Plichten van organisaties onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Geschreven door: op zondag 20 mei 2018

Leestijd: 2 minuten

Met ingang van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er nog maar één privacywetgeving die voor de hele Europese Unie gaat gelden. De strengere wet gaat gelden voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. De rechten van betrokken worden vanaf 25 mei 2018 versterkt en uitgebreid. Organisaties die persoonsgegevens verwerken krijgen daarentegen de verantwoordingsplicht. Dit houdt in dat organisaties moeten kunnen aantonen dat er wordt gehandeld in overeenstemming met de AVG.

Door de nieuwe wetgeving worden organisaties gedwongen om goed na te denken over hoe persoonsgegevens worden verwerkt en beschermd. Organisaties moeten kunnen aantonen dat er organisatorisch en technische maatregelen zijn genomen om de verwerkingen zo goed mogelijk te beschermen. Volgens de AVG zijn de volgende maatregelen verplicht:

  1. Het bijhouden van een register van verwerkingsactiviteiten;
  2. Het aantonen dat een betrokkene daadwerkelijk toestemming heeft gegeven voor een gegevensverwerking;
  3. Het bijhouden van een register van datalekken die zijn opgetreden;
  4. Voldoen aan privacy by design en privacy by default;
  5. Het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA) wanneer gegevens worden verwerkt die een hoog privacyrisico hebben;
  6. Het aanstellen van een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG).

De eerste vier maatregelen gelden voor alle organisaties. De laatste twee maatregelen zijn afhankelijk van o.a. de kernactiviteiten van de organisatie. Inventariseer op Autoriteit Persoonsgegevens of een het uitvoeren van een DPIA of het aanstellen van een FG van toepassing is voor uw organisatie.

Wanneer Autoriteit Persoonsgegevens erom vraagt, bent u als organisatie verplicht om verantwoording af te leggen over uw gegevensverwerkingen. Daarom is het belangrijk dat zowel uw online als offline activiteiten vanaf 25 mei 2018 voldoen aan de AVG. Wilt u weten hoe uw organisatie voldoet aan de AVG? Lees dan in deze blog waar u allemaal rekening mee moet houden.


Andere blogartikelen

  • Overeenkomsten tussen Growth Hacking en UX design

    Geschreven door: op zondag 13 september 2020

    Laten we beginnen met wat Growth hacking is, Growth hacking zijn experimenten voor oplossingen die groeiproblemen moeten oplossen. Dit is een nieuwe marketing aanpak die met name wordt gedreven door d ...

    Bekijk het artikel »
  • B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimalise ...

    Bekijk het artikel »
  • Prospects zoeken B2B

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Het zoeken van B2B prospects is een uitdaging voor elk bedrijf. Met name kwalitatieve B2B prospects.Door vooraf onderzoek te doen naar bedrijven die voldoen aan je criteria en je marketing hierop aan ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten