Vloeiende CSS-aanpassingen door “transition” header image

Vloeiende CSS-aanpassingen door “transition”

donderdag 29 december 2016 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Het is met CSS al tijden mogelijk om veranderingen te laten plaatsvinden bij bijvoorbeeld mouse-hover. Maar sinds CSS3 is het ook mogelijk om alle veranderingen in soepele ‘transities’ te laten plaatsvinden. In deze blog worden een paar voorbeelden gegeven van mogelijke CSS3-transities.

“Transition” toepassen in CSS3

Wanneer een transitie gebruikt moet worden in CSS, kan de volgende regel toegevoegd worden:

.element {
    transition: [transition-property] [transition-duration] [transition-timing-function] [transition-delay];
}

transition-property: Hier komt het attribuut dat geanimeerd moet worden. Denk hierbij aan top, color, font-size, etc.

transition-duration: hier wordt de duur van de transitie aangegeven in seconden of milliseconden.

transition-timing-function: aan deze parameter kan meegegeven worden wat de snelheid van de transitie moet zijn. Bijvoorbeeld linear, ease-in-out, etc. Op de volgende site staan alle mogelijkheden: http://www.w3schools.com/css/css3_transitions.asp. Deze parameter is niet verplicht.

transition-delay: hiermee kan een vertraging meegegeven worden aan de transitie. Ook deze parameter is niet verplicht

Cross-browser transities

Voordat er voorbeelden genoemd worden, is het belangrijk om te weten dat “transition” niet (direct) voor alle browsers werkt. Om ervoor te zorgen dat de meeste browsers gebruik kunnen maken, moet er voor de transition een “prefix” geplaatst worden. Zie hieronder een voorbeeld hiervan:


-webkit-transition: background-color 500ms ease-out 1s; /* Chrome, Safari, nieuwe versies van Opera. */
-moz-transition: background-color 500ms ease-out 1s; /* Firefox */
-o-transition: background-color 500ms ease-out 1s; /* Oudere versies van Opera */
transition: background-color 500ms ease-out 1s;

Normaal moet voor microsoft de prefix “-ms-” toegevoegd worden, maar transition wordt vanaf IE10 ondersteund.

Transities in beweging

In CSS kunnen dom-elementen verplaatst worden door middel van top, bottom, left en right. Wanneer de één van deze attributen wordt gewijzigd, springt het dom-element naar een andere positie. Met transitie zullen deze ‘bewegingen’ soepel verlopen. Met de onderstaande code beweegt een vierkant blok 40 pixels naar beneden bij hover.


<div id=”moveObject”></div>

#moveObject {
  width: 50px;
  height: 50px;
  position: relative;
  display: block;
  background-color: red;
  top: 0px;
  left: 40px;
  -webkit-transition: top .2s;
  -moz-transition: top .2s;
  -o-transition: top .2s;
  transition: top .2s;
}

#moveObject:hover {
  top: 40px;
}

Transities met meerdere attributen

Om een transitie op meerdere attributen toe te passen, kunnen deze door middel van komma’s toegevoegd worden. Hieronder is het voorbeeld van het vorige hoofdstuk omgebouwd zodat de width én height van het blok aangepast worden.


<div id=”resizeObject”></div>

#resizeObject {
  width: 50px;
  height: 50px;
  display: block;
  background-color: red;
  -webkit-transition: width .2s, height .2s;
  -moz-transition: width .2s, height .2s;
  -o-transition: width .2s, height .2s;
  transition: width .2s, height .2s;
}

Transitie op alle attributen

Als laatste kan er met de transition-property “all” alle attributen geanimeerd worden. Dit is handig wanneer een dom-element in zijn geheel aangepast moet worden. Deze code ziet er dan als volgt uit:


-webkit-transition: all .2s;
-moz-transition: all .2s;
-o-transition: all .2s;
transition: all .2s;

 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›