf tot ver in de toekomst ten goede zullen komen.

Handige en snelle digitale zelfbediening voor uw klanten

Klanten over de hele wereld zijn steeds meer digitaal als het gaat om hun bestelvoorkeuren. Als ze alles zelf kunnen afhandelen in hun eigen tijdschema, zullen klanten veel eerder geneigd zijn om steeds weer bij u te bestellen. Als ze echter telkens contact moeten opnemen met een vertegenwoordiger als ze een bestelling willen plaatsen of hun account willen beheren, is dat misschien te ingewikkeld voor hen om mee om te gaan.

Het aanbieden van een handig en gebruiksvriendelijke B2B Portal is een van de beste manieren om een klantenbestand te krijgen en te behouden. Houd in gedachten dat uw klanten zelf ook bedrijven zijn, dus ze hebben ook veel aan hun hoofd. Als zij kunnen inloggen en op hun gemak bestellingen kunnen plaatsen in plaats van te moeten wachten tot een medewerker van de klantenservice contact met hen opneemt, is dat slechts één hoepel minder waar zij doorheen moeten springen, zodat zij hun bedrijf kunnen runnen zoals zij dat willen.

Sigma Solutions is een erg betrokken partner die zich volledig voor uw bedrijf inzet om resultaten te behalen. Het team van Sigma Solutions heeft jarenlange ervaring op het gebied van B2B Portals en deelt deze kennis graag met u in een vrijblijvend adviesgesprek. Dit om bestendige groei te realiseren voor uw bedrijf waardoor u uw bedrijfsdoelstellingen kunt behalen en verbreden. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.


Andere blogartikelen

Extensies Visual Studio
Extensies Visual Studio

30 september 2022

Development: Hoe versus Wat en Dependency Injection en Unit tests
Development: Hoe versus Wat en Dependency Injection en Unit tests

29 september 2022

Development: Hoe versus Wat
Development: Hoe versus Wat

29 september 2022

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›