Introductie tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming header image

Introductie tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming

zondag 20 mei 2018 ·Leestijd: 1 minuut
contacteer auteur:

Er is een nieuwe privacywetgeving: vanaf 25 mei 2018 wordt de huidige wetgeving vervangen door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG is ook wel bekend als de Generated Data Protection Regulation (DGPR). Het doel van de nieuwe privacywetgeving is het reguleren van de omgang met persoonsgegevens. De wetgeving gaat gelden voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken.

Waarom de AVG?

Elk EU lidstaat heeft momenteel nog een eigen privacywet. Deze zijn allemaal gebaseerd op de Europese privacyrichtlijn uit 1995, toen internet nog in de kinderschoenen stond. Internet heeft in de huidige gedigitaliseerde samenleving een belangrijk invloed op ons leven. Daarom is het tijd om de nationale wetten aan te passen. Wanneer de AVG van toepassing is, zal er nog maar één privacywet gelden in de Europese Unie.

Organisaties hoeven dan maar met één privacytoezichthouder zaken te doen als zij grensoverschrijdende gegevensverwerkingen uitvoeren. Er is sprake van grensoverschrijdende gegevensverwerkingen wanneer een organisatie persoonsgegevens verwerkt in verschillende EU-lidstaten, of de verwerkingen impact hebben in meerdere lidstaten. Deze leidende toezichthouder is de EU-lidstaat waar de hoofdvestiging van de organisatie gevestigd is.

Waar is de AVG geldig?

Wanneer een betrokkene binnen de Europese Economische Ruimte (EER) verblijft, is de privacywetgeving van toepassing. De Europese Economische Ruimte bestaat uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Het maakt niet uit waar de verwerkingsverantwoordelijke (organisatie) gevestigd is. Dit betekent dat de AVG ook geldt wanneer een Japanse toerist in Nederland een website bezoekt van een organisatie die in Spanje gevestigd is.

Wanneer organisaties niet voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, riskeren zij een boetes tot 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet. Daarom is het belangrijk dat u persoonsgegevens op de juiste manier verwerkt.

Wilt u weten of u persoonsgegevens op de juiste manier verwerkt? Lees dan in deze blog hoe u kunt voorbereiden op de AVG.


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º