De voordelen die het aanbieden van samples opleveren header image

De voordelen die het aanbieden van samples opleveren

De uitdagingen van e-commerce 

Voor veel aanbieders van producten en projecten, die online worden aangeboden, is het van belang om de aangeboden producten, projecten en diensten op een visueel aantrekkelijke manier tentoon te stellen. Echter, de afstand die online kopen met zich meebrengt, kan een extra obstakel vormen. Hoewel mensen steeds meer de voorkeur geven aan het aanschaffen van producten, zonder komst van een tussenpersoon, maakt de fysieke afstand het moeilijker het product zelf te beoordelen. 

E-commerce heeft ertoe geleid dat klanten makkelijker en sneller aankopen kunnen doen en meer keuzes hebben. Aan de andere kant maakt e-commerce het controleren van de kwaliteit van aankopen een stuk lastiger. Vaak willen afnemers, vooral bij grotere aankopen, toch producten en/of materialen van dichtbij inspecteren.    

De verrijking van online sampling 

Een mogelijke manier om de twijfels over uw producten/materialen weg te nemen is om samples te verschaffen aan geïnteresseerden. Door gratis samples, op aanvraag, te versturen naar geïnteresseerden, combineert u de voordelen van online marketing en de productbeleving van een sampling campagne.  

Door uw samples online te verschaffen, op basis van een aanvraag, krijgt u goed in beeld wie geïnteresseerd zijn in uw product, project of dienst. Deze doelgroep kan vervolgens makkelijk bereikt worden door uw salesafdeling. Doordat bedrijven en andere externe partijen samples bij u hebben aangeschaft, heeft u, als bedrijf, al een voet tussen de deur. Uiteraard zal uw salesafdeling vragen hoe de samples zijn bevallen, maar tegelijkertijd bent u ook in staat om de wensen en andere aandachtspunten te achterhalen.  

Indien u te maken heeft met een grote partij of een partij die veel samples aanvraagt, is het altijd raadzaam om zelf langs te gaan. Belangrijk is het dus om een afweging te maken van de kosten die een fysiek bezoek met zich meebrengen en de potentiële opbrengsten. Een groot voordeel van een fysiek bezoek is namelijk dat non-verbale signalen opgepikt kunnen worden en u vervolgens hierop in kunt spelen. Verder blijkt dat uit fysieke contact eerder een gevoel van vertrouwen teweegbrengt en dat ook eerder toezeggingen worden gedaan. Vooral in de verkenningsperiode is menselijk contact van belang.

Misschien nog wel belangrijker is het feit dat u op basis van de aanvragen en de reacties op de samples ook bepaalde trends kan herkennen in uw doelgroep die van grote waarde kunnen zijn in toekomstige marketingcampagnes. Zo kunnen bepaalde productkenmerken van belang zijn voor uw doelgroep, denk hierbij bijvoorbeeld aan: de weerbaarheid van het product, bepaalde gebruikte materialen, hoe makkelijk het product te recyclen is en de prijs van het product. 

Ook in de huidige periode wordt het belang van online sampling onderstreept. Nu het steeds gebruikelijker wordt om te winkelen op afspraak, neemt de kans af dat geïnteresseerden uw product en/of materialen van dichtbij komen inspecteren. Hierdoor heeft het aanvragen van online samples bij webshops aan populariteit toegenomen.  

Een optimale afhandeling 

Bent u op zoek naar automatisering bij het verstrekken van online samples aan uw potentiële klanten? Wij zijn ervan overtuigd dat we uw (huidige) aanpak sneller en efficiënter kunnen inrichten. Zo kunnen we uw huidige systeem zó inrichten dat aanvragen met één klik op de knop kan worden gedaan. Een voorbeeld hiervan is het plaatsen van de juiste CTA's, Call To Actions, op uw website. Deze CTA's moeten ervoor zorgen dat geïnteresseerden binnen enkele seconden samples kunnen aanvragen.  

Ook voor het onder de aandacht brengen van uw samples helpen wij u graag verder. Zo kunnen we u helpen door uw in kaart gebrachte doelgroep te bereiken door het gebruik van bijvoorbeeld e-mail marketing, nieuwsbrieven en social mediamanagement of juist de onbekende potentiële klant door in te zetten op Search Engine Optimization en Search Engine Advertising (SEO en SEA). 

Meer tijd voor groei 

Door verstrekking van online samples te optimaliseren kunnen uw potentiële klanten nu gemakkelijk uw samples vinden en deze binnen enkele seconden aanvragen. Zo kan het salesproces effectiever worden ingericht, kunnen dus de kosten worden gedrukt en de marketingplannen beter afgestemd worden op basis van de informatie die gewonnen wordt uit sampling. 

Bent u geïnteresseerd in wat Sigma Solutions voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op! 

Bronnen: 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º