UX audit: heatmaps header image

UX audit: heatmaps

maandag 30 december 2019 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Een UX audit kun je uitvoeren op een digitaal product met als doel er achter te komen waar gebruikers van het product tegenaan lopen in het gebruik van bijvoorbeeld uw site. Door een UX audit te laten uitvoeren kun je misstanden en daarmee verbeteringen aan de kaak stellen om de conversie van uw site te verbeteren.

Deze resultaten komen voort uit verschillende methodes, hieronder ga ik dieper in op heatmaps. Heatmaps kunnen laten zien waar de gebruiker op uw website zit, waar de muis zich bevind en waar gebruikers klikken.

Belangrijke conversies

Door de kliks in een heatmap te analyseren is het mogelijk te ondervinden welke conversies er op een pagina beter gevonden worden dan andere. Ook is het mogelijk om te ondervinden wat gebruikers eventueel tegenkomen aan elementen waardoor de gebruiker niet toekomt aan de interactie van de conversie.

Hiermee kun je gemakkelijk zien welke conversies goed werken en welke geoptimaliseerd kunnen worden.

heatmap-3806016-click-desktop.jpg

Klikbare elementen

Door de kliks van gebruikers te analyseren in heatmaps kunt u er achter komen of de affordance van een interactie goed is. Gebruiken de gebruikers bepaalde buttons of andere elementern op de juiste manier, misschien denkt een gebruiker dat een bepaald element klikbaar isterwijl dat niet zo is. Je zou je kunnen voorstellen dat dit irritatie bij een gebruiker oproept en daarom zou je het ontwerp van het element kunnen aanpassen.

Hoe ver scrolt een gebruiker?

Door scrollmaps te analyseren in heatmaps is het mogelijk te ondervinden wat de gebruiker allemaal ziet van uw website, elke gebruiker ziet weer andere elementen van de site dat komt door verschillende apparaten en door het scrollen van de gebruiker.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om scrollen te stimuleren voor de gebruiker, hier zijn enkele designoplossingen voor.

Een andere uitkomst zal kunnen zijn om belangrijke elementen van de pagina meer naar boven te verplaatsen zodat er meer gebruikers zijn die deze elementen te zien krijgen, doordat er minder gescrold moet worden. Nou wordt er tegenwoordig al veel meer gescrolld door gebruikers dan voorheen, zo heeft Nielsen Norman Group ondervonden dat er in 2010, 80% van de interactie van de gebruikers zich boven de vouw bevond. In 2018 was dit nog maar 57%, wat betekent dat er steeds meer interactie onder de vouw bevind. Bron: https://www.nngroup.com/articles/scrolling-and-attention/

 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º