• Snelle websites: Alles wat je altijd al wilde weten!

Snelle websites: Alles wat je altijd al wilde weten!

Geschreven door: op dinsdag 19 januari 2021

Leestijd: 1 minuut

Voor alle B2B bedrijven is het hebben van een kwalitatieve website in 2021 essentieel. Steeds meer B2B klanten zoeken de oplossing voor hun uitdagingen online. Bedrijven weten dit, en er is steeds meer concurrentie op online gebied. Het hebben van een website is dus niet meer genoeg, de website moet ook optimaal presteren. Zo moet jouw website responsief zijn, een snelle laadtijd hebben en relevante informatie bevatten die jouw doelgroep graag wilt lezen. Maar wat kenmerkt dan een snelle website?

Wat is een snelle website?

Zoekmachines proberen hun gebruikers het beste resultaat te bieden voor hun zoekopdracht. Dat betekent ook dat de site waar zij de bezoeker heen sturen goed werkt. Denk hierbij niet alleen aan de navigatie en het contentmodel van jouw website, maar ook aan de snelheid waarmee jouw pagina's laden. Een snelle website scoort dus beter in de zoekresultaten. In deze blog licht ik toe wat de voordelen en overwegingen zijn van een snelle website, hoe je jouw website sneller kunt maken en wat de belangrijkste elementen zijn om jouw website snel te houden!


De voordelen en overwegingen van snelle websites
 

Voordelen

  • Een snelle website krijgt een hogere ranking in zoekmachines
  • Een snelle website draagt bij aan een betere gebruikservaring
  • Een snelle website zorgt voor meer conversies
  • Een snelle website kan bijdragen aan de verhoging van de omzet
  • Met een snelle website stijgt de geloofwaardigheid bij de bezoeker

Overwegingen

  • Zoekmachines hanteren steeds strengere eisen voor de technische score van jouw website
  • Het bijhouden van een snelle website kost constante aandacht
  • Met een snelle website alleen ben je er nog niet: ook de content is belangrijk
  • Optimalisaties aan jouw website moeten worden doorgevoerd voor desktop, mobiel en AMP

Veelgestelde vragen Snelle Websites

Hoe kan ik mijn website sneller maken?

Het versnellen van jouw website kan op verschillende manieren. Iedere website is in structuur immers net iets anders dan de volgende website. Je kan beginnen met het uitvoeren van verschillende snelheidstests met online tools als GTMetrix of Google Pagespeed Insights. Met de score en de inzichten die je uit deze tools haalt kun je vervolgens aan de slag met de aanpassingen om de snelheid van jouw website de optimaliseren. Denk hierbij aan het verkleinen van afbeeldingen, het verwijderen van irrelevante content en het bijhouden van het bestandsbeheer of de mediabank van jouw CMS.

Wat is een 'snelle website'?

Snelheid is subjectief. Wat voor de een als snel wordt ervaren, kan voor de ander alweer veel te langzaam zijn. De vuistregel is om altijd te streven naar een pagina laadtijd van 2 seconden of minder. Als het langer duurt dan 2 seconden om jouw pagina's te laden dan bestaat de kans dat je een heleboel bezoekers misloopt, zowel via desktop als een ander apparaat. Een snelle website is dus over het algemeen een website waarvan de laadtijd van de pagina's minder dan 2 seconden zijn.

Wat heeft er allemaal invloed op de snelheid van mijn website?

De snelheid van jouw website is afhankelijk van meerdere factoren. De opbouw van jouw website heeft veruit het meeste invloed op de laadtijd van jouw pagina's. Daarnaast kunnen factoren zoals het moeten inladen van veel video's, afbeeldingen en grote stukken tekst ervoor zorgen dat het langer duurt om jouw pagina's in te laden. Doe bijvoorbeeld een snelheidstest met online tools als GTMetrix en Google Pagespeed Insights om te bekijken waar jouw website geoptimaliseerd kan worden.

Kan ik zelf mijn website sneller maken?

De snelheid van jouw website is in sommige gevallen eenvoudig te optimaliseren door de bestandsformaten van afbeeldingen en andere documentatie te verkleinen en door minder content te plaatsen op pagina's die minder relevant zijn voor de bezoeker. Ook kan het aantal pagina's op jouw website een rol spelen in de laadtijd van jouw pagina's.

Veelgebruikte tools voor snelle websites

  • google-pagespeed.png

    Google Pagespeed is een eenvoudige tool die de content van webpagina's analyseert, en suggesties maakt om deze pagina's sneller te maken.

  • gtmetrix logo.png

    Met GTMetrix kan je eenvoudig de snelheid van jouw website meten, waarna een score wordt gegeven. Zo weet je gemakkelijk wat je moet optimaliseren.

  • semrush-logo.png

    SEMRush is een tool die informatie geeft over zaken als SEO, linkbuilding en SEA. Ook kunnen de best practices van de concurrentie eenvoudig inzichtelijk worden gemaakt.

Kernelementen van Snelle Websites

  • presentation_tie.png

    Duidelijke, vanzelfsprekende navigatie

    Een B2B website moet voor jouw bezoeker gemakkelijk te navigeren zijn, met zo weinig mogelijk klikken naar de juiste content.

  • presentation_tie.png

    Optimaliseer afbeeldingen

    Geef afbeeldingen een relevante naam en verkein de afbeeldingen om de pagina laadsnelheid te optimaliseren.

  • presentation_tie.png

    Optimaliseer pagina laadtijd​

    Het optimaliseren van de laadtijd van de pagina's op jouw website zorgt ervoor dat minder gebruikers de website direct verlaten.

  • presentation_tie.png

    Optimaliseer structuur van je website

    Door te zorgen voor een duidelijk structuur, kunnen gebruikers en bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn.

Zelf aan de slag met Snelle Websites

Een snelle website levert jouw bedrijf of organisatie ontzettend veel voordelen op. Naast het feit dat een website 24/7 online staat en op ieder moment kan verkopen, heeft een snelle website ten opzichte van trage websites veel meer voordelen. Op een snelle website is de gebruikservaring vaak beter, zullen bezoekers jouw website minder snel verlaten en vervolgens is de kans groter dat de bezoeker converteert.

Over het algemeen zijn de aanpassingen die in de website moeten gebeuren om jouw website sneller te maken aanpassingen die door ontwikkelaars aan de achterkant van de website worden gedaan. Tóch zijn er ook dingen die jij zelf kan doen om jouw website sneller te maken. Zo kan je beginnen met het uitvoeren van verschillende tests om te kijken hoe jouw website op dit moment scoort. DIt kan je doen met tools als GTMetrix of Google Pagespeed. Op basis van de uitkomsten van deze tests kan je kijken of je bijvoorbeeld de afbeeldingen op jouw website kan optimaliseren en een relevante naam kan geven. Ook afbeeldingen tellen namelijk mee in de zoekresultatenpagina's van zoekmachines! 

Mocht je nou alles gedaan hebben wat je kan doen op basis van jouw kennis en expertise van websites? Dan kan je altijd even contact opnemen met jouw websitebouwer om te kijken of zij nog iets kunnen betekenen voor het optimaliseren van de snelheid van jouw website. Ook dingen die niet direct zichtbaar zijn kunnen relevant zijn in de optimalisatie van de snelheid van jouw website!

Tips voor Snelle Websites

  • Gebruik tools om de huidige stand van zaken van jouw website te testen en te controleren
  • Verklein afbeeldingen en geef afbeeldingen een relevante naam
  • Verwijder irrelevante of verouderde content
  • Houd de mediabibliotheek/database bij en verwijder verouderde media
  • Neem contact op met jouw websitebouwer voor meer tips & tricks om jouw website sneller te maken

Belangrijke KPI's voor snelle websites

  • Search

    Aantal crawlfouten

    Het is belangrijk dat zoekmachines alle pagina's kunnen indexeren. Als er crawlfouten zijn, kunnen zoekmachines niet alle pagina's vinden en mis je vindbaarheid

  • icon_g_traffic-2.png

    Bounce ratio

    De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken of acties op de pagina te nemen de website weer verlaten.

  • icon_g_downtime.png

    Pagina laadsnelheid

    De snelheid waarmee webpagina's inladen hebben direct een effect op het aantal bezoekers dat op jouw website blijven.

  • icon_g_returninguser.png

    Terugkerende bezoekers

    Als het aantal terugkerende bezoekers stijgt na het implementeren van het redesign van jouw website, dan kan dat betekenen dat jouw nieuwe website meer aantrekkelijk is. Stel jezelf de vraag 'Is mijn website aantrekkelijk genoeg voor bezoekers om terug te komen?' 

Begrippenlijst Snelle Websites

Hosting

Hosting of webhosting is het plaatsen van een website of webapplicatie op een server zodat iedereen er gebruik van kan maken. Betrouwbare hosting providers waarborgen vaak goede hardware, wat zorgt voor betere prestaties en betere beveiliging.

Webcatalogus

De webcatalogus is de plaats op een website waar alle producten en diensten worden uitgelicht.

Zoekresultatenpagina

De zoekresultatenpagina is de pagina in zoekmachines waar alle resultaten op de gezochte term worden weergegeven. Ook wel bekend als 'SERP'.

Laadsnelheid

De laadsnelheid duidt op de tijd in seconden dat het duurt om een webpagina te laden in de browser. In alle gevallen wil je streven naar een zo snel mogelijke laadtijd.

Websitestructuur

De manier waarop jouw website is opgebouwd. Een goede website structuur zorgt ervoor dat websitebezoekers alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben.

Responsiviteit

Responsiviteit betekent dat jouw website, en alle pagina's op jouw website, meeschalen voor de verschillende (formaten) apparaten waarop deze bekeken worden, zoals telefoons, tablets, laptops en desktops. De responsiviteit van een website weegt mee voor zoekmachines om een pagina laag of hoog in de zoekresultatenpagina neer te zetten.

Meer weten over een Snelle Website

Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
  2. Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
  3. Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Website bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
  4. Welke Online Marketing Middelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›