Manieren van targeten met Google Ads header image

Manieren van targeten met Google Ads

woensdag 20 april 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Elke seconde worden er zo’n 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd op Google en de meerderheid van de zoekresultaten pagina's bevatten Google-advertenties. Google-advertenties kunnen een zeer effectieve manier zijn om relevant, gekwalificeerd verkeer naar uw website te leiden, precies wanneer mensen op zoek zijn naar het soort producten of diensten dat uw bedrijf aanbiedt.
 

Wat is Google Ads?

Google biedt betaalde advertenties aan die verschijnen in de zoekresultaten op google.com met behulp van Google Ads. Er bestaan twee verschillende Google Ads: bovenaan de resultatenpagina of aan de onderkant van de resultatenpagina. Google biedt ook Display Ads aan, die verschijnen op het Google Display Network. Het Display Network is een uitgebreide verzameling van externe websites die met Google hebben samengewerkt en Google-advertenties mogen weergeven. Google-advertenties op het Display Network kunnen in tekst-, beeld-, video- of rich media-formaat zijn.
 

Verschillende manier om te targeten met Google Ads

Wanneer u denkt aan Google Search Ads, denk dan aan wanneer mensen zoeken naar trefwoorden in Google. Er zit veel intentie achter het zoeken op trefwoorden dat kan helpen bij digitale marketing. Bijvoorbeeld, als iemand zoekt op "schilderen" kan dat veel verschillende dingen betekenen. Zijn ze op zoek naar benodigdheden of kunstprojecten? Binnen of buiten diensten? Residentieel of commercieel? Enzovoorts.

Dit is waar Google Zoekadvertentie doelgroep targeting zeer nuttig wordt om in contact te komen met de mensen die uw producten of diensten willen. Omdat trefwoorden niet altijd de bedoeling van de zoekopdracht vertellen, moeten ze worden gelaagd met demografische informatie. Google verzamelt demografische informatie over ons. Door informatie over zijn gebruikers te verzamelen, heeft Google details over browseractiviteit, logins, computertype, gebruikte apps, bekeken video's, geslacht, interesses, gewoonten, bezochte websites, online interactie... en de lijst gaat maar door. Al deze gecombineerde gegevens over online gedrag vertellen Google in zekere zin wie we zijn.

1. Basis affiniteit doelgroep in Google Ads

Deze targetingoptie gaat achter mensen aan op basis van het totaalplaatje van hun levensstijl. Deze doelgroepen zijn meestal breder. Het is gebaseerd op de demografische gegevens van Google collecties over de passie en gewoonten van een gebruiker. Het laat een Google Zoekadvertentie verschijnen aan een gekwalificeerd persoon op basis van wat ze zoeken.

2. Aangepaste affiniteit doelgroep in Google Ads

Hiermee kunt u uw eigen affiniteitsdoelgroepen maken door specifieke informatie in te voeren. U kunt deze aanpassen door trefwoorden of zinsdelen, verschillende websites, websites van concurrenten, apps, locaties en andere details die u al kent over doelgroepen op te nemen. Door deze aanpassing kunnen marketeers nog specifieker worden.

3. Demografisch gebaseerde doelgroepen

Dit type Google Ad targeting is gebaseerd op demografische gegevens van gebruikers. Opties zijn onder andere burgerlijke staat, opleidingsniveau, huiseigenaarschap, en ouderlijke status. U kunt op basis van deze gegevens sorteren op wat uw klanten zoeken om bij hen onder de aandacht te komen.

4. Doelgroepen in de markt

Dit zijn mensen die actief op zoek zijn naar uw product of dienst. Dat betekent dat ze op dit moment een product of dienst overwegen en niet alleen maar aan het rondkijken zijn. In-market audiences bieden waardevollere targeting omdat deze gebruikers zich al verder in de marketing funnel bevinden.

5. RLSA doelgroepen

Dit betekent Remarketing List for Search Ads. Dit is een publiek van gebruikers die al op uw website zijn geweest. Wanneer ze dan opnieuw zoeken, kunnen marketeers ervoor zorgen dat ze een advertentie te zien krijgen op basis van het feit dat ze al op uw site zijn geweest. 95% van de mensen doen geen aankoop tijdens de eerste keer op een website. Dus dit kan uw strategie verbeteren bij het inzetten van zoekadvertenties door relevant te zijn wanneer gebruikers opnieuw zoeken.

6. Klant overeenkomende doelgroepen

Hiermee kunt u offline gegevens overbrengen naar de online omgeving. U kunt een huidige klantenlijst uploaden en die matchen met wanneer deze mensen online zoekopdrachten uitvoeren. Het kan helpen ervoor te zorgen dat die klanten terugkomen. Aangezien Google zal weten hoe uw bestaande geüploade publiek is, is klantmatchen ook nuttig om een gelijke doelgroep online te bereiken.

7. Gelijksoortige doelgroepen

Hiermee kunt u een lijst maken van degenen in uw klant overeenkomende doelgroepen samen met degenen die zijn geconverteerd. Als u geen klantenlijst hebt, kunt u een lijst maken van degenen die al op uw website zijn geconverteerd. U moet hiervoor over bestaande gegevens beschikken, maar Google gebruikt machine learning om nog meer te begrijpen over wie deze mensen zijn. Het neemt het giswerk weg.
 

Hoe kunt u het targeten met Google Ads het beste inzetten?

Met al deze doelgroepen, heeft u de optie om in een gerichte modus of een observatie modus te zijn. Dat betekent dat u advertenties alleen kunt tonen aan die doelgroepen of dat u gewoon observeert wie gebruikers zijn om te zien of ze geïnteresseerd zouden zijn. Als u in het begin niet precies weet wie u wilt targeten, helpt het observeren van verschillende publieksgedragingen om te zien of ze zullen converteren naar klanten.

Als u eenmaal ziet dat een bepaald publiek werkt, kunt u ook een bodaanpassing doen. Wanneer er een match is voor een gebruiker die in uw specifieke doelgroep valt, kunt u een bodaanpassing doen om te verhogen naar een hoger bodpercentage. Dit helpt conversies omdat de gebruikers die al op zoek zijn naar uw product of dienst waardevoller zijn. Door meer te betalen kunnen uw Google Ads vaker getoond worden wanneer uw doelgroep zoekt naar uw aangegeven zoektermen.

Doelgroep in lagen plaatsen zorgt voor de beste resultaten

Iets anders om in gedachten te houden is dat u doelgroep opties kunt combineren. Deze doelgroepen in lagen plaatsen kan helpen om de beste resultaten te krijgen. De enige manier om echt te weten wat zal werken is om de Google Ad uit te voeren en de gegevens te analyseren. De gegevens zullen u vertellen wat te doen. Als u kijkt naar uw Google Analytics onder Audience > Interesses, zult u zien dat Google al gegevens verzamelt over wat uw affiniteit en in-market doelgroepen zijn. U kunt ook uw huidige demografische informatie zien van degenen die al zijn geconverteerd.
 

B2B online advertising bij Sigma Solutions

Wit u resultaten krijgen met uw B2B online advertising? Sigma Solutions heeft specialisten op het gebied van B2B online advertising die ervoor kunnen zorgen dat uw advertenties resultaten behalen zodat uw bedrijf kan groeien. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

Stappenplan voor een succesvolle B2B marketing
Geschreven door
op dinsdag 21 juni 2022
De waarde van B2B marketing strategieën ligt hem juist in de volgordelijkheid. Het helpt u bij het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Alleen zo groeit u stap voor stap naar een professionele B2B marketing strategie.
6 redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Geschreven door
op dinsdag 14 juni 2022
Een van de grondbeginselen van zakendoen in 2022 is dat uw website uw prospects ontmoet, voordat u dat doet. Het investeren in een nieuwe B2B website kan enorme positieve invloed hebben op het succes van uw B2B bedrijf. Onderstaand benoemen wij de redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?
Geschreven door
op vrijdag 3 juni 2022
Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›