Tips voor een snellere B2B website header image

Tips voor een snellere B2B website

woensdag 3 augustus 2022 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Een langzame B2B website is voor veel bezoekers reden om de website te verlaten. De snelheid van uw B2B website heeft dan ook direct effect op de gebruikservaring van de bezoeker. Daarnaast is de laadtijd één van de factoren waar Google haar ranking op baseert. Kortom: hoe sneller, hoe beter. Maar hoe verbetert u de snelheid van uw B2B website? Wij laten u zien waarom het belangrijk is en geven wij u een paar snelle tips.

Waarom is de laadtijd van uw B2B website belangrijk?

  • 47% van de bezoekers verwacht dat een B2B website laadt in 2 seconden of minder
  • 57% van de bezoekers zal een pagina die 3 seconden of langer duurt om te laden verlaten
  • Meer dan 75% van de bezoekers bezoekt de B2B website van een concurrent in plaats van te wachtten tot een website geladen is.
  • 80% van de bezoekers keert niet terug naar een B2B website waarbij hij slechte ervaring heeft gehad met de prestaties van de site.
  • Een vertraging van 1 seconde kan al leiden tot een verlies in klanttevredenheid van 16%.

Het effect van een langzame B2B website op bezoekerservaring

De snelheid van een B2B website is essentieel voor de ervaring van de bezoeker. Bezoekers vinden het belangrijk controle te over een website hebben. Dat gevoel krijgen zij wanneer een B2B website snel reageert op de handelingen die zij verrichten. Een paar seconden extra laadtijd kan al genoeg zijn om een negatieve bezoekerservaring te creëren. Wanneer meerdere pagina's langzaam laden zullen bezoekers al gauw opgeven. Met als resultaat dat u de helft van uw sales verliest door een website die een paar seconden te lang laadt (Bron: Jakob Nielsen, www.nngroups.com).

Snelheid beïnvloed zichtbaarheid in Google

Sinds 2010 wordt de websitesnelheid door Google meegenomen in het algoritme voor de ranking. Hoe sneller de website, hoe hoger hij in de zoekresultaten verschijnt. Dit heeft niet alleen effect op de organische zoekresultaten, maar ook op de betaalde. De snelheid van een B2B website heeft dan ook direct invloed op uw zichtbaarheid. 

Tips voor een snellere B2B website

1. Optimaliseer afbeeldingen

Afbeeldingen geven uw B2B website de look en feel die u wilt uitstralen. Belangrijk, want het oog wil ook wat. Maar afbeeldingen zorgen er al gauw voor dat de laadtijd van uw B2B website een stuk langer wordt. U kunt uw afbeeldingen eenvoudig verkleinen via de gratis tools TinyJPG en TinyPNG. Heeft u een B2B website van Sigma Solutions? Dan worden uw afbeeldingen automatisch verkleind.

2. Optimaliseer video

Ook video's zorgen voor een langere laadtijd. Wij raden u aan om video's niet op uw eigen website te plaatsen maar op Youtube. Door deze op uw website te embedden kost het geen laadtijd op uw website. En het is ook nog eens goed voor uw SEO. 

3. Goede hosting en caching

Hosting heeft veel impact op de snelheid waarmee uw website getoond wordt. Hosting kan hét verschil maken tussen een snelle en een langzame B2B website. Maakt uw website gebruik van een database om content op te halen? Dan kunt u uw pagina's cachen. Hierdoor hoeft de data maar één keer uit de database opgehaald te worden in plaats van iedere keer als de bezoeker op de pagina komt.

4. Gebruik een Content Delivery Network (CDN)

Met behulp van een Content Delivery Network, als Amazon Cloudfront, kunt u bestanden laden vanaf de servers van Amazon. De server hoeft hierdoor de bestanden niet meer te laden vanaf uw eigen server. Bestanden en afbeeldingen worden hierdoor sneller ingeladen. Uw website wordt ook in het buitenland een stuk sneller omdat Amazon datacentra over de hele wereld heeft. De bestanden worden dan ook geladen vanuit het datacentrum dat het dichtst in de buurt is van de bezoeker.

Sigma Solutions en B2B websites

Websites die snel laden presteren beter op alle fronten: een betere user experience, hogere conversies, meer betrokkenheid en een hogere ranking in Google. Bent u benieuwd hoe u uw website snelheid kunt verbeteren? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.


Andere blogartikelen

Extensies Visual Studio
Extensies Visual Studio

30 september 2022

Development: Hoe versus Wat en Dependency Injection en Unit tests
Development: Hoe versus Wat en Dependency Injection en Unit tests

29 september 2022

Development: Hoe versus Wat
Development: Hoe versus Wat

29 september 2022

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›