Good designers redesign, great designers realign header image

Good designers redesign, great designers realign

dinsdag 17 mei 2016 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Good designers redesign, great designers realign

Stelt u zich eens voor…

U heeft al jaren een iPhone. Een heerlijk ding. U kunt er alles mee; foto’s maken, Facetimen, Facebooken, Twitteren, Whatsappen oja...zelfs bellen. Met één druk op de knop klikt u een appje aan en hup daar gaat u.

Binnenkort komt de nieuwe iPhone 7 uit. U kan niet wachten om hem in handen te hebben. 

Het is eindelijk zover. De officiële release. En u bent de eerste die hem in ontvangst mag nemen. Maar hè...wat is dat nou? Hij zit er opeens compleet anders uit. U heeft geen idee hoe u hem aan krijgt, laat staan hoe het menu werkt. HELP!

Oké… nu zal dat niet zo snel gebeuren. Maar nu begrijpt u een beetje hoe uw websitebezoekers zich voelen als u uw website opeens compleet vernieuwd. Ook zij zijn hun oude vertrouwde online omgeving kwijt en moeten weer opnieuw een weg vinden naar hun favoriete producten. 

Een geheel nieuwe website is niet altijd nodig om uw online verkopen te verhogen. Het verbaast ons dan ook dat veel ontwerpers vaak niet kritisch analyseren of herontwerp wel noodzakelijk is. In veel gevallen is optimalisatie namelijk de effectiefste en kostenbesparende keus.

Redesign vs. realign

Usability expert Cameron Moll zei ooit: "Good designers redesign, great designers realign". 

Een korte uitleg:

‘Redesigns’ zijn in de eerste plaats gericht op esthetische veranderingen: kleurenschema's, graphics, typografie, enz .; terwijl ‘realignments’ (optimalisaties) meer gericht zijn op het doel en de functie.

‘Realign’ legt de nadruk op de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van de website. Met een optimalisatieronde pak je, in tegenstelling tot redesign, niet alleen de uitstraling maar ook specifieke problemen met de structuur of de functionaliteit van een website aan. 

Wanneer kies ik voor welke methode?

Er zijn momenten waarop redesigns geschikt zijn, en er zijn andere momenten waarop optimalisatie de juiste keuze is. Het hangt allemaal af van hoe de huidige website functioneert en wat de bedrijfsdoelstellingen zijn.

Wanneer is redesign geschikt?

In sommige gevallen functioneert de website gewoon precies zoals u dat wilt. Uw gebruikers zijn tevreden en u bereikt met uw website wat u wilt bereiken. Het enige probleem is dat de website er al jarenlang hetzelfde uitziet. En u wilt wel eens een keer een frisser ontwerp, want de huidige uitstraling kan u nieuwe business kosten. 

Een nieuw gezicht

In dit geval is het herontwerpen van de website een prima idee. Een make-over van de website is voldoende om de website een nieuwe uitstraling te geven. De functionaliteit, inhoud en structuur van uw website blijft hetzelfde.

Wanneer is optimalisatie geschikt?

Als er fundamentele problemen met het functioneren van de website zijn, of wanneer je een nieuwe markt aanbreekt is optimalisatie noodzakelijk. Dit geldt niet alleen voor de uitstraling, maar ook voor de benodigde functionaliteiten. 

Voorbeeld: toevoegen online catalogus

Het toevoegen van een online catalogus zorgt veranderingen op de hele website. De menustructuur, de homepage en andere delen van de website worden allemaal aangepakt om bezoekers op iedere pagina te begeleiden in hun zoek- en kooptraject. Deze optimalisaties zorgen samen voor een verbeterde en optimale gebruikerservaring.

Hoe vaak moet een website worden geoptimaliseerd?

Ons antwoord is: zo vaak als het nodig is. En dat is zeer regelmatig. Want de digitale wereld verandert snel. Voor onze klanten houden wij structureel bij wat werkt en wat niet, en sturen waar nodig bij.

Uw B2B website optimaliseren?

Kan uw website wel een optimalisatieslag gebruiken? Of heeft u behoefte aan een kritische sparringpartner? Wij denken graag vrijblijvend met u mee. Mail of bel ons voor een afspraak. 


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º