Toegevoegde Waarde en Lange termijn relaties - Succes als Groothandel of Distributeur header image

Toegevoegde Waarde en Lange termijn relaties - Succes als Groothandel of Distributeur

donderdag 21 mei 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

De wereld van de groothandels en distributeurs is in beweging. Mensen verwachten van hun zakelijke leverancier de klantervaring die zij ook krijgen van bedrijven als Coolblue en Amazon. Van origine succesvolle groothandels en distributeurs kunnen zich verrast voelen door deze verandering in verwachtingen van de klant. In deze blogserie geven wij aan de hand van een aantal tips voorbeelden die onze distribuerende en handelende klanten inzetten om succesvol te zijn en te blijven.

Onderscheid je op toegevoegde waarde en niet op prijs

Groothandels en distributeurs bevinden zich steeds vaker in de positie waarbij het verlagen van de prijs de enige manier lijkt om onderscheidend te zijn. Naar ons idee is het verlagen van de prijs niet de juiste strategie. Als ‘tussenliggende’ schakel in de bedrijfskolom is er namelijk altijd een partij die lager kan qua prijs en dat is de fabrikant. Daarbij zijn er in elke markt een aantal logistieke kampioenen actief of in opkomst die dermate groot zijn (Amazon, Bol.com, etc.) en daarmee dermate veel inkoopmacht hebben, dat ook zij zich beter kunnen onderscheiden op prijs.

Waarmee wèl onderscheidend vermogen kan worden neergezet is het leveren van toegevoegde waarde. Het neerzetten van echte samenwerkingen, waarin verder gekeken wordt dan alleen de beleving van de directe klant, maar ook wordt gekeken naar de beleving van de eindklant is naar ons idee dè strategie om onderscheidend te zijn.

Voorbeelden van bedrijven die waarde toevoegen voor hun klanten zijn:

  • Radio Zeeland, met een portal waarin per schip zichtbaar is welke van hun apparaten geïnstalleerd is en wat de onderhoudshistorie van de apparatuur is.
  • Optitrade Logistiek Centrum, die hun klanten, de zelfstandige opticiens, de mogelijkheid bieden om een lenzenwebshop in te zetten voor hun eindklanten.

Bouw aan lange termijn relaties

Aan het einde van de dag is het creëren van een succesvol bedrijf in de Distributie of Groothandel afhankelijk van het kunnen ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van langdurige klantrelaties. Door waarde toe te voegen aan het bedrijf van de klant, snel bestellingen af te kunnen handelen en goede klantenservice te bieden zullen meer klanten langer gebruik willen maken van jouw diensten.

Jouw bedrijf klaar maken voor een succesvolle toekomst?

Sigma Solutions is Online Businesspartner van Distributeurs en Groothandels. Voorbeelden van succesverhalen van bedrijven waarvoor wij werken staan onder cases. Meer informatie over succes voor Groothandels en Distributeurs vind je in onze whitepapers en e-books.


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º