De belangrijkste factor in Digital First strategieën header image

De belangrijkste factor in Digital First strategieën

donderdag 9 december 2021 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Digital-First bij Digital Businesses

Er zal geen bedrijf meer zijn dat de waarde van data ontkent. Data van klanten, leveranciers, producten en de markt wordt gebruikt om de eigen bedrijfsvoering te optimaliseren. Toch maakt niet elk bedrijf optimaal gebruik van deze beschikbare data. Het zijn de Digitale Businesses die het best gebruik maken van al deze data. Digital Businesses draaien strategie en data namelijk om. Data, software en technologie ondersteunen de strategie niet, maar vormen juist de basis van de complete strategie. Hiermee weten deze bedrijven op compleet nieuwe manier waarde toe te voegen voor de klanten in hun industrie. Een valkuil voor bedrijven met een Digital-First strategie is echter de precieze technologie die hen het concurrentievoordeel geeft.

De belangrijkste factor van Digital First is niet technologie

Sterker nog, bedrijven moeten er voor waken dat technologie de leidende factor gaat zijn voor hun digitale transformatie. Een recent voorbeeld dat dient als waarschuwing is Loon. Het bedrijf, een samenwerking tussen Google en X, haalde een financiering op van €125 miljoen. Met stratosferische ballonnen wou Loon internetverbinding aan kunnen bieden in de meest afgelegen plekken op de aarde, waar normaal geen verbinding was. Technologisch was alles gereed, en werden de eerste ballonnen in Kenia gelanceerd. Het bedrijf had echter onvoldoende nagedacht over de waarde die deze service bood aan haar klanten, en hoe deze waarde door Loon kon worden belast aan de klant. De commerciële haalbaarheid van het project was daarmee te klein, en de stekker werd uit dit project getrokken.

Hiermee is de factor die wél aan de basis moet staan van uw Digital-First strategie ook meteen duidelijk: het gaat om de mensen. Data en technologie moet er voor zorgen dat de relatie met uw klanten, medewerkers en zakelijke partners sterker wordt. Door enkel te focussen op de technologie, streeft u het doel van deze technologie voorbij. De juiste vraag is dan ook hoe technologie bij kan dragen aan het leveren van uw producten of diensten.

Gebruik data en technologie om klanten beter te dienen

De moderne klant heeft een wens voor personalisering en voor menselijke interactie. Met de data en technologie die uw bedrijf bezit, kunt u hierop inspelen en daarmee uw klant nog beter bedienen. 

Menselijke Interactie

Automatisering vormt een belangrijk thema binnen veel Digital First strategieën. Ook hier ligt een valkuil in het doordraaien van de automatiseringsslag. Zo zijn er facetten waar u niet alles wilt automatiseren, omdat  Het doel van automatisering moet juist zijn dat uw medewerkers zich kunnen focussen op waar zij echt toe doen: het menselijke contact. 70% van de mensen geeft nog altijd de voorkeur aan menselijk contact boven contact met een bot. Denk dus na over hoe technologie kan bijdragen aan betere communicatie. Digitalisering is daarmee een aanvulling op de interacties tussen partners, medewerkers en klanten, en geen vervanger.

Personalisering

Moderne bedrijven beschikken over steeds meer data van hun klanten. We leren meer en meer over de wensen en voorkeuren van onze klanten, en kunnen deze data ook steeds beter inzetten om persoonlijke ervaringen te bieden tijdens de verschillende touchpoints in een klantreis. Vooral wanneer u weet wie de bezoeker van uw website is, kunt u deze een persoonlijke ervaring bieden. Als uw klant in kan loggen op uw website, kunt u deze voorzien van informatie die voor hem relevant is.

Hoe stel je een Digital-First strategie op?

Sigma Solutions ondersteunt B2B-bedrijven die de stap willen zetten naar digitale transformatie, door als strategisch partner mee te denken over hoe Digital uw business kan vormen. Meer weten over onze Digital Business oplossingen? Neem dan direct contact met ons op!


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›