Waarom het hamburgermenu (niet) werkt – deel 3

Geschreven door: op dinsdag 27 oktober 2015

Leestijd:

In deze serie gaan we dieper in op de hamburgermenu. Waarom werkt deze wel of waarom werkt deze nou niet. In dit derde en laatste deel van deze serie proberen we aan de hand van alle research die gedaan is een advies te geven over het hamburgermenu. Lees deel 1 hier en deel 2 hier

Werkt het nu wel of werkt het nu niet?

Dat is een simpele vraag met een lastig antwoord. In sommige gevallen werkt het wel, zoals bijvoorbeeld op een mobiele applicatie waarbij de gebruiker zijn meeste tijd doorbrengt op het eerste scherm van de applicatie.

In de wereld van websites die geschikt moeten zijn voor zowel mobiel als desktop heeft het icoon immense populariteit. Hierdoor lijkt het alsof het werkt. Maar uit nadere studies blijkt dit toch niet zo te zijn. Door een menu te verstoppen ontneem je een gebruiker vitale kennis over de website, welke hij/zij nodig heeft tijdens het navigeren op de website. Hier kun je mee wegkomen als je een website hebt met één duidelijk product of verhaal zodat een gebruiker niet hoeft te navigeren.

Als je deze website niet hebt (zoals veel b2b sites en webshops), dan is het gebruik van het icoon niet aan te raden. Je website heeft namelijk zoveel focuspunten dat een gebruiker alle informatie nodig heeft voor het gebruik van de website.

Conclusie

Als conclusie kunnen we dan ook alleen maar concluderen dat het van de situatie afhangt. Heeft de applicatie of website één heel specifiek en duidelijk doel, dan heeft het gebruik geen nadelige gevolgen en zeer waarschijnlijk een positief effect op het uiterlijk van de website.

Als de website niet één heel specifiek en duidelijk doel heeft, dan is het niet aan te raden om een hamburgermenu te gebruiken, maar een traditioneel menu waarin alle content zichtbaar is voor de gebruiker. 

Weg met de hamburger

Bronnen

  1. http://www.developertown.com/hamburger-menu/
  2. http://deep.design/the-hamburger-menu/
  3. http://exisweb.net/mobile-menu-abtest
  4. http://techcrunch.com/2014/05/24/before-the-hamburger-button-kills-you/

Andere blogartikelen

  • SQL: Geclusterde en niet-geclusterde index

    Geschreven door: op zondag 30 juni 2019

    Het kan soms voorkomen dat het veel tijd kost voordat een bepaalde query resultaten teruggeeft. Dit kan liggen aan een scala aan problemen, zoals het gebruik van veel joins. Wat de query kan helpen ve ...

    Bekijk het artikel »
  • Hoe werkt OAuth 2.0

    Geschreven door: op zondag 30 juni 2019

    In de huidige samenleving is iedereen bijna altijd online, zo ook de applicaties waarvan de mensen gebruik maken. Als je jouw applicatie niet goed afschermt, kan dit allemaal veiligheidsrisico’s met z ...

    Bekijk het artikel »
  • OAuth 2.0: JWT token en claims

    Geschreven door: op zondag 30 juni 2019

    In mijn vorige blog heb ik uitgelegd hoe OAuth 2.0 ervoor kan zorgen dat derde partijen op een veilige manier gebruik kunnen maken van jouw applicatie met behulp van tokens. In deze blog gaan we wat m ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten