Google Analytics Site Search Uitgelegd

Geschreven door: op woensdag 20 november 2013

Leestijd: 1 minuut

Google Analytics Logo  Een interessante en weinig gebruikte functie van Google Analytics is Site Search.

Waarom gebruik maken van Google Analytics Site Search

Bepalen waarop bezoekers van de website of webshop zoeken:

  • wordt voor alle zoekopdrachten het juiste resultaat gevonden?
  • is de navigatie van de site voldoende duidelijk?

Mogelijke verbeterpunten n.a.v. het analyseren van Google Analytics Site Search:

  • Navigatiestructuur van de website of webshop verbeteren
    Als relatief veel bezoekers de zoekfunctie gebruiken dan kan dit duiden op een slechte navigatiestructuur van de website of webwinkel.
  • Synoniemen, alternatieve (concurrenten) namen en spelfouten toevoegen aan meta-informatie
    Zoekopdrachten waarvoor wel relevante content aanwezig is maar toch geen resultaat opleveren kunnen worden afgevangen door extra meta-informatie aan de informatie- of productpagina toe te voegen.
  • Uitbreiden van het informatie- en/of productaanbod van de website of webwinkel
    Zoeken bezoekers op informatie en/of producten die niet in de website of webshop aanwezig zijn? Dit kan een mooie commerciële kans zijn!

Voorwaarden voor gebruik

  • website of webshop beschikt over een zoekfunctie
  • Google Analytics is ingericht voor de betreffende website of webshop
  • de zoekfunctie wordt regelmatig gebruikt en werkt

Mogelijkheden Google Analytics Site Search

  • bepalen waarop de bezoekers zoeken
  • bestemmingspagina’s
  • aantal bezoeken met zoekopdracht (absoluut en relatief)
  • (optioneel) inrichten categorieën binnen de zoekfunctie
  • (optioneel) bepalen op welke zoekopdrachten geen resultaat werd weergegeven

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º