Google shopping voor de B2B header image

Google shopping voor de B2B

Google shopping wordt steeds populairder onder B2B bedrijven. Het tabblad Google Shopping is een plek geworden waar gebruikers eenvoudig naar toe kunnen gaan om producten te onderzoeken en te kopen. Het winkeltabblad is een belangrijk item waar Google de komende jaren op in wil zetten. Het doel hiervan is om consumenten het gemakkelijker te maken om producten te vergelijken en af te rekenen, zonder dat de Googlebrowser verlaten wordt.

Naarmate meer bedrijven zich tot Google wenden om voorraden in te kopen, zal de business-to-business Google Shopping strategie steeds belangrijker worden. In dit artikel bekijken we hoe u Google Shopping voor uw B2B-bedrijf kunt laten werken.

Wat is Google Shopping?

Door gebruik te maken van Google Shopping kunnen B2B producten worden gepromoot en verkocht via een zoekmachine advertentie. Deze advertenties bestaan uit teksten, foto’s, beschrijvingen en prijzen. Deze Shopping-advertenties verschijnen in Google Shopping naast de zoekresultaten en bij zowel de tekstadvertenties als de responsieve advertenties. Uw kunt de voorraad van uw bedrijf promoten, de voorraadinformatie delen en meer verkeer genereren naar uw online en fysieke winkel.

Waar staan B2B Shopping Ads?

Shopping-advertenties verschijnen niet alleen in de standaard zoekresultaten van Google. Ze zijn ook zichtbaar op het Shopping-tabblad, op websites van zoekpartners, in de prijsvergelijkingsdienst Shopping, apps, op YouTube en het Google Display Network. Omdat Shopping-advertenties zo nuttig zijn voor shoppers en zo populair bij adverteerders, heeft Google het bereik van uitgebreid, en dat betekent meer mogelijkheden om B2B shoppers te bereiken.

Werkwijze B2B Google shopping

Uw moet ervoor zorgen dat er een overzicht van uw producten in een Excel-formaat of een Google Sheet wordt geupload naar het Google Merchant Center. Er moet een schema worden gemaakt om de gegevens iedere dag te verversen. Zo blijven de voorraad en de bijbehorende prijzen accuraat in Google staan. Wanneer dit is goedgekeurd, kunt u Google Shopping advertenties uitvoeren.

Vervolgens moet u ervoor zorgen dat u de hoogste prijs opgeeft die een B2B bedrijf voor uw product zou kunnen betalen. Hierbij moeten de belastingen mee worden gerekend, ook wanneer dit niet relevant is voor uw B2B klanten. Als u producten alleen voor een minimaal aantal stuk verkoopt, moet dit tot uiting komen in de prijsstelling van uw b2b producten. Verder is het van belang om de verzendinformatie in de feed op te nemen en de landingspagina aan te passen.

Kosten B2B shopping advertenties

De meest prominente posities in Shopping-resultaten blijven betaald. Het belangrijkste is dat alle resultaten die op de hoofdpagina met zoekresultaten van Google verschijnen betaald zijn. Deze productvermeldingen genereren de meeste klikken voor elke productzoekopdracht. Als u op zoek bent naar wat volume met uw Shopping inspanningen, zult u nog steeds een betaalde aanpak nodig hebben.

Gratis B2B shopping Ads zijn onder andere te vinden op het “shopping” tabblad in Google, bij de Google image resultaten en bij Google Lens. Google heeft laten weten dat het aantal verkeer hiervan enorm aan het stijgen is, maar het blijft nog steeds erg laag vergeleken met de betaalde shopping ads.

B2B Shopping campagnes

Door een shopping-campagne op te starten kunt u producten onder de aandacht brengen van een groot aantal gebruikers. U kunt Google-gebruikers voorzien van uitgebreide informatie over uw aanbod. Deze shopping-campagnes kunt u voorzien van aangepaste labels om bijvoorbeeld seizoensgebonden producten te verdelen. Google geeft vervolgens tips om de prestaties van uw campagnes te optimaliseren.

Targeting op de doelgroep

Google heeft allerlei targeting opties ontwikkeld zodat u uw B2B klanten kunt bereiken. U kunt uw advertenties bij relevante industrieën en mensen met relevante functies laten verschijnen. Door de juiste targeting methode te gebruiken in Google Ads, kunt u kwalitatief goede leads genereren. Het laatste stukje van de puzzel is een kwalitatief hoogwaardige landingspagina. Deze pagina moet gebruiksvriendelijk zijn, uw beleid tonen en de juiste prijzen tonen.

B2B shopping advertenties verhogen het verkeer naar uw website en zijn bewezen effectief. Benieuwd geworden naar onze aanpak op het gebied van Search Engine Advertising? Neem dan direct contact met ons op 


Andere blogartikelen

Stappenplan voor een succesvolle B2B marketing
Geschreven door
op dinsdag 21 juni 2022
De waarde van B2B marketing strategieën ligt hem juist in de volgordelijkheid. Het helpt u bij het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Alleen zo groeit u stap voor stap naar een professionele B2B marketing strategie.
6 redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Geschreven door
op dinsdag 14 juni 2022
Een van de grondbeginselen van zakendoen in 2022 is dat uw website uw prospects ontmoet, voordat u dat doet. Het investeren in een nieuwe B2B website kan enorme positieve invloed hebben op het succes van uw B2B bedrijf. Onderstaand benoemen wij de redenen om te investeren in een nieuwe B2B website
Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?
Geschreven door
op vrijdag 3 juni 2022
Bedrijven over de hele wereld merken dat B2B Portals hun dagelijkse activiteiten sneller en soepeler laten verlopen dan ooit tevoren. Naarmate de verwachtingen van klanten toenemen, moeten ondernemers in staat zijn om aan die eisen te voldoen, en een B2B Portal is een uitstekend hulpmiddel om de klus te klaren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›