Belangrijke KPI's voor B2B Webdesign header image

Belangrijke KPI's voor B2B Webdesign

dinsdag 17 november 2020 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Er zijn een aantal belangrijke KPI's voor B2B webdesign die je, onafhankelijk van je aanbod en doelstellingen, altijd kunt bijhouden. Met deze KPI's kan je meten hoe succesvol jouw website is.

Belangrijke KPI's voor B2B Webdesign

Laadsnelheid

Meer dan 40% van de bezoekers verlaat een website als het langer duurt dan drie seconden om te laden. Drie seconden maakt in termen van websitebezoek dus een wereld van verschil! Door afbeeldingen te verkleinen en allerlei optimalisaties uit te voeren, verhoog je de laadsnelheid van jouw pagina's. De laadsnelheid van jouw pagina's heeft vervolgens ook weer direct effect op de ranking van jouw pagina's in zoekmachines. Zorg er dus voor dat dit in orde is!

Navigatie

Hoe komen bezoekers terecht op jouw website, en welke pagina's bezoeken ze daarna? Als een bezoeker direct een pagina verlaat, dan heb je daar niet zoveel aan. Het kan zijn dat de content op die pagina niet heel relevant was voor die bezoeker, of dat de bezoeker op een verkeerde link klikte. Dat zegt niet zoveel. Maar zodra een gebruiker meerdere pagina's bezoekt, wordt het interessant. Welke route legt deze bezoeker af op jouw website, en is dat de route die jij wilt dat de bezoeker aflegt? Als je inzicht hebt in deze informatie, dan kan je ook bepalen of de navigatie van jouw website logisch is voor de bezoeker. 

Sessieduur

Aan de sessieduur kan je eigenlijk direct zien of een pagina wel of niet interessant is voor een bezoeker. Afhankelijk van de hoeveelheid content die op een willekeurige pagina staat, kan je afleiden of de content die jij plaatst aansluit op wat jouw doelgroep wil lezen. Als een gebruiker na 30 seconden alweer de pagina verlaat, dan is de kans klein dat de content goed aansloot op hetgeen de gebruiker wilde lezen. Mocht je op relevante pagina's van jouw website een constante sessieduur zien, dan is de kans groter dat de content relevant is voor jouw doelgroep. Uiteindelijk wil je dat bezoekers veel tijd op jouw website doorbrengen, zodat je ze kan stimuleren met CTA's, pop-ups en eventueel een aankoop van een van jouw diensten of producten.

Bounce ratio

De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken de website weer verlaten. Vaak kan je dan zeggen dat deze bezoeker niet veel interesse toonde in de content van die pagina, want anders hadden ze wel meerdere pagina's bezocht. Je kan dan ook naar het bounce ratio kijken als een indicatie voor de relevantie van jouw content. 

Vaak wil je de bounce ratio zo laag mogelijk krijgen. Als een bezoeker eenmaal op jouw website terecht is gekomen, dan wil je dat de content goed aansluit op hetgeen waar de bezoeker naar zocht. Het zou dan helemaal ideaal zijn als er een formulier werd ingevuld. Met webdesign is het van belang dat je de juiste elementen op de juiste plaats neerzet. Met A/B testen kan je goed testen wat wel en niet werkt!

SEO vriendelijke teksten en pagina's

Met webdesign moet je er rekening mee houden dat organische vindbaarheid vrijwel altijd bovenaan de lijst met doelstellingen staat. Het heeft immers weinig zin om veel tijd en moeite in het design van een website te steken, als deze vervolgens slecht vindbaar is. Zorg er met je webdesign dan ook voor dat deze geschikt is voor SEO activiteiten. Hierbij gaat het om het plaatsen van specifieke SEO-teksten, het gebruikmaken van kopteksten en het gebruik van metadata.
Daarnaast dragen unieke en relevante content bij aan een hoge ranking binnen zoekmachines.

Meer weten over B2B Webdesign?

Download onderstaand e-book voor meer uitvoerbare inzichten.


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º