Je website en webshop meetbaar maken met Google Tag Manager

Geschreven door: op dinsdag 30 september 2014

Leestijd:

Analytics met Google Tag Manager

­Om te weten of je site of webshop de conversies haalt die je als doel gesteld hebt, kun je gebruikmaken van analyserende applicaties zoals Google Analytics. Google Analytics vereist een stukje code op de pagina om het meten te activeren, in het geval van de nieuwste versie, Google Universal Analytics:

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-XXXX-Y', 'auto');  // Creates a tracker.
ga('send', 'pageview');             // Sends a pageview.
 

Dit houdt in dat je toegang hebt tot de CMS-functionaliteit van de website of webshop, wat meestal het geval is als webbouwer. Voor elke aanpassing, zoals het meten van nieuwe events of gebeurtenissen,  moet de webbouwer ingeschakeld worden. Dat kan omslachtig zijn, zeker als je snel samen met een online marketeer of iemand anders van de marketing-afdeling, nieuwe doelen wilt meten in je site.

Meetbaar_GoogleTagManager.jpg

Events en pageview

In dat geval biedt Google Tag Manager, ook van Google, uitkomst. Google Tag Manager werkt als tussenliggende partij tussen je webshop of –site en Google Analytics. Deze applicatie van Google verlangt één stuk code op de site, om de koppeling met Google Tag Manager (en dus Analytics) te maken, en d

 

aarna definieer je alle events en pageviews in de Tag Manager.

Niet alleen kunnen eenvoudige events en pageviews worden gedefinieerd, ook is het eenvoudig om in deze applicatie bijvoorbeeld AdWords-remarketing bij te houden of het bijhouden van conversies van AdWords.

Voordelen van Google Tag Manager

De voordelen van Google Tag Manager zijn onder andere:

  • Je hebt alle code waarmee je remarketing, AdWords-conversies, events of pageviews definieert gegroepeerd op één site (in één repository als het ware) staan.
  • De regels zijn eenvoudig in te stellen door online marketeers en e-marketing-medewerkers.
  • Het is niet nodig om elke keer aan te kloppen bij de webbouwer als er een nieuw doel moet worden ingesteld.

Naast eenvoudige tags als pageviews en events kan er ook gebruik worden gemaakt van interne events van Google Tag Manager en custom  Javascript- en HTML-code die in bepaalde situaties wordt uitgevoerd, waarmee je de gegevens in Google Analytics nog meer kunt verrijken.  

Wil je meer weten over Google Tag Manager of je site beter meetbaar maken? Neem dan contact op met Sigma Solutions via de mail of door op deze pagina het formulier in te vullen.

Links met meer informatie:


Andere blogartikelen

  • SQL: Geclusterde en niet-geclusterde index

    Geschreven door: op zondag 30 juni 2019

    Het kan soms voorkomen dat het veel tijd kost voordat een bepaalde query resultaten teruggeeft. Dit kan liggen aan een scala aan problemen, zoals het gebruik van veel joins. Wat de query kan helpen ve ...

    Bekijk het artikel »
  • Hoe werkt OAuth 2.0

    Geschreven door: op zondag 30 juni 2019

    In de huidige samenleving is iedereen bijna altijd online, zo ook de applicaties waarvan de mensen gebruik maken. Als je jouw applicatie niet goed afschermt, kan dit allemaal veiligheidsrisico’s met z ...

    Bekijk het artikel »
  • OAuth 2.0: JWT token en claims

    Geschreven door: op zondag 30 juni 2019

    In mijn vorige blog heb ik uitgelegd hoe OAuth 2.0 ervoor kan zorgen dat derde partijen op een veilige manier gebruik kunnen maken van jouw applicatie met behulp van tokens. In deze blog gaan we wat m ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten