Plichten van organisaties onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming header image

Plichten van organisaties onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming

zondag 20 mei 2018 ·Leestijd: 1 minuut
contacteer auteur:

Met ingang van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er nog maar één privacywetgeving die voor de hele Europese Unie gaat gelden. De strengere wet gaat gelden voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. De rechten van betrokken worden vanaf 25 mei 2018 versterkt en uitgebreid. Organisaties die persoonsgegevens verwerken krijgen daarentegen de verantwoordingsplicht. Dit houdt in dat organisaties moeten kunnen aantonen dat er wordt gehandeld in overeenstemming met de AVG.

Door de nieuwe wetgeving worden organisaties gedwongen om goed na te denken over hoe persoonsgegevens worden verwerkt en beschermd. Organisaties moeten kunnen aantonen dat er organisatorisch en technische maatregelen zijn genomen om de verwerkingen zo goed mogelijk te beschermen. Volgens de AVG zijn de volgende maatregelen verplicht:

  1. Het bijhouden van een register van verwerkingsactiviteiten;
  2. Het aantonen dat een betrokkene daadwerkelijk toestemming heeft gegeven voor een gegevensverwerking;
  3. Het bijhouden van een register van datalekken die zijn opgetreden;
  4. Voldoen aan privacy by design en privacy by default;
  5. Het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA) wanneer gegevens worden verwerkt die een hoog privacyrisico hebben;
  6. Het aanstellen van een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG).

De eerste vier maatregelen gelden voor alle organisaties. De laatste twee maatregelen zijn afhankelijk van o.a. de kernactiviteiten van de organisatie. Inventariseer op Autoriteit Persoonsgegevens of een het uitvoeren van een DPIA of het aanstellen van een FG van toepassing is voor uw organisatie.

Wanneer Autoriteit Persoonsgegevens erom vraagt, bent u als organisatie verplicht om verantwoording af te leggen over uw gegevensverwerkingen. Daarom is het belangrijk dat zowel uw online als offline activiteiten vanaf 25 mei 2018 voldoen aan de AVG. Wilt u weten hoe uw organisatie voldoet aan de AVG? Lees dan in deze blog waar u allemaal rekening mee moet houden.


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º