Psychologische triggers beïnvloeden bij gebruikers header image

Psychologische triggers beïnvloeden bij gebruikers

vrijdag 13 maart 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Veel van onze handelingen gebeuren niet door rationaliteit maar worden gedaan in emotie, anticipatie en aantrekking. In dit blog schrijf ik over een psyschologische triggers die een gebruiker kunnen beïnvloeden bij het maken van een keuze.

Autoriteit

Als mensen volgen we graag de leider, het brein volgt de autoriteit omdat zijn woorden en acties te vertrouwen zijn. Hoe kun je dit nu omzetten naar webdesign? Jouw bedrijf is de specialist, dat mag je ook uitstralen op je website. Laat kennis, successen en klanten zien die al met jou in zee gaan.

Anticipatie

Bekende uitspraak van de filosoof Thomas Hobbes is; “Curiosity is the lust of the mind.” Wat hij hier zegt is dat gebruikers op een bepaalde manier verslaafd zijn om alles te weten en niet slechts een gedeelte. Je bevredigt daarmee het ego van het brein die wilt zeggen dat je alles weet.

Dat zorgt ervoor dat bedrijven gebruikmaken van lok informatie, zo geef je bepaalde informatie weg en vraag je om gegevens van de gebruiker om de volledige informatie te geven.

Keuzes

Wanneer gebruikers te veel opties of informatie krijgen, raken de hersenen een bepaald focus punt kwijt. Er kan daarmee geen besluit meer worden gevormd. Denk maar aan een druk kantoor waar het gehorig kan zijn waardoor je je minder kan concentreren op je werk. Dit geldt bij het beïnvloeden van bezoekers online ook, beperk daarom de keuzes die een gebruiker kan maken. Daarom proberen wij bijvoorbeeld bij het maken van een bestelling de actie zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen en ruis te verminderen.

Gemeenschappelijk

Niet volgen we alleen de leider, maar heel simpel volgen we ook de kudde. Als er 1 schaap over de dam is.. We hebben een behoefte om bij een grotere groep te horen. Dit versterkt het gevoel van veiligheid en comfort, door samen te zijn voelen we ons belangrijk en leidt dit tot het vergroten van zelfvertrouwen. Dit kun je online bijvoorbeeld vertalen naar het laten zien van jouw gebruikers, denk bijvoorbeeld aan reviews, forums, veelgestelde vragen. Een goed voorbeeld is de homepage van Hotjar.

 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›