UX Design - De basis header image

UX Design - De basis

maandag 20 november 2017 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Hoe vaak heeft u wel eens meegemaakt dat u op een website kwam die niet naar uw zin werkte? Of dat het voelde alsof u niet begrepen werd? Misschien heeft u wel eens een slechte ervaring met een webshop gehad waardoor u daar niet ging winkelen? Dit gebeurt ongelofelijk veel op het web, en dit heeft alles te maken met het feit dat de ontwikkelaar tijdens de ontwerpfase van een website niet goed rekening heeft gehouden met de eindgebruiker. Omdat een website altijd voor mensen wordt gemaakt is het belangrijk dat de eindgebruikers goed er mee om kunnen gaan. Het ontwerpen van een optimale gebruikerservaring heet UX design.

De optimale gebruikservaring vinden

UX design betekent letterlijk ‘het ontwerpen van een gebruikerservaring’. Door onderzoek te doen en te ontwerpen aan de hand van dat onderzoek kan er een optimale digitale ervaring ontworpen worden. Dit wordt meestal door een UX-professional gedaan. Dit iteratieve proces bestaat grofweg uit onderzoek doen, ontwerpen, testen, implementeren en valideren, dit alles wat zich herhaald tot er een optimale gebruikerservaring is gecreëerd.

Bij het ontwerpen van een website houdt de UX designer zich bezig met het functionele, procedurele en ruimtelijke aspect. Hij vraagt zich continue de vraag: zorgt dit ontwerp er voor dat de opdrachtgever en zijn gebruikers zijn doelen kunnen behalen? Deze vraag kan beantwoordt worden door problemen op te sporen, oorzaken te identificeren en passende oplossingen voor te stellen en te testen. Soms zijn de problemen diepgaand en moeten er aanpassingen gemaakt worden aan de zogenaamde ‘flow’ van de ervaring. Meestal zijn de problemen echter kleiner en kan de gebruikerservaring verbeterd worden door ontwerppatronen beter toe te passen.

Ontwerppatronen, of wel vaak in de industrie ‘design patterns’ genoemd zijn stukken interactie die standaard zijn in software en op websites. Enkele voorbeelden hiervan zijn drop-down velden, het hamburgermenu, pagination en de call-to-action knop. Een goede UX designer weet wanneer welk patroon het beste gebruikt kan worden en wat de limitaties van elk patroon zijn.

UX design is géén vormgeving. Soms wordt het zo verward omdat UX designers vaak werken aan de plaatsing van interactieve elementen en dit visualiseren in een wireframe (schematische tekening). Ja, vormgeving kan invloed hebben op de gebruikerservaring maar de kern van UX design zit in processen en functionaliteiten.  

Waarom investeren in UX design?

UX design is ongelofelijk belangrijk om een volwaardig, volwassen digitaal product te creëren. U kunt zelf ook aanvoelen bij een website als het niet optimaal werkt. De meeste gebruikers zullen dat ook bij uw website aanvoelen. Maar vaak zijn de problemen ook minder snel zichtbaar: problemen binnen grotere processen en flows zijn vaak lastiger te vinden, maar door goed onderzoek te doen kunt u ook uw website optimaliseren. Ook kan een goed UX design problemen voor nieuwe websites of software voorkomen. Door het product echt voor de eindgebruiker te ontwerpen en goed te testen kunnen er een hoop grote problemen voorkomen worden.

Gelukkig kan UX design op verschillende schalen uitgevoerd worden - een UX-professional kan al snel een expert review maken en een lijst van aanbevelingen opstellen. Met Google Analytics en tools zoals Hotjar kunt u ook snel al problemen in uw website vinden. De limitatie van deze methodes is dat er alleen hele duidelijke problemen worden opgespoord. Deze zijn meestal ook makkelijk op te lossen, waardoor u wel snel resultaat ziet. Meestal liggen de grootste optimalisatieslagen in de grotere processen, waarvoor u dus een groter onderzoek moet laten doen. Hieruit komen grotere bevindingen die grote effecten zullen hebben op de online ervaring van uw bedrijf op het web.

 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º