Snelheid in mobiele pagina’s header image

Snelheid in mobiele pagina’s

maandag 21 januari 2019 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Het AMP project (accelerated mobile pages) van Google is bedoeld om het mobiele web sneller te maken, zodat de gebruiker zich optimaal kan richten op de content van de pagina en niet verhinderd worden door onnodige laadtijden.

AMP is eigenlijk een kopie verwijzing van de originele versie naar een AMP versie van de pagina, deze verwijzing wordt in de code gekoppeld. Google zal de verwijzing dan opnemen tijdens het indexeren van de pagina, wanneer er vervolgens door een gebruiker via de mobiel zoekt zal Google de AMP pagina als resultaat geven. Deze is te herkennen door het bliksem icoon.

blog-amp.png

Waar moet een AMP pagina dan aan voldoen?

Om een pagina te valideren als AMP pagina zijn er een aantal regels opgesteld om de content zo optimaal mogelijk kan aanbieden aan de gebruiker.

  • Er wordt alleen maar gebruik gemaakt van de AMP Javascript die asynchroon wordt ingeladen.
  • Alle bestanden zoals afbeeldingen krijgen statisch een formaat mee zodat AMP de lay-out van de pagina gelijk inlaadt zonder dat deze moet wachten externe CSS bestanden.
  • CSS mag niet extern worden ingeladen, dit wordt dus meegegeven in de <head> van de pagina met een maximum van 50 kb.
  • Fonts moeten ingeladen worden met de css regel @font-face, zonder dat fonts worden ingeladen via Javascript.
  • Zo worden ook een aantal HTML tags veranderd in HTML-AMP tags zoals; <amp-img>, <amp-iframe> en vereiste attributen aan HTML tags zoals <style amp-custom> om CSS mee te geven.

Zo zijn er nog een heleboel AMP regels in de anatomie van HTML om de pagina AMP valide te maken.

Google cached AMP pagina’s

Iets wat belangrijk is aan het succes van AMP is dat Google de pagina’s cachet, dat betekent dat Google de pagina opslaat. Dit doen ze om de volgende redenen:

  • De kwaliteit waarborgen dat een AMP pagina valide is
  • Een AMP veilig en valide wordt ingeladen
  • Google voegt prestatie-optimalisaties toe binnen de HTML voor de gebruiksvriendelijkheid.

Door deze cache kan de snelheid van een AMP pagina gewaarborgd blijven.

 

Er zijn grote voordelen om te werken met AMP voor websites met veel content zodat deze content optimaal in te zien is voor de mobiele gebruikers. En zo gaan de geruchten dat AMP ook meewerkt aan een betere Google Ranking.


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›