Toegankelijkheid verbeteren met de adviezen van Lighthouse header image

Toegankelijkheid verbeteren met de adviezen van Lighthouse

vrijdag 7 mei 2021 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

In mijn vorige blog was te lezen dat de toegankelijkheidsscore van de homepage van sigmasolutions.nl

Afbeeldingen

In een aantal afbeeldingen onderbraken er alt attributen, alt attributen zijn belangrijk voor wanneer een afbeelding niet inlaadt dan wordt de alt tekst laten zien zodat de gebruiker nog een idee heeft wat de afbeelding moet weergeven en daarmee de content te begrijpen.

Iframe

Ook onderbrak er een title attribuut in het iframe waar het formulier in zit. De titel moet beschrijvend zijn wat de iframe qua content bevat, voor gebruikers met assistive technology zoals bijvoorbeeld een screen reader is dit vooral van meerwaarde.

Zoomen voor touchscreens

In touchscreen apparaten kon je niet inzoomen op de website van sigmasolutions.nl, dit hebben we aangepast zodat elke gebruiker de website kan gebruiken zoals hij wil. Je wilt dit niet uitschakelen omdat je de intentie van de gebruiker niet weet, je wilt niet voor de gebruiker beslissen hoe hij zijn apparaat moet gebruiken. Want de gebruiker is gewend te kunnen pinchen op een touchscreen.

Contrast

Eén van de belangrijke factoren van toegankelijkheid is waarneembaarheid. Nu kun je dat bij kleuren heel goed meten in Google Chrome, er bestaat namelijk een contrast ratio van kleuren die je in de styles tab van je development tool kunt inzien. Tekst die een laag contrast hebben is moeilijk leesbaar voor een gebruiker, helemaal wanneer een gebruiker kleurenblindheid heeft.

 contrast-ratio.png

In de screenshot hierboven is te zien dat de links in de footer een contrast ratio met de achtergrond hadden van 2.13, Google adviseert een contrast ratio van minstens 4.5 met de contrast kleur.

Eindscore

Door bovenstaande en daarmee vrij simpele aanpassingen is al een groot verschil te zien in de toegankelijkheidsscore. In mijn vorige blog stond deze score op 65. Hieronder is te zien dat de score nu in de 90 zit, wat Google markeert als goed met de groene kleur. Van 50 tot 89 betekent voor Google dat er verbetering nodig is en daaronder staat voor Google gemarkeerd als slecht. En dat kan slecht zijn voor je ranking. Daarom streven wij bij Sigma Solutions voor een minimale score van 90.

lighthouse.png

 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º