Good designers redesign, great designers realign

Geschreven door: op dinsdag 17 mei 2016

Leestijd:

Good designers redesign, great designers realign

Stelt u zich eens voor…

U heeft al jaren een iPhone. Een heerlijk ding. U kunt er alles mee; foto’s maken, Facetimen, Facebooken, Twitteren, Whatsappen oja...zelfs bellen. Met één druk op de knop klikt u een appje aan en hup daar gaat u.

Binnenkort komt de nieuwe iPhone 7 uit. U kan niet wachten om hem in handen te hebben. 

Het is eindelijk zover. De officiële release. En u bent de eerste die hem in ontvangst mag nemen. Maar hè...wat is dat nou? Hij zit er opeens compleet anders uit. U heeft geen idee hoe u hem aan krijgt, laat staan hoe het menu werkt. HELP!

Oké… nu zal dat niet zo snel gebeuren. Maar nu begrijpt u een beetje hoe uw websitebezoekers zich voelen als u uw website opeens compleet vernieuwd. Ook zij zijn hun oude vertrouwde online omgeving kwijt en moeten weer opnieuw een weg vinden naar hun favoriete producten. 

Een geheel nieuwe website is niet altijd nodig om uw online verkopen te verhogen. Het verbaast ons dan ook dat veel ontwerpers vaak niet kritisch analyseren of herontwerp wel noodzakelijk is. In veel gevallen is optimalisatie namelijk de effectiefste en kostenbesparende keus.

Redesign vs. realign

Usability expert Cameron Moll zei ooit: "Good designers redesign, great designers realign". 

Een korte uitleg:

‘Redesigns’ zijn in de eerste plaats gericht op esthetische veranderingen: kleurenschema's, graphics, typografie, enz .; terwijl ‘realignments’ (optimalisaties) meer gericht zijn op het doel en de functie.

‘Realign’ legt de nadruk op de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van de website. Met een optimalisatieronde pak je, in tegenstelling tot redesign, niet alleen de uitstraling maar ook specifieke problemen met de structuur of de functionaliteit van een website aan. 

Wanneer kies ik voor welke methode?

Er zijn momenten waarop redesigns geschikt zijn, en er zijn andere momenten waarop optimalisatie de juiste keuze is. Het hangt allemaal af van hoe de huidige website functioneert en wat de bedrijfsdoelstellingen zijn.

Wanneer is redesign geschikt?

In sommige gevallen functioneert de website gewoon precies zoals u dat wilt. Uw gebruikers zijn tevreden en u bereikt met uw website wat u wilt bereiken. Het enige probleem is dat de website er al jarenlang hetzelfde uitziet. En u wilt wel eens een keer een frisser ontwerp, want de huidige uitstraling kan u nieuwe business kosten. 

Een nieuw gezicht

In dit geval is het herontwerpen van de website een prima idee. Een make-over van de website is voldoende om de website een nieuwe uitstraling te geven. De functionaliteit, inhoud en structuur van uw website blijft hetzelfde.

Wanneer is optimalisatie geschikt?

Als er fundamentele problemen met het functioneren van de website zijn, of wanneer je een nieuwe markt aanbreekt is optimalisatie noodzakelijk. Dit geldt niet alleen voor de uitstraling, maar ook voor de benodigde functionaliteiten. 

Voorbeeld: toevoegen online catalogus

Het toevoegen van een online catalogus zorgt veranderingen op de hele website. De menustructuur, de homepage en andere delen van de website worden allemaal aangepakt om bezoekers op iedere pagina te begeleiden in hun zoek- en kooptraject. Deze optimalisaties zorgen samen voor een verbeterde en optimale gebruikerservaring.

Hoe vaak moet een website worden geoptimaliseerd?

Ons antwoord is: zo vaak als het nodig is. En dat is zeer regelmatig. Want de digitale wereld verandert snel. Voor onze klanten houden wij structureel bij wat werkt en wat niet, en sturen waar nodig bij.

Uw B2B website optimaliseren?

Kan uw website wel een optimalisatieslag gebruiken? Of heeft u behoefte aan een kritische sparringpartner? Wij denken graag vrijblijvend met u mee. Mail of bel ons voor een afspraak. 


Andere blogartikelen

  • Performance website hoog houden met behulp van SOLR

    Geschreven door: op maandag 3 december 2018

     Websites van onze klanten bevatten soms tienduizenden pagina’s. Dit zijn pagina’s die betrekking op de diensten die zij leveren en waar zij deze diensten leveren. Deze pagina’s worden gevuld me ...

    Bekijk het artikel »
  • HTML tips voor mail templates

    Geschreven door: op zaterdag 10 november 2018

    Bij het bouwen van een e-mail template binnen HTML komen er veel dingen kijken, ik leg in deze post een aantal basiselementen uit hoe je om moet gaan met de HTML van een mail template, en hoe wij daar ...

    Bekijk het artikel »
  • Documenteer je code

    Geschreven door: op zaterdag 27 oktober 2018

    Documenteren van je code is uiteraard een best practice. De code op zich mag zo beschrijvend mogelijk zijn, zodat de documentatie impliciet is, maar bijvoorbeeld een uitleg over het waarom van een bep ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg