Voorkom deze ergernissen in jouw webshop!

Geschreven door: op vrijdag 23 oktober 2015

Leestijd:

Een webshop is heel interessant, voor zowel B2B als B2C bedrijven, maar één vol ergernissen levert enkel slechte reclame op. Er zijn tientallen ergernissen in verschillende webshops waar we allemaal wel eens tegenaan gelopen zijn. Hieronder een paar herkenbare voorbeelden:

Zorg dat je voorraadbeheer op orde is

Een goed systeem voor voorraadbeheer is essentieel in het voorkomen van een vaak voorkomende ergernis: het niet direct tonen van de voorraad van producten. Dit is wellicht een herkenbaar probleem voor veel webshop eigenaren. Er is voldoende software op de markt die dit probleem goed kan verhelpen, bijvoorbeeld AFAS. In het meest ideale geval is het voorraadbeheer direct gekoppeld met de administratiesoftware, de webwinkelsoftware en met de software van de leverancier op automatisch periodiek inkopen te doen.

Twee voorbeelden van bedrijven op de B2C markt die zeker een goed systeem voor voorraadbeheer hebben zijn bol.com en Zalando. Als zij producten niet meer op voorraad hebben wordt dit direct aangegeven. Wat deze webshops daarnaast ook erg handig doen is de klant de mogelijkheid bieden om een e-mail te ontvangen zodra het product weer beschikbaar is.

Voeg voldoende betaalmethoden toe

Door diverse betaalmethoden toe te voegen creëer je een stukje gemak en vertrouwen. 

Voldoende betaalmethoden aan je webshop toevoegen is voor zowel B2B als B2C bedrijven een must. Elke klant wil op een andere manier betalen, het is dus ook essentieel om ervoor te zorgen dat dit kan.

  • iDeal: iDeal is de bekendste manier van betalen in Nederland. Consumenten, let wel op: iDeal is geen keurmerk. De mogelijkheid om met iDeal te betalen zegt niets over de betrouwbaarheid of service van de webshop.
  • Creditcard: betalen met creditcard wordt in ongeveer elke uithoek van de wereld ondersteund   en is dus vooral interessant voor bedrijven met veel buitenlandse klanten.
  • PayPal: is een mooi voorbeeld van een weinig gebruikte betaalmethode, maar het begint wel steeds populairder te worden. Papyal is interessant voor zowel B2B als B2C. 
  • Online achteraf betalen: denk hierbij aan Klarna, Billink, AfterPay enzovoort.
  • Offline achteraf betalen: deze betaalmethoden zijn voor ondernemers niet zonder risico, maar vaak wel gewenst. Offline achteraf betalen kan via acceptgiro, automatische incasso of op rekening.
  • Onder rembours: een manier die al jarenlang bestaat. Dit geeft vooral de klant zekerheid dat hij of zij het bestelde product krijgt.

Het vervelende aan het toevoegen van online betaalmethoden is dat ze geld kosten. Sommige betaalmethoden vragen een commissie in de vorm van een percentage van het aankoopbedrag of een vast bedrag (of beide). Toch is het wel raadzaam om een aantal online betaalmethoden toe te voegen. Je zorgt ervoor dat je klanten niet voor een alternatieve betaalmethode kiezen: het niet betalen van je producten. 
Het toevoegen van een groot aantal betaalmethoden moet echter niet ten koste van een goed overzicht van je betalingsverkeer. Ook hier zijn goede systemen voor, zoals Adyen.

Voldoende betaalmethoden toevoegen is één manier om het je klanten zo makkelijk te maken. Dit in combinatie met een stabiele One Page Checkout pagina en je bent goed op weg om je klanten hun aankoop zo efficiënt mogelijk te laten afronden.  

Verbeter de laadtijd van je webshop

Duurt het laden van een webshop of website langer dan 5 seconden? Dan haken de meeste mensen al af
Het verkleinen van de afbeeldingen die je in je webshop gebruikt is een eenvoudige manier om je laadtijd te verlagen. Er zijn verschillende gratis webapplicaties die dit heel makkelijk voor je maken, zoals tinypng

De laatste, maar zeker niet de minst waardevolle tip

Er zijn webshops die na verloop van tijd producten automatisch uit de winkelmand verwijderen. Dit kan komen doordat de bezoeker de webpagina even verlaten heeft of omdat de bezoeker al enige tijd niet meer actief op de pagina was. Wanneer de potentiële klant bijvoorbeeld op 2 verschillende websites een product aan het vergelijken is kan deze factor de doorslag geven.

Wil je zeker weten dat je geen business misloopt? Meet dan het winkelwagen verlatingspercentage en zorg ervoor dat de producten die in de winkelwagen zijn geplaatst er zo lang mogelijk in blijven zitten!

Wil je meer tips voor het voorkomen van ergernissen in jouw webshop? Neem contact met ons op via info@sigmasolutions.nl of 072 5345 888.


Andere blogartikelen

  • Waarom developers het zo leuk vinden bij ons

    Geschreven door: op woensdag 13 november 2019

    Bij ons op kantoor werkt een team van betrokken specialisten, waaronder 4 backend developers en 4 UX developers. Zij zorgen voor een belangrijk fundament binnen dit bedrijf. Een goede reden om te zorg ...

    Bekijk het artikel »
  • Beachvolleyballen voor het goede doel!

    Geschreven door: op vrijdag 25 oktober 2019

    Afgelopen vrijdag 11 oktober  hebben diverse betrokken specialisten uit ons team de handen ineen geslagen met een van onze opdrachtgevers. Samen met De Monchy International B.V. hebben we meegeda ...

    Bekijk het artikel »
  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten