B2B Inbound marketing vs B2B outbound marketing header image

B2B Inbound marketing vs B2B outbound marketing

woensdag 18 mei 2022 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Hoewel ze vaak als twee tegengestelde benaderingen worden voorgesteld, vullen B2B inbound en B2B outbound marketing elkaar wel degelijk aan. Er is geen reden om tussen de twee te kiezen wanneer het meestal het beste is om te implementeren wat u het nuttigst vindt voor uw bedrijf van deze twee marketingbenaderingen. Om te bepalen hoe u dit kunt oppakken moet uw weten wat de verschillen zijn, hoe ze worden gebruikt en wanneer u deze vormen van marketing kunt gebruiken. Dit wordt allemaal in dit artikel toegelicht.

Wat is B2B outbound marketing?

B2B outbound marketing staat voor de traditionele marketingactiviteiten van een bedrijf. Hieronder vallen middelen, zoals telemarketing, tv-reclame, radioreclame en direct mail. Het bedrijf dat het meeste geld investeert in B2B outbound marketing genereert in principe de meeste aandacht van de consument. Via betaalde kanalen kunt u met een marketingboodschap de aandacht van de consument kopen.  

Dit type marketing is meer gericht op uw B2B producten/uw B2B diensten en geeft doorgaans vorm aan de communicatie op een zodanige wijze dat zoveel mogelijk potentiële consumenten worden aangetrokken. Het is bedoeld voor iedereen en heeft daarom als voornaamste doel de aandacht te trekken.

Wat B2B inbound marketing?

B2B inbound marketing is een vorm van pull marketing. Inbound marketing verspilt geen tijd aan het aantrekken van het publiek dat nog niet geïnteresseerd is in het product/de dienst, maar is juist gericht op het aantrekken van de beste prospects. Dit zijn mensen die al actief op zoek zijn naar het type product/dienst dat u aanbiedt. Het type boodschap dat met B2B inbound marketingcampagnes verzonden worden zijn niet algemeen maar zeer specifiek. We zouden kunnen zeggen dat B2B inbound marketing de neiging heeft om gerichte inhoud aan te bieden die nuttig is voor de ontvanger, in plaats van koste wat het kost de aandacht te trekken. Voorbeelden van inbound marketing zijn blogs, nieuwsbrieven, webinars en downloadbare content.

Het grootste verschil tussen B2B inbound en B2B outbound marketing

Wat is het verschil tussen B2B inbound en B2B outbound marketing? Het ene cruciale verschil is dat inbound marketing de consument naar u laat komen, terwijl B2B outbound marketing gericht is op interactie met de consument, of ze nu geïnteresseerd zijn in uw aanbod of niet. Terwijl B2B inbound marketing zich richt op het opbouwen van een langdurige relatie met klanten, richt B2B outbound marketing zich op aandachttrekkende boodschappen om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken. B2B outbound marketing wordt vaak beschouwd als een meer opdringerige aanpak, hoewel dat niet noodzakelijk zo hoeft te zijn.

Zowel B2B inbound marketing als B2B outbound marketing kunnen geweldige resultaten opleveren voor uw bedrijf. Het is geen strijd tussen welke u moet kiezen. Uw moet er goed over nadenken hoe uw het budget en de inspanningen verdeeld over deze twee vormen van B2B marketing. Een grondig marktonderzoek van uw niche en uw doelpubliek zal u de beste leidraad bieden voor het bepalen van een degelijke marketingstrategie.

Hoe kunt u B2B outbound marketing inzetten?

B2B Inbound marketing houdt meestal in dat u moet wachten om gevonden te worden, en dat kan in veel opzichten nogal beperkend zijn, vooral als u een nieuw merk op de B2B markt brengt. Daarom zijn ten minste enkele technieken uit de B2B outbound marketing vaak noodzakelijk om de gewenste resultaten te bereiken. Om uw naamsbekendheid te verhogen, een groot publiek te bereiken en sneller resultaten te verkrijgen kunnen slimme B2B outbound marketingcampagnes een uitstekende oplossing zijn. Het positioneren van uw merk, het bereiken van naamsbekendheid. B2B outbound marketingstrategieën zijn ook een geweldige manier om het publiek uit te nodigen om uw website te bekijken en uw inhoud te ontdekken. Vervolgens kunt u verder gaan met het meer gericht benaderen van de consumenten met een inbound marketingstrategie.

Wanneer kunt uw bedrijf B2B inbound marketing gebruiken?

B2B Inbound marketing is zeer subtiel en indirect. De logica achter elke B2B inbound marketingcampagne is dat de verhoogde betrokkenheid van de consument bij het merk zal resulteren in hogere conversieratio's. Aangezien contentmarketing zich richt op het aanbieden van inhoud van hoge kwaliteit die consumenten nuttig en interessant vinden. SEO en soortgelijke methoden worden gebruikt om consumenten te helpen het merk te ontdekken. B2B inbound marketing is zeer nuttig, wanneer u een concurrentievoordeel wilt bereiken. Investeren in een kwalitatieve contentstrategie is bijna verplicht als u serieus succes wilt boeken met online zakendoen. B2B Inbound marketing vergt veel marktonderzoek, planning en afstemming op de behoeften van uw doelgroep om de vruchten te kunnen plukken, maar het zorgt ongetwijfeld voor goede resultaten.

De voordelen van inbound en outbound marketing

Inbound marketing en Outbound marketing hebben beide voor- en nadelen. Hieronder worden de grootste voordelen op een rijtje gezet.

De voordelen van B2B inbound marketing

  • Geen onderbrekingen voor klanten. Ze kunnen direct naar de inhoud van de bron toegaan.
  • Minder haast om resultaten te zien, het is duidelijk dat dit met een langere doorlooptijd heeft.
  • Voedt klanten in verschillende stadia van de buyer journey.

De voordelen van B2B outbound marketing

  • Richt zich op nieuwe leads en klanten.
  • U komt meteen in contact met klanten.
  • Conversies worden zeer snel geleverd.
  • Meer controle over de tijdlijn en wat uw klanten ervaren.

Kosten B2B inbound marketing vs B2B outbound marketing

Als het gaat om ROI en de kosten, zijn de statistieken zeker in het voordeel van inbound marketing. Op basis van de feiten verstrekt door de DemandMetric kost inbound marketing 62% minder per lead. Alleen al het feit dat inbound marketingklant gedreven is, wat betekent dat de klant naar u komt, bespaart u al geld dat u anders zou moeten investeren om hen te bereiken.

Het is het beste om uw bedrijfsbehoeften en uw budget voorop te stellen. U moet de tijd nemen om uw klanten te leren kennen om zo de meeste effectieve marketingstrategie te kunnen kiezen en deze klanten op een optimale wijze te kunnen benaderen. Bent u benieuw geworden naar de mogelijkheden van B2B inbound marketing of B2B outbound marketing voor uw bedrijf? Neem dan direct contact met ons op!


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›