Gebruik maken van symbolische kleuren

Geschreven door: op zondag 28 juni 2020

Leestijd:

Kleur is een belangrijk onderdeel van elk ontwerp. Hoeveel kleur wordt gebruikt in tegenstelling tot grijstinten, kleurgebruik in foto’s, kleur van (kop)teksten en natuurlijk wélke kleuren in het pallet voorkomen zijn belangrijke aspecten waar een ontwerper rekening mee moet houden. Kleuren brengen een betekenis met zich mee; zo straalt blauw rust en zakelijkheid uit, geel staat voor actie en optimisme, groen voor groei, enz, enz. Tijdens het ontwerpen van een applicatie of website is het dus belangrijk rekening te houden met welke symbolische waarden je wilt uitdrukken met het kleurgebruik. In dit artikel biedt ik tips aan die je kunt gebruiken om betere keuzes te maken over hoe je symbolische kleuren toepast in jouw ontwerp.

Merkkleuren

Als basis is het belangrijk de kleuren van het desbetreffende merk correct toe te passen. Dit zorgt er namelijk voor dat je de kernwaarden van het merk beter kunt communiceren. Zo kun je jezelf vragen: Welke kleuren horen op de achtergrond? Op welke kleuren kan het logo getoond worden? Als ik tekst in deze kleuren zet, is het dan nog leesbaar, en zo niet; hoe kan ik dat oplossen? Wat voor een soort foto’s passen goed bij deze kleuren? Een goed uitgangspunt is om de op één na belangrijkste kleur te gebruiken voor knoppen en links.

Signaalkleuren

Signaalkleuren zijn kleuren die feedback aan de gebruiker geven op basis van hun input. Een belangrijk conflict waar je rekening mee moet houden als je de kleuren van elementen bepaald is of je correct gebruik maakt van deze signaalkleuren, en dat deze niet in conflict staan met de merkkleuren. Het gaat hier voornamelijk om de kleuren groen, oranje en rood. In veel contexten staan groen voor positiviteit, oranje voor neutraliteit en rood voor negativiteit. Ja - dit zijn de kleuren van een stoplicht, en daar halen we deze betekenissen vandaan! Dit is voornamelijk relevant tijdens het toepassen van kleur aan formulieren. 

Rood invoerveld
Is het ingevoerde e-mailadres nu incorrect of niet?

Oproep tot actie-kleur

Het is ook belangrijk om een kleur uit te kiezen die expres los staat van alle andere kleuren in het ontwerp. Deze kleur kun je gebruiken om aandacht te trekken naar een specifiek element, bijvoorbeeld een oproep tot actie-knop of een belangrijk formulierveld. Je kunt ook kiezen voor een kleuroverloop; dat trekt ook de aandacht. Zorg er voor dat deze kleur los staat van alle andere kleuren, maar dat deze wel in het palet past en niet té veel botst.

 

Hopelijk heb je weer wat nieuwe ideeën gekregen om de juiste kleuren te kiezen voor je ontwerp. Wil je weten hoe je op basis van een logo van een bestaand merk een kleurenpalet kan maken? Lees dan verder in dit blogbericht! Vind je dit soort onderwerpen leuk om te bespreken en toe te passen, en ben je op zoek naar een nieuwe stage of baan? Bekijk dan onze openstaande vacatures.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten