Voor en nadelen van B2B Ecommerce header image

Voor en nadelen van B2B Ecommerce

donderdag 10 maart 2022 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Er zijn vele voordelen aan het gebruik van een B2B Ecommerce platform, en ze zijn van vitaal belang voor zakelijk succes. Maar er zijn ook nadelen aan het gebruik van een B2B Ecommerce platform. In deze blog wegen we de voor en nadelen van B2B Ecommerce tegen elkaar af.
 

Nadelen van B2B Ecommerce:

1. Website crash

E-commerce is volledig afhankelijk van een internetverbinding. Een groot nadeel van e-commerce is het stilvallen van de koopmogelijkheden als gevolg van een site crash. Zo'n site crash heeft de mogelijkheid om een heel bedrijf binnen een paar seconden plat te leggen.

Dit kan gebeuren als u niet beschikt over een goede bandbreedte verbinding als je zal worden geconfronteerd met ernstige problemen tijdens het laden van pagina's en het plaatsen van orders. Het is onmogelijk om een aankoop te doen als de site die u bekijkt vastloopt.

Zorg ervoor dat uw B2B Ecommerce website op het juiste platform staat waar er al voorzorgsmaatregelen genomen zijn voor deze mogelijkheid.

2. Geen mogelijkheid om het product uit te proberen en te testen

Een ander nadeel van een B2B Ecommerce platform is dat een klant het product niet kan uitproberen en testen voor zijn eigen tevredenheid. Consumenten zijn gewend om in fysieke winkels te kopen na een product meerdere malen te hebben uitgeprobeerd en het vergt ineens veel lef om deze levenslange gewoonte, waarbij je het product niet van tevoren kunt aanraken, uitproberen en testen, te veranderen.

Mensen kunnen het tastbare gevoel missen en er is altijd de angst dat het product niet zal voldoen aan de standaard die je verwacht. Deze angst kan weggenomen worden door duidelijk in het B2B Ecommerce platform met uw klanten te communiceren wat hen te wachten staat. Ook is het handig om duidelijke productomschrijvingen bij te voegen en voor goede foto's te zorgen.
 

Voordelen van B2B Ecommerce:

1. Het bereiken van nieuwe klanten

Een B2B Ecommerce site met publieksgerichte cataloguspagina's is een krachtige manier om nieuwe B2B klanten te bereiken. Door online te gaan, kunt u digitale marketingstrategieën gebruiken om uw bereik te vergroten.

Uw toekomstige kopers geven er niet alleen de voorkeur aan om online te winkelen, maar zullen het ook eisen. B2B-kopers zijn zo gewend om online aankopen te doen, dat ze het beginnen te verwachten. Online kopen is efficiënt en het maakt herhaalaankopen veel gemakkelijker.

2. Beter beheer van leveranciers en klanten

Het concept van B2B Ecommerce biedt een beter beheer van zowel de leveranciers als de klanten. Door digitaal te gaan, kunt u gebruik maken van softwareoplossingen voor Ecommerce business management. Dit zal u gegevens tonen over hoe uw klanten winkelen.

U kunt deze informatie gebruiken om betere, meer gepersonaliseerde winkelervaringen voor uw klanten te creëren. In wezen is het hele initiatief van B2B Ecommerce een win-win voor beide partijen.

3. Meer verkopen aan bestaande klanten

U bereikt niet alleen nieuwe klanten, u kunt met B2B Ecommerce ook gemakkelijk een geautomatiseerd cross-sell en up-sell aanbevelingsprogramma implementeren. Dit gaat hand in hand met het bieden van een gepersonaliseerde ervaring aan shoppers. U zult in staat zijn om uw potentiële klanten te helpen producten te vinden die ze zoeken, zonder dat ze ernaar hoeven te vragen - net als een verkoopmedewerker zou doen.

4. Betere data-analyse

B2B Ecommerce biedt het perfecte platform voor een organisatie om een uitgebreide analytics campagne te lanceren. Met analytics kunnen B2B bedrijven betere zakelijke beslissingen nemen.

Deze functie is beschikbaar in een B2B Ecommerce platform dat een diepgaande analyse van de verkoopeffectiviteit biedt. U kunt verschillende soorten rapporten genereren om te begrijpen hoe uw bedrijf zich ontwikkelt.

Data zal u helpen om te identificeren wat werkt en wat niet voor uw bedrijf. U kunt erachter komen wat de klant zoekt op uw site en op basis daarvan stappen ondernemen om de betrokkenheid bij de site te vergroten. Al met al zal deze functie een belangrijke rol spelen in het succes van uw organisatie.

Bent u benieuwd wat Sigma Solutions voor uw bedrijf kunt betekenen op het gebied van B2B Ecommerce? Neem dan voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

Stappenplan voor een succesvolle B2B marketing
Geschreven door
op dinsdag 21 juni 2022
De waarde van B2B marketing strategieën ligt hem juist in de volgordelijkheid. Het helpt u bij het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Alleen zo groeit u stap voor stap naar een professionele B2B marketing strategie.
6 redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Geschreven door
op dinsdag 14 juni 2022
Een van de grondbeginselen van zakendoen in 2022 is dat uw website uw prospects ontmoet, voordat u dat doet. Het investeren in een nieuwe B2B website kan enorme positieve invloed hebben op het succes van uw B2B bedrijf. Onderstaand benoemen wij de redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?
Geschreven door
op vrijdag 3 juni 2022
Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º