3 Tips om de online conversie van PDF-documenten te verbeteren

Geschreven door: op dinsdag 20 mei 2014

Leestijd:

Industrieel dienstverleners en technische handelsbedrijven hebben vaak veel PDF-documenten waarin hun producten en diensten staan beschreven. Voorbeelden zijn (material safety) datasheets, handleidingen, catalogi en brochures. Doordat PDF’s vaak in een PDF-reader (bijv. Adobe Acrobat Reader) worden geopend is het een uitdaging om via deze documenten conversie te realiseren. De bezoeker verlaat immers de website.

Hieronder 3 tips om de online conversie van datasheets en brochures te verbeteren.

Tip 1: Zorg ervoor dat PDF-documenten vindbaar zijn

Het vindbaar maken van PDF-documenten is in een eerder artikel beschreven.

Om te achterhalen of Google je PDF-documenten in de zoekresultaten heeft opgenomen kun je de volgende zoekopdracht uitvoeren: “site:jouwsite.nl filetype:pdf”. Als Google de PDF-documenten heeft geïndexeerd worden deze zichtbaar als zoekresultaat.

Tip 2: Inzicht in bezoekgedrag met behulp van web analytics

Voordat we met conversie aan de slag gaan willen we graag weten of de PDF’s überhaupt door bezoekers worden bekeken. Helaas worden clicks op PDF-documenten door de meeste web analytics software niet standaard gemeten. Hiervoor moet e.e.a. in het trackingscript of de website worden aangepast. Je webbouwer zou je hiermee moeten kunnen helpen.

Als blijkt dat de PDF-documenten niet door bezoekers worden bekeken dan is dat een op te lossen probleem.

Tip 3: Conversie realiseren

Met als uitgangspunten dat de PDF-documenten worden bekeken kunnen we beginnen met het realiseren van conversie. Wij adviseren het volgende:

Zorg dat de bezoeker de website niet verlaat

Door PDF-documenten in een ‘laag’ in de website te laden kan een aparte call to action worden geactiveerd. In onderstaand voorbeeld wordt een productdatasheet ingeladen en voorzien van een formulier waarmee meer informatie over het product kan worden gevraagd.

Voor

PDF Document voor

Na

PDF Document na

Aandachtspunten:

  1. Om het PDF-document in de laag te zetten zijn verschillende opties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:
    1. De PDF-reader die veel browsers ingebouwd hebben.
    2. De embed-functionaliteit van Google Docs.
  2. Zorg ervoor dat je meet wat bezoekers doen. Je wilt niet alleen weten of de bezoeker het PDF-document bekijkt, maar ook of het formulier wordt ingevuld. Het in Google Analytics instellen van een doel helpt daarbij.

Zorg ervoor dat elke pagina is voorzien van contactgegevens

Als de bezoeker besluit om het PDF-document op de eigen computer op te slaan, aan een collega te mailen of af te drukken dan heeft bovengenoemd formulier geen zin meer. Zorg er dus voor dat op elke pagina van de PDF minsten een bedrijfsnaam, websiteadres, telefoonnummer en e-mailadres staan.

Gebruikte bronnen tools en bronnen:

  1. Om weergaven en conversie te meten:
    1. Google Analytics
  2. Om de PDF-documenten weer te geven:
    1. Mozilla Firefox PDF Viewer
    2. Google Chrome PDF Viewer
    3. Adobe Acrobat Reader
  3. Om de PDF-documenten te bewerken:
    1. (gratis) Cute PDF
    2. (betaald) Adobe Acrobat Pro

Tot zover deze 3 tips over het realiseren van conversie met PDF-documenten. Veel Online Succes!

Uw online kanaal ook meetbaar en met positief rendement laten bijdragen aan het realiseren van verkoopdoelstellingen? Neem contact met ons op.


Andere blogartikelen

  • HTML tips voor mail templates

    Geschreven door: op zaterdag 10 november 2018

    Bij het bouwen van een e-mail template binnen HTML komen er veel dingen kijken, ik leg in deze post een aantal basiselementen uit hoe je om moet gaan met de HTML van een mail template, en hoe wij daar ...

    Bekijk het artikel »
  • Documenteer je code

    Geschreven door: op zaterdag 27 oktober 2018

    Documenteren van je code is uiteraard een best practice. De code op zich mag zo beschrijvend mogelijk zijn, zodat de documentatie impliciet is, maar bijvoorbeeld een uitleg over het waarom van een bep ...

    Bekijk het artikel »
  • 5 tips voor een succesvolle website

    Geschreven door: op vrijdag 5 oktober 2018

    Binnen een gestroomlijnd B2B sales proces spelen websites en online strategieën een essentiële rol. Met de juiste aanpak bereikt u als ondernemer de doelgroep. Maar hoe creëert u het juiste effe ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg